וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהות אבודה

ניב הדס

11.1.2009 / 1:49

מאזיני 88FM הרועמים על השינויים בתחנה חייבים להבין שכל רדיו עכשווי, חייב קו מוזיקלי אחיד ומגובש. ניב הדס פלייליסט

יש דברים שנשגבים מן הבינה, גם אם היא ממש מתאמצת: למה תכניות טלוויזיה ממשיכות להזמין את פואד לאולפן; מי הסטייליסט של מועמר קדאפי ואיך אפשר ליצור איתו קשר; ולבסוף, איך תחנת רדיו פרווה כמו 88FM הצליחה לגבש לעצמה קהל מאזינים קנאי ופנאטי, שמאיים להבעיר את המדינה ברגע שמאיימים לגעת לו ברדיו. כיצד תחנה אקראית, שמבוססת על גחמה אישית של עורכים מוזיקליים, מצליחה להשיג אחדות בקרב הקהל שלה, בכל הנוגע לאותו קו מוזיקלי בלתי אחיד?

אותה תפזורת לא עקבית של מוזיקה שלא אחידה ברמתה או בסגנונה, הפכה לאנטיתזה של המילה "פלייליסט" ואולי שם טמונה הנאמנות העיוורת של הקהל היומרני של 88. אותה מילה הפכה בעקבות גלגלצ לגסה יותר ממה שהיא מייצגת - זהות מגובשת ואמירה ברורה. אבל גם המתנגדים אליה, שלוקים בחוסר הבנה משווע בכל הנוגע לרדיו עכשווי, חייבים להפנים שכל תחנת רדיו, איכותית ככל שתהיה או שתתיימר להיות, צריכה פלייליסט.

במשך כל שנות קיומה נכשלה 88FM - שהתחילה בתור תחנה עם זיקה לג'אז וכלכלה ונטשה את הקו הזה כעבור זמן לא רב - בעיצוב סדר יום מוזיקלי הגיוני ונשארה סופרמרקט אקראי ונטול קונטקסט של סגנונות שהקשר היחיד ביניהם, הוא שהם לכאורה אינם זוכים לחשיפה הרדיופונית לה הם ראויים. ג'אז, בלוז, אלקטרוניקה מיושנת עם פוזה של צייטגייסט, דיאט-אלטרנטיבה, לרוב נוסטלגית, ורוק מתקדם באווירת סנדלים עם גרביים. את כולם יכולתם למצוא בסל הקניות המבולגן של התחנה, בין דיווחי תנועה לפרסומות. זה נכון שאפשר היה לשמוע שם מוזיקה טובה (אצל בועז כהן וגל אפלרויט, למשל), אבל אג'נדה סדורה, שדוחפת ומקדמת את המוזיקה בה התחנה מאמינה – כישות אחת - מעולם לא היתה שם. אין כאן זלזול בעשייה של השדרנים והעורכים המוזיקליים, כי אם של הגוף המבולבל, המבולגן והלא רלבנטי הזה.

רוצים שינוי?

נכון להיום, הנכס האמיתי היחיד של 88 הוא עופר נחשון, וגם הוא מסורס למדי, בדיוק כמו בכל התקופה שחלפה מאז שירדה "קופסת הלהיטים" ורשת ג' הפכה לתחנה המשדרת מוזיקה ישראלית בלבד. תשמעו את שמחת החיים שעולה מהרדיו בכל שבת בצהריים, כשהוא מעלה באוב את המצעד השנתי של רשת ג', ותראו איזו אבידה זו היתה לרדיו הישראלי וכמה טוב שעכשיו – בואו נקווה - הוא יחזור למצות את הפוטנציאל העצום שלו, בזמן שאינו עסוק במוזיקה המשמימה אותה הוא מתווך בקריינות רצף עקרה. כמה טוב גם שיש מי שהחליט להוריד את "לילה של אלבומים" המיותרת בסופי השבוע, לטובת מסיבות שירימו את האווירה.

בסופו של דבר, על ידי הפיכתה לתחנה קצת יותר שמחה – ושמחה היא ללא ספק קו מוזיקלי מגובש - עשויה 88FM להחזיר לרשות השידור את המנדט שאיבדה עם המרתה של רשת ג' מתחנת להיטים לגטו ישראלי. השינויים – שלרוב לא כוללים ביטול תכניות, כי אם העברתן למשבצת נכונה יותר - יהיו מינוריים, אבל משמעותיים. לוח השידורים העייף, יקבל הרמה מבורכת ואותם מאזינים אדוקים יאלצו להתמודד עם השינוי וכנראה שאף להודות שהוא לא כזה נורא.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully