וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולל, בונה

דן הנדל

7.10.2008 / 11:26

איך היינו רוצים שישראל תיראה החל מהשנה הקרובה? לדן הנדל יש לא מעט רעיונות מה לעשות, ובעיקר מה לא

שנה חדשה באה עלינו לטובה וכולנו מקווים שתהיה זו שנה מוצלחת לנו ולמקום בו אנחנו חיים. ולמרות אווירת החג וההבטחה שהיא נושאת איתה, הנה כמה דברים שכנראה שלא נרצה לראות קורים בשנה הקרובה:

מגדלי יוקרה במרכז

הגיע הזמן שגם יזמי הפרויקטים האלו יפנימו את העובדה שאם הפרויקט לא נמכר כולו, הם ייקחו חלק במשבר הכלכלי המתקרב ובא בצעדי ענק. בינתיים תל אביב נמלאה בשלדים של מגדלי יוקרה המנסים להבנות מהר ככל האפשר וממתינים ללקוחות האלפיון העליון המבוששים להגיע. הרי הרווחים הנכבדים שראו היזמים בעיני רוחם ייעלמו ככל הנראה.

מה שלא ייעלם הם המבנים והצל הכבד שהם מטילים על איכות החיים בעיר. אולי השנה תישקלנה גם אופציות אחרות לדיור לבעלי הממון ולתושבים האחרים כאחד וגם העירייה תבין שהשילוב ביניהם הוא מה שמאפשר את המשך הקיום של העיר הנכנסת לשנת המאה שלה.

בניה בחוף הבונים

לאחרונה פורסם בעיתונות שהרשויות המקומיות מקדמות בשיתוף משרד התיירות תכניות מופלאות לעתידו של החוף, הכוללות ככל הנראה מסעדה, אתר קמפינג, טיילת וכמובן חניה נרחבת לכל הדברים האלו. ומה נשכח בתכנית? כמה דברים חסרי חשיבות כגון יופיו הפראי של החוף, העושר האקולוגי שלו, השקט שהוא משרה על המבקרים ושומו שמיים, חוסר הפעילות המסחרית הרווחית במקום. כל מי שהיה אי פעם בחוף הלא מוסדר יודע שלמרות הדעה הרווחת במסדרונות הרשויות, השינויים המוצעים ישחיתו את הייחוד שלו ללא שוב. במקרה הזה מדובר במסעדה שממש לא נרצה לבקר בה השנה. אולי כדאי לשם שינוי לשקול את האופציה הפחות רווחית בטווח המיידי כדי לשמר איכות שלא תסולא בפז בטווח הארוך.

חומות הפרדה

לא מדובר רק בקיר הבטון האימתני שזכה לכינוי הלא הולם "גדר" הפרדה. למעשה הקיר הזה, שהתוואי שלו הולך ומסתבך מידי יום בניסיון לנווט בין האינטרסים הפוליטיים והמדיניים שמניעים את הקמתו היה רק יריית הפתיחה ליישובים בכל רחבי הארץ לגדר את עצמם, לייצר הפרדה בין יהודים לערבים, עניים לעשירים, מושבים לקיבוצים, דתיים מחילוניים ומה לא בעצם. סוללת העפר המגוננת בין קיסריה לג'סר א-זרקא או הגדר סביב ארסוף והאדם ששואל אותך שאלות אם נקלעת לשם במקרה הם הסימפטומים לחברה שהופכת את הארץ לקבוצה של איים מבודדים השומרים על עצמם ומנהלים תקשורת מינימאלית בלבד ביניהם. האם זו החברה שהיינו רוצים לחיות בה גם בשנה הבאה? אם לא, אז חלק מהחומות האלו יצטרכו ליפול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

זיהום בים התיכון

לא נמאס לשמוע על חוף מסוכן לרחצה כל שבוע שני בגלל שפכים שהוזרמו, ככל הנראה על ידי כוח עליון נסתר, אל הים? לא נראה שנעשה מעולם נסיון לאתר את מקור הזיהומים המסתוריים האלו. אם היה נעשה נסיון כזה, אולי היו מגלים שהמסתורין לא רב כל כך והשפכים מגיעים ממלונות הקרובים לים או ממפעלים ויישובים המשתמשים בו כחצר האחורית שלהם. אולי אם זה יקרה השנה, והמזהמים יספגו סנקציות על פעולותיהם, תינצל האוכלוסייה המקומית והתיירים שלא מודעים לאזהרות משרד הבריאות ממיני סכנות בריאותיות. לא הייתם רוצים שהחופים שלנו ידמו לחופים הנקיים של יוון? אחרי הכול, זה אותו הים.

עיצוב גרוע

זה נכון שעיצוב טוב הוא גם עניין של טעם. ובכל זאת, האם יש מישהו שיחלוק על העובדה שישראל מלאה בדוגמאות של עיצוב ואדריכלות מזוויעים מאין כמותם? אולי הבעיה היא בבתי הספר המיושנים ואולי היא קשורה בתהליך קבלת ההחלטות במוסדות התכנון, אך אלו הם רק תירוצים של מעצבים מתוסכלים. אולי השנה תתמוך המדינה באספקה שוטפת של מגזינים מעודכנים לקהילת המעצבים? אם לא תתבסס כאן תרבות של עיצוב ישראלי מקורי לפחות ההעתקים של אדריכלות ממקומות אחרים יהיו מעודכנים יותר.

ובמחתרת הדינמיט – חופשה!

לכבוד השנה החדשה ובציפייה לאספקת מקלות דינמיט חדשים ממדינות שמעבר לים הוחלט על ידי חברי המחתרת להעביר שבוע ללא הצמדת דינמיט והריסתם של מבנים הראויים להריסה. במקום זאת, יישבו ויחשבו על השנה המתקרבת ועל כל העבודה שעוד ממתינה להם. ואם תרצו בהזדמנות זאת להציע הצעות משלכם, הן תישקלנה בכובד ראש על ידי חבר המנהלים. שנה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully