וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונה גל

שרון קנטור

7.11.2007 / 9:37

העתיד כבר כאן, והאיש מהעתיד הוא אלון גל. שרון קנטור קוראת לעם לצפות ב"משפחה חורגת", התוכנית הכי חריגה בסתמיותה

לאחר תוכנית נוספת של "משפחה חורגת", הערב, אנסה לטעון, בזהירות, שאולי המאמן, אלון גל, הוא לא מי – ומה – שאנחנו חושבים שהוא. "משפחה חורגת" היא תוכנית כל כך... חריגה בסתמיותה, עתירת יובש, התפוצצות חד פעמית של יומיום, ואפילו, אעז לטעון, התגלות. התגלות כוחותיו של הרגיל בפעולה.

בעונה הראשונה של "משפחה חורגת" כתב אורי משגב ב"הארץ": "משפחה חורגת" מתחברת לחיים האמיתיים. אולי אפילו מסמנת מגמה טלוויזיונית אחראית יותר..." ואכן, משפחה חורגת לא רק "מתחברת" לחיים האמיתיים, היא החיים האמיתיים, נציגתם עלי מרקע. זו אינה "מגמה טלוויזיונית אחראית יותר", זהו רמ"ח אחריות, האחראי על האחריות בכבודו ובעצמו. קצת מוזר שמשגב שיווע לטלוויזיה אחראית: כנראה שכוונתו היתה להתנער מכל אותן תוכניות המסמנות את האפשרות לחיי זוהר – אבל בפועל "משפחה חורגת" היא השלב הבא של אותן התוכניות ממש. אם ה"כוכב נולד" למיניהן, חדשות בידור ותוכניות אירוח של מיקי בוגנים מייצרות כמיהה לקיום זוהר יותר שיגיע אם רק נשפר את השיער או לפחות נאמין ביכולתנו לשפר את השיער - "משפחה חורגת" בעצם עושה אותו דבר: גם היא מבטיחה קיום טוב יותר אם רק נעשה X ו Y. ההבדל טמון, ראשית, בקריטיות של הסיטואציה הבסיסית: פה זה לא אודישן לזמרה, זה אודישן לחיים. ושנית – בתחושה ש"משפחה חורגת" פונה לעם כולו (אגדיל ואומר: למין כולו) ולא לאינדיבידואלים. הציווי "לצאת מהבוץ" הוא ציווי חברתי יותר משאיפה אישית.

למעשה, "משפחה חורגת" מאוד מזכירה את הסדרה האהובה "TV Shop America" בערוץ הקניות. המבנה והשיטה דומים: הצגה של מוצר על כל פניו, ההכרחיות שבו לחיינו, היתרונות שבו אם רק נשכיל להשקיע מספיק. התוכנית מועברת בדיאלוגים שמטרתם לייצר הסכמה על ידי שלילת כל הספקות האפשריים. הלקוח הפוטנציאלי הוא תמיד ספקן, והמשדר עונה עליהן, כמו דף של FAQs (שאלות נפוצות). רק שב"משפחה חורגת" המוצר הנמכר הוא מוצר מנצח - העתיד, או כמו שיותר נכון לקרוא לו עכשיו: "ההמשך". המשתתפים ב"משפחה חורגת" משמשים דוגמאות מרתיעות לאנשים שעומדים לאבד את יכולת ההמשכיות שלהם, על פי המאמן. הם נקראים לאחריות על ההמשך וכשהם מסכימים לקבל אותה על עצמם, מוקל להם. יש לזכור, הם נושעו, המאמן עצמו הושיט להם ידו.

באתר של חברת "תות" (ראשי תיבות מוזרים של תקשורת ותוצאות) שבהנהלת אלון גל, מוצגים מספר טיפים מאת המאמן עצמו. בטיפ שכותרתו "אהבה", מספר המאמן שהכלכלה כולה בנויה על אהבה, שאין מותג מצליח בלי אהבה ושגם המותג המשפחתי שלנו יצליח רק עם אהבה. תפיסת המשפחה כמותג, כיחידה כלכלית, עומדת בבסיס תפיסת הקואצ'ינג, ואהבה היא בהכרח תועלתנית.

שוב, אורי משגב על אלון גל בביקורת מהעונה הראשונה: "כריזמטי למדי ובוטח בעצמו ברמות מעוררות השתאות". השילוב של כריזמטי למדי, כלומר, לא במיוחד, יחד עם הבטחון מעורר ההשתאות, הוא אכן חשוד. ממה שואב אלון גל את הבטחון שלו? מה עומד מאחוריו?

היכונו לביאת המאמן

הבה נבחן, למשל, את עלילת התוכנית של השבוע שעבר: בני משפחת מרדכי, ממפוני גוש קטיף, לא מצליחים להסתגל לירידה ברמת החיים לה הורגלו. המשבר הוא, כמובן, נפשי ומעשי כאחד. לבקשתו התקיפה של המאמן, שחוזה למשפחה קריסה כלכלית, תצטרך האם לצאת לעבודה לראשונה מזה 30 שנה. שלושת הילדים בגילאי ה- 20 לחייהם גם הם יתבקשו לצאת לעבוד בפעם הראשונה בחייהם. האב יצטרך למכור את הטרקטורון ולהבין שעל אף שאביו וסבו נפטרו מעולם של החיים בגיל 62, הוא, שנמצא באמצע שנות החמישים לחייו, יאלץ להמשיך הלאה, אל העתיד, אל ההמשך. בסיום נראה שהעבודה מיטיבה עם העובדים, שהצמצום מרחיב את החיוכים ושאפילו... חכו ותראו.

כמו מצגת או סרט הדרכה, מורכבת התוכנית משיחות של המשפחה עם המאמן, ממונולוגים בוטחים ונהירים שלו בקלוז אפ אל המצלמה, משיחות ביניים עם היועצים במה שנראה כ"משרדי הנהלה" כלשהם, מחזרות רבות על רעיונות פשוטים ומהדגמות של "יישומי-חיים": הנה בני הזוג עושים שימוש נבון באינטרנט כדי לחפש עבודה. כך תעשו זאת גם אתם.

ה"תסריט" נכתב על ידי מי שבקיא בסימבוליקה האנושית. הנה דוגמא לאחד משלבי העבודה של המאמן עם המשפחה:

"...ויאמר למשפחת מרדכי בואו אחרי למדבר והלכו אחריו ובמדבר חומה מעברים משני צידיה. וילך ויעמוד בעברה השני של החומה ויאמר בואו אלי. וישאו בני משפחת מרדכי זה את זה מעבר לחומה ראשונות הנשים אחריהם הגברים וכשקראו לאביהם עלה ועבור אמר להם לא אעבור, אמרו לו עלה ועבור כי כה אמר לנו אמר להם עזרא לא אעבור וילך עזרא מסביב לחומה ויעמוד עם בני משפחתו ויאמר לאלון גל: הנני."

נותן פטור מהמטריקס

העתיד כבר כאן והוא נראה בדיוק כמו שחשבנו, כמו שחזו בעשרות ספרי וסרטי מד"ב. איש איש, משפחה משפחה, אנחנו ישובים בתאי המחיה שלנו. מתוך המסך השטוח הקבוע בקיר מלמדים אותנו איך לחיות, מייעצים באדיבות אך בתקיפות, בין לבין מספרים על מוצרים חדשים בשוק.

האיש מהעתיד הוא אלון גל. בסצנה בו הוא יושב עם כל היועצים שלו אפשר להישבע, שמתחת לכסות האנושית השונה, כולם נראים כמו אלון גל. בתסריט שבמוחי רק לאלון גל יש זכות להתלבש ב"אלון גל", בדמותו של השליח או "המאמן", כמו שמכנים אותו. (יש שמספרים ששמו בכלל גלל-און, אך אין להגות שם זה, מכאן סיכול האותיות המחוכם, ויש שטוענים שהשם נגזר מהפסוק בברית החדשה "ליד עץ האלון גל אליו"). הצד הסקפטי שבי אומר: זה סתם משחק רע שמתבצע על ידי אנשים שהם יועצי השקעות ולא שחקנים. אבל טון הדיבור של היועצים הוא יותר מדקלום של נון-אקטורז, הוא דקלום עמוק, הוא היפנוטי. ואלון גל בתוך הג'יפ השחור שלו, נע בין משפחה למשפחה, בין מקרה למקרה, הוא ה-man in black, שליח מטעם השלטון הרגיל, הסמוי, שנשלח לסייע לנו לתפקד. השלב האבולוציוני הראשון של הטלוויזיה "מטעמם", הוא כל אותן "תוכניות שאף ליותר" שהוזכרו כאן קודם. הן "תוכניות הינקות", מותאמות לשלב בו אנחנו מפתחים לעצמנו תשוקות. "משפחה חורגת" היא השלב השני, שלב הסטירה על היד. ילדים שלי, אי אפשר הכל, יש ללמוד איך לחיות.

כדי להוכיח אכן, שהמשתתפים והצופים התמימים אינם מפגרים, כמו שהיה אפשר אולי לטעון, אלא משולים לילדים בראשית דרכם בעולם חדש, נשים לב שגל עובד עם המשפחה בשיטת "בלי סודות": "אנחנו צריכים לשים מאחורינו את ה-ע-" "בר, עבר" עונה עזרא, עזרא המורד הגאה, שעכשיו הוא כבר אחד משלנו, משלים את המשפטים כמו שצריך.

ולמה ש"תוכנית מטעם השלטון הסמוי" לא תופיע בערוץ הראשון? זה די ברור. ערוץ 1, הערוץ הלאומי - על אף היותו אכסניה לכמה מהתוכניות והפרסונות היותר שפויות על המרקע – הוא זניח, משום שהלאומי הוא זניח. חוקי הכלכלה שולטים והערוץ שלהם הוא לא הערוץ הלאומי אלא ערוץ 2, הערוץ המסחרי. גם לגבי המדינה מתייחס אלון גל – כביכול רק מתוך הזדהות עם אם המשפחה הממורמרת - כאל "הם", עלי להסיק שהוא עצמו מייצג איזה "הם" אחר.

בשוט האחרון של התוכנית, כשברור לנו שהמשפחה התעלתה אל מעבר לקו הסכנה, קו ה-E ושתוכל להמשיך - או נכון יותר, להתחיל מחדש - את חייה בלי נוכחותו של המאמן, נראים בני משפחת מרדכי פוסעים בשעת אחר צהרים מופזת בשטח פתוח, חולי. הם נעצרים בנקודה כלשהי. כאן ייבנה ביתם. הם מודים למאמן והוא מבטיח ששליחיו ימשיכו להשגיח. עזיבת היד תהיה איטית, הורית. שנייה לפני הפרידה הסופית מפתיעים הבת הצעירה ובעלה בבשורה: "גם לנו יש הודעה". ההפריה שהתרחשה בזמן תהליך הריפוי המשפתי היא גולת הכותרת: הקרקע הוכנה להמשך, והמשך יבוא.

בין אם אתם רוצים להתאים עצמכם להווה, או רוצים לדעת ממי להיזהר, או אם נדמה לכם שמבט אנתרופולוגי נותן לכם פטור מהמטריקס, או בקיצור: אם אתם רואים רק תוכנית טלוויזיה אחת, אתם צריכים לראות את "משפחה חורגת". טוב, לא צריכים, אבל ממש כדאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully