וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרענק בלאק

אמיר אגוזי

27.3.2008 / 8:18

אומרים על קנדים-צרפתים שהם גם משעממים וגם מעצבנים. די ג'יי ג'יסלן פורייה, היפ-הופר עם טוויסט, הוא בדיוק ההפך. אמיר אגוזי סלין דיון

ג'יסלאן פורייה מגיע לישראל כחוליה הבאה בשרשרת רחבה של מפיקים/די ג'ייז, שמגיעה לכאן במהלך השנתיים האחרונות, כמו דיפלו, סינדן, מודסלקטור, דה באג,די ג'יי C ושלל אמני דאבסטפ, שיחד מסמנים מגמה מוזיקלית חדשה, שמאתגרת את תפיסת העולם של אלקטרוניקת המועדונים המסורתית עם קשת צלילים רחבה יותר וערעור השבלונות הקצביות, ששלטו ברחבות הריקודים במשך זמן רב, כל אחד בדרכו ועם דגשיו השונים.

בתוך החבורה היוצאת דופן הזו, ג'יסלאן הוא החוליה הכי פחות קונבנציונאלית – הוא מגיע ממונטריאול שבחבל קוויבק הקנדי-צרפתי (להבדיל מחבריו שבאים מערים עם התרחשויות מבוססות כלונדון, ניו-יורק, ברלין או פילדלפיה), שם סצינת המועדונים והאלקטרוניקה היא שולית מאוד, לעומת הרוק הצרפתי והשאנסונים ששולטים במרחב (שגורמים לגלגלצ להיראות כמו קול הקמפוס).

את תחילת דרכו המוזיקלית החל בכלל כמפיק אמביאנט, שעשה ביטים למגירה, כשהוא גם לא בדיוק טיפוס שגדל בתוך לב-ליבה של תרבות ההיפ-הופ ומביט עליה מהצד במבט ביקורתי ומשועשע; הדבר הקרוב ביותר לתקלוט שבו עסק עד 2005 היה בעיקר הגשת תוכנית רדיו בשם Branche:Monde ("חיבור:עולם") במשך 5 שנים ברדיו קהילתי באזור מגוריו.

פרויקט קהילתי אחר של הקולג' בו למד הביא אותו לשני טיולים באפריקה בשנים 1998 -2001, שאת השפעותיהם עדיין ניתן לשמוע בטווח המוזיקלי הרחב שלו, המתאפיין בסקרנות מוזיקלית כמעט אנתרופולוגית בעומקה ובפתיחות מוזיקלית רחבה וקלילה כשל מסיבה ביתית פרועה. כמו מחולל אנרגיה עצמאי, פעילותו האקסצנטרית מושכת אליה מוזיקה לא שגרתית שזורמת מכל כיוון, בין אם באמצעות מחקר מתמשך, קולגות, קבצים שנשלחים במיילים וסתם אנשים שחוזרים ממסעות למקומות לא שגרתיים.

"אני לא מאמין בהתקדמות ליניארית אלא רק בהשתנות מתמדת", אומר ג'יסלאן, ורואה בהתעסקות האובססיבית של מפיקים מסוימים בנבכי הבדלי סאונד מינוריים ומובלעים כ"רדיפת כלב אחרי הזנב שלו". הוא נחוש "להעביר את העניין והרעב המתמיד שלו כמאזין לעניין שלו כיוצר", ובקצב עבודה מסחרר כבר הספיק לעבור מיצירת שני אלבומי אמבייאנט ב-2001/2, שלושה אלבומים עמוסי ביטים היפ-הופיסטים אלקטרוניים ולא שגרתיים ("Beats as Politics" ו-"Conflits", שניהם מ-2003, ו-"Breakupdown" מ-2005), וכן שלוש מהדורות של אוספי רמיקסים/מיקסטייפים בשם "Bounce le Remix" (על שם הערב שלו במונטריאול, "Bounce le Gros" – "קפץ, שמנצ'יק"), בהם הוא מטפל באמנים כליידי סוב, ננה צ'רי, דיזי רסקל, הקליפס, TTC, קולי באדז ורבים נוספים, ומתאים להם ביטים חדשניים וכבדי באסים (3 במספר, שיצאו בתחילת כל שנה מאז 2006).

לטענתו, רמיקסים אלו אפשרו לו ליצור אמון אצל מפיקים וראפרים אחרים, שעד אז ראו בו בעיקר עוף מוזר ולא הצליחו לדמיין את האופן הייחודי שבו ווקאלז טובים ישתלבו עם הפקותיו. חוסר האמון הזה נמצא כבר מאחוריו, שכן עתה הוא מצא בית חם בלייבל האלקטרוניקה המוביל נינג'ה טיון, בו הוחתם באמצעות הסניף הקנדי של הלייבל. אלבומו החדש, השישי במספר, "No Ground Under", יצא בנינג'ה ממש בסוף 2007, והוא מציג, אולי באופן ברור מקודמיו, את עניינו הרחב של ג'יסלאן בביטים כבדי-באסים וקופצניים – היפ הופ, ראגא, דאבסטפ ואפילו סוקה – עליהם הוא מארח נבחרת שלמה של ווקאליסטים באנגלית וצרפתית. קשת מוזיקלית רחבה ניתן יהיה לשמוע בסטים שלו, במהלך סוף השבוע בתל-אביב ובחיפה.

* אמיר אגוזי יתקלט עם ג'יסלן פורייה הלילה (חמישי), ביחד עם וולטר וטרטל במועדון השרון 10, תל אביב. מחר יתקלטו עם ג'יסלן בסיטי הול בחיפה וולטר, טרטל והקטיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully