וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יודעים אתם לכבוד מה?

ניב הדס

29.12.2008 / 16:27

"עופרת יצוקה" הוא עוד חוליה בשרשרת של שמות מבצעים הלועגים לערך של הדבר הזה, שנקרא חיי אדם. ניב הדס חומת מגן

כמו התעלה הסודית שמחברת בין גלילות לבור, המקלט האטומי שנמצא מתחת לתל אביב והוא זה שלמעשה מונע את הקמתה של הרכבת התחתית, או הקפיצים שעליהם יושב פיקוד צפון, גם המחשב הצה"לי שפולט את שמות המבצעים באופן אקראי הוא ישות חמקמקה - כמעט אגדית - שקיימת-לא קיימת.

איכשהו יוצא שאותו מחשב-על, קיום חלוצי של תבונה-מלאכותית עם בקיאות היסטורית מרשימה, מצליח לפלוט שמות ציוריים שנדמה כי נלקחו ממיטב ההפקות האייטיזיות של גולן-גלובוס עם צ'אק נוריס, או להיטי כבלים פיראטיים קלאסיים עם דולף לונדגרן וסטיבן סיגל. "דין וחשבון", "ענבי זעם", "שכר הולם", "זוהר הרקיע" וכעת מגיע השלאגר החדש "עופרת יצוקה". כמה פיוטי, כמה אירוני, כמה דוחה. עזבו לרגע את המבצע עצמו. אני לא מבין ולא מתיימר להבין בדרך להשבת הביטחון תושבי שדרות, שזוכים לממטרים פזורים של צינורות מעופפים והתקפי חרדה תדירים זה שמונה שנים. בואו נתרכז לרגע באותו "מחשב" ובאותם שמות מבצעים, שלועגים לחיי אדם, מגבים את מי שרואה בנו מיליטריסטיים צמאי דם, מלבים את השנאה שגם ככה קיימת ומחזקים בעוד גלולה של ויאגרה את הזקפה במין מבט ציני ומשועשע, כאילו לא מדובר בהרג; כאילו לא ייגבו קורבנות גם מהצד שלנו; כאילו הכל מותאם ומתואם עם כותרות העיתונים – אדומות ומודגשות על גיליון כפול מיוחד - של מחר. אלא שמוות של חפים מפשע – לא משנה מאיזה לאום – הוא מוות של חפים מפשע; אין בו מאום מן הקוריוז או השמחה. כזה בדיוק הוא "עופרת יצוקה" - גם קריצה לחנוכה וגם לגשם העופרת שיורד כרגע על עזה. איזה חידוד לשוני מבדח ומרומם נפש!

גם אם המבצע הזה הכרחי - ושוב, מוקדם עדיין לדעת את מהלכיו, תוצאותיו והשלכותיו (תודה מיוחדת לגולש ח. נסראללה מהצפון) - הרי שאין כאן שום סיבה לחגיגה. בטח לא לכזו שניזונה מראשי הצבא והמוח היצירתי שלהם, בסנכרון מושלם לתאריכון (האם מבצע שיחל ב-1 באפריל ייקרא "חייך אכלת אותה"? האם מלחמת לבנון 3, תהפוך ל"מלחמת לבנון - החגיגה נמשכת"?) ובטח ובטח לא כזו הממתגת את המבצעים שנרצה לזכור, אלו שהצליחו ("מבצע ליטני", "מבצע אנטבה" - בכלל אולי כדאי לחזור לז'אנר הזה) ומשכיחה מאתנו את אלה שתוצאותיהם היו אחרות ("מישהו זוכר את "גשמי קיץ", בו יצאנו להחזיר את גלעד שליט?).

אם כבר צריך למתג את המוות של חיילנו ושל אזרחים משני הצדדים בשם, בואו נלך עד הסוף עם המיתוג ההוליוודי, כולל לימוזינות וקוקטייל השקה. אפשר לקרוא לזה מבצע "כאב לב", או מבצע "מחיר יקר" ולא עלינו, מבצע "שחר המתים". גם ככה יש תחושה שכולנו זומבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully