וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יופ-יופ ומלחמתו במחבלים

דפנה ארד

25.12.2006 / 13:38

תחת הכותרת הזו פרסם חיים, אביו של בני אברהם, את ספר הילדים שיפגיש את ילדיכם עם מחסומים, טרור, כלבי גישוש ומידע רגיש

"יופ יופ פתח ואמר: 'נפל לידינו מידע, שלא יסולא בפז, על פעולה שעומד לבצע ארגון הטרור של ג'יבריל.' אילת, שהאזינה בקשב רב, הוסיפה: 'אני חושבת שאם המידע יגיע במהירות לשרותי הבטחון שלנו, נוכל למנע את הפריצה למבצר ואת חטיפת החיילים שלנו.' "

קשה להסתיר מילדים מה קורה במדינה שלנו. גם אם בשעת החדשות הם צופים בנילס הולגרסון ואווזי הבר, בנסיעות המשפחתיות עדיין חובה לשתוק בזמן המבזק. הם שומעים על מה ההורים משוחחים בדאגה במטבח ויודעים מדוע בקיץ האחרון הדודים מהקריות ישנו במיטה שלהם והם נאלצו להעביר את הלילה על ספה בסלון. המצב הביטחוני משפיע על הילדים במדינה ועל החלומות שלהם, ויש הורים שמנסים למדר את הילדים מהבנת המצב לאשורו. לפחות עד שיתחילו לקרוא עיתונים עם השוקו.

הסופר והמשורר חיים אברהם איבד את ילדו, [[בני אברהם]], שנחטף בגבול לבנון ב-7 באוקטובר 2000 וגופתו הוחזרה בעסקת חילופי גופות ושבויים ב-28 בינואר, 2004. כבר 10 שנים שחיים כותב את סדרת ספרי הילדים - "עלילות יופ יופ". בעבר, עלילות יופ יופ התרחשו באמזונס ובכוכב הגלידה.

אולם בספר החדש שיצא בסדרה, שראה אור לפני כשבועיים, העלילה מתרחשת באזור חירבת אל טין, בין מחסומים, בסיסים צבאיים ובתי כלא בטחוניים. אברהם הקדיש את הספר לשתי בנותיו, אפרת ודפנה, "שהקדישו את שנותיהן היפות ביותר לחפושים אחרי אחיהם בני (בנימין) אברהם הי'ד, שנחטף בגבול לבנון על ידי בני עוולה".

קהל היעד של הספר, לדעתו של אברהם, הם ילדים בכיתות א'-ד'. אברהם מתייחס לספר ככלי חינוכי: "אנחנו צריכים לחשוף את הילד למציאות הרבה יותר מוקדם ממה שעושים הורים אחרים בעולם ואני חושב שהילדים צריכים להבין את המציאות לעומק."

בספר, לדבריו של אברהם, קוראיו הצעירים "לומדים מה קורה במדינה דרך הרפתקה. כמובן שיש חשיבות לעניין של הסוף הטוב של הסיפור, בו הילדים מנצחים."

ב-62 העמודים בספר, המלווים באיורים נפלאים של הדס חורי, חבורתו של יופ יופ שומעת שיחה בין מחבלים, וכך נודעת להם כוונתם לבצע פריצה לכלא בטחוני כדי לשחרר אסירים. "הספר חושף את הילדים למשתפי הפעולה בתוך המגזר, למה שקורה במחסומים ולחטיפות של חיילים שהפכו למכה, ואנחנו באופן אישי חווינו אותה. לצערי, אי אפשר להקיף יותר מדי נושאים כשאתה כותב לילדים", מוסיף אברהם.

איך כותבים ספר ילדים על השואה?

חיים אברהם, במקצועו מזכיר איגוד מקצועי במועצת פועלי רמת גן, לא נטש את עבודתו על מנת להקדיש את זמנו לכתיבה: "זאת תרפיה בשבילי, להעביר את הידע, הניסיון והשפה שלי ולהשאיר משהו לדורות הבאים.

"מה סופר רוצה? שיקראו את הספרים שלו. אבל מזה לא חיים. זה עלבון למי שכותב שמקבלים כל כך קצת כסף. אם משרד החינוך לא יתמוך בסופרים, לא יהיו אנשים שיעסקו ביצירה. להוציא ספר זה לא פשוט, מי כמוני יודע. זה כמו לידה. יש גם המון אנשים שעוסקים בזה, ועד שהספר יוצא לאור, כל אחד רוצה להרוויח".

"יש לי את הדחף לכתוב, ולא אפסיק לכתוב, אבל אני פונה לשרת החינוך שתבחון את המצב. יש 1,200 סופרים במדינה, לילדים ולבוגרים. צריך לבחון איך גורמים לכך שהחבר'ה האלה ימשיכו לכתוב ויהנו מפרי עמלם ושמשרד החינוך יצ'פר אותם."

- זאת המלחמה החדשה שלך?

"אני לא נלחם, אני מעלה סוגייה שצריך לחשוב עליה. אני את המלחמות שלי בחיים סיימתי".

אברהם לא שוקל הסבת מקצוע. "אם הייתי אוהב מלחמות אולי הייתי הולך לפוליטיקה. אבל החלטתי שלשם לא אפנה, כיוון שישר יגידו שצברתי את כוחי מכך שנאבקתי להחזיר את בני, אף אחד לא יזכור את התפקידים בהם כיהנתי ואת שנותיי הרבות בפוליטיקה. אם מישהו יגיד שניצלתי את מעמדי זה יעליב את זיכרון הבן שלי."

ספרו הבא בסדרת "עלילות יופ יופ" יתרחש שוב בסביבה מוגנת, שמורת טבע. עם זאת, במקביל הוא עובד כבר מספר שנים על ספר ילדים נוסף עם נושא קשה לעיכול: השואה. "קשה לי נפשית לסיים אותו. קשה לי להחליט מה לתאר, באיזה שפה להשתמש. זה מאוד בעייתי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully