וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הברזלים

"איירון מן" הוא אחד מאותם סרטים שהצליחו לעבור את מחסום הקומיקס בהצלחה. דניס ויטצ'בסקי כבר מחכה לחלק הבא בסדרה

בעשורים האחרונים לא היה מחסור בגיבורי-על על מסכי הקולנוע שלנו. הסרטים הגדולים האלה, שרבים מהם שואבים כוחות מסדרות קומיקס ותיקות, מנסים לנווט כולם על הקו הדק שבין קומיקס מוסרט לבין סרט עם חזון קולנועי. האיזון הזה הוא אחד הגורמים העיקריים לכישלונם – לאו דווקא זה הקופתי – של סרטים דוגמת "דרדוויל", ו"ארבעת המופלאים", אבל גם להצלחת "באטמן מתחיל" ו"אקס-מן".

המקרה של "איירון מן" לא יוצא דופן בנוף הזה. גם כאן יש לנו גיבור קומיקס שקיים כבר יותר מ-40 שנה, בעל מיתולוגיה והיסטוריה מסובכת מאוד. עם זאת, המעבר שלו למדיום הקולנועי דורש הצגה נוספת של הדמות הראשית ושאר הסובבים אותה בשביל אנשים שלא הכירו את איש הברזל, ויש הרבה כאלה. האקספוזיציה הזאת מאפשרת, במקרה של הצלחת הסרט, להפוך אותו לבסיס של סדרה שלמה עם קאסט ראשי שנודד מפרק לפרק, ממש כמו בקומיקס.

ויטמינים וברזל

אז מי הוא אותו איש ברזל? שמו הוא טוני סטארק (רוברט דאוני ג'וניור) – סופרקאליזיליונר (כמו מיליונר, אבל עם כל כך הרבה כסף שצריך להשתמש במלה לא אמיתית בשביל לתאר אותו) – שעשה את הונו במכירת כלי נשק מתוחכמים אותם עיצב ובנה בעזרת הכישרון הטכני הנדיר שלו. רק שבמקום חנון ממושקף, סטארק הוא פלייבוי אגוצנטרי ולא נוח לבריות שרק רוצה ליהנות, ולא באמת אכפת לו מה אנשים אחרים חושבים עליו כל עוד הוא משכיב את הבנות היפות ביותר, נוהג במכוניות המהירות ביותר ושותה את האלכוהול המשובח ביותר. על כל ההדוניזם הזה מפקח לו אובדיה סטיין (ג'ף ברידג'ס), שותפו המבוגר של איש הברזל שעבד גם עם אביו של סטארק בימים ההם, ועכשיו נמצא על תקן איש העסקים האחראי בחברה.

בעת ביקור שגרתי לאפגניסטן, ולאחר שהדגים את מערכת הטילים המתקדמת ביותר שלו, נתקל סטארק במארב ונופל בשבי האויב, כשרסיסי טיל (שהוא עצמו בנה) קרובים מאוד לליבו, והדבר היחיד שמחזיק אותו בחיים הוא אלקטרו-מגנט המחובר למצבר של רכב, שהותקן על ידי שבוי נוסף של הטרוריסטים – מדען בשם ינסן.

סיפור הבריחה של סטארק בעזרת חליפת המתכת אותה בנה, ההבנה שהוא צריך להפסיק למכור נשק כי זה מגיע לידיהם של טרוריסטים והפיכתו לאיירון מן הגיבור, הם החלקים שמרכיבים את הסרט, כשעל הדרך הוא פוגש גם את אויב-העל הראשון שלו. אל תצפו לסרט מלא באקשן, כי העיקר זה דווקא בניית החליפות השונות והיכרות עם הנפשות הפועלות בעולם של איירון מן, אבל האקשן שכן קיים הוא מצוין, ויותר חשוב - התסריט הנוכחי מאפשר להכניס את הסרט הבא בסדרה, כשייצא, להילוך חמישי כבר מהשנייה הראשונה.

מסך הברזל

ובכלל, את הדברים הטובים ביותר ב"איירון מן" אי אפשר לספיילר, כי לא מדובר בעלילה עצמה. נכון, התסריט מלא בחילופי משפטים שנונים שמצליחים להצחיק בלי לרדת לרמת קלישאה, אבל מי שבאמת עושה את הסרט הוא רוברט דאוני ג'וניור. הליהוק הזה לא פחות מגאוני, הן בגלל ההקבלות בין התנהגותו של סטארק לבין התנהגותו של השחקן שמשחק אותו, והן בגלל שרוברט דאוני הוא אחד השחקנים המוכשרים ביותר שפועלים בהוליווד כיום. הוא עוטה על עצמו את שתי המסכות – טוני סטארק ואיירון מן – ונראה אמין לגמרי בשתיהן.

גם השחקנים שסביבו, החל מבריג'ס אותו הזכרתי קודם, דרך גווינת' פאלטרו שמצליחה להיות לא-מעצבנת-בעליל ועד לטרנס האוורד בתפקיד חברו הצבאי של סטארק, ג'ים רודס, לא רק משחקים טוב אלא גם מקבלים דמויות שמאופיינות בצורה מוצלחת.

ומעל לכל, מרחף לו ה-CGI – כלומר, אותם אפקטים ממוחשבים שיכולים להציק לעין ולהרוס את ההנאה גם כשהתסריט מצוין. במקרה הזה, אנשי האפקטים עשו עבודה שאמנם לא שוברת אף שיא (במיוחד לא אחרי הרובוטריקים של השנה שעברה), אבל מבוצעת באלגנטיות ובסטייל שלא יגרמו לכם לחרוק בשיניכם. חוץ מזה, הסרט הזה הוא פורנו לחובבי גאדג'טים בזכות המגניבות של החליפה והממשקים השונים שקיימים בבית של סטארק, שנראים יותר כמו חזון של מה שיקרה בשנים הקרובות מאשר כמו מדע בדיוני.

גם חובבי הקומיקס של איש הברזל יזכו קצת נחת; רואים שהתסריטאים מכירים את החומר ממנו ביקשו מהם לקרוץ את העלילה. מעבר להיעדר סתירות בעייתיות בין הקומיקס לבין הסרט, יש כאן גם המון קריצות למי שקרא את הקומיקס או מכיר את היקום של מארוול. אחת הקריצות הנ"ל מגיעה אחרי כתוביות הסיום הארוכות, נמשכת רק 50 שניות אבל מציגה את אחד הגיבורים המוכרים ביותר של ייקום מארוול.

אין זה אומר ש"איירון מן" הוא סרט איכות פילוסופי. הוא לא. מדובר בסרט קיץ טיפשי עם עלילה פשוטה מאוד וטוויסטים צפויים בעליל, אבל הוא גם לא מנסה להסתיר את זה. מה שהוא כן מנסה, זה לגרום לכם ליהנות בכל שנייה ושנייה שלו, ואת זה הוא עושה בהצלחה מרובה.

אחרי שתי צפיות ב-126 הדקות של "איירון מן", אני נזכר בטוקבק שקיבלתי לאחר הקטילה של "21", בו האשים אותי הטוקבקיסט בכך שאני מורם מעם ולא יכול להעריך סרטים הוליוודיים טיפשים. אז נה לך, טוקבקיסט, כי נהניתי מ"איירון מן". אפילו נהניתי מאוד. ובעיקר, "איירון מן" משאיר בפה טעם של עוד. ואחרי פתיחה של יותר מ-100 מיליון דולרים בארצות הברית, תהיו בטוחים שההמשך יגיע. על פי השמועות, העסקה נחתמה וכל השחקנים, יחד עם הבמאי ג'ון פאברו, כבר בפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully