וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותת מתא"ן בקשיים כלכליים

עינב שיף

3.2.2009 / 15:12

העמותה שמפתחת בני נוער בתחומי התרבות והאמנות, הפסיקה לקבל תיקצוב ממשרד החינוך ועתידה בסכנה

אורנה גרלינג, מנכ"לית עמותת מפעל תרבות ואמנות לנוער (מתא"ן), צוחקת כששואלים אותה על קשיי העמותה בראשה היא עומדת. היא בת 43, בקושי שנה בתפקיד המנכ"לית והיא כנראה תהיה זו שתכבה את האור במפעל בן 27 השנים שהעביר תחת ידו כ-10,000 בני נוער מהפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית. נוער שקיבל בזכות מתא"ן הכשרה בתחומי מחול, מוזיקה קלאסית, תיאטרון, כתיבה ואמנות פלסטית. "אתה שואל על קשיים?", מגחכת גרלינג, "קצת מצחיק שהעמותה עלולה להיסגר בשבוע הבא ואני אתחיל לדבר רק על קשיים. ביום רביעי יש לנו ישיבה דחופה עם משרד החינוך ואם לא נצליח למצוא גורם מממן אחר, ניאלץ לסגור את העמותה ומאות ילדים יאבדו את היכולת לקבל חוויה תרבותית שהם לא יזכו לה אם לא מתא"ן". גם אם גרלינג נרגשת, היא אינה בהכרח מגזימה. מתא"ן, שהוקמה ב-1981 מטפלת בכ- 500 בני נוער בשנה, בעזרת קורסים ומחנות המתקיימים בדרך כלל בזמני חופשות. לאורך השנים, חילקה העמותה מלגות בשווי 150,000 שקלים בשנה, שסייעו לבני הנוער להתמיד בפעילות התרבותית במסגרת העמותה.

אך הישגים לחוד ומציאות לחוד. הצרות של מתא"ן, שהוקמה כמיזם משותף של זוג הפילנתרופים מרי ג'יין ובוב ובשיתוף משרד החינוך, החלו בינואר 2008. אז החליט משרד החינוך להפסיק את העברת המימון המתאים לעמותה, שפעלה תחת חסות חברה למתנ"סים החל משנת 1993 אך תוקצבה על ידי משרד החינוך. גרלינג מספרת כי לאחר שמשרד החינוך קיצץ בפעילות החברה למתנ"סים, הוחלט להחיל גם עליהם את הקיצוץ, החלטה שהביאה לקרע בין מתא"ן לחברה למתנ"סים. למעשה, החל מינואר 2008 מתא"ן חדלה מלהיות אחד מהגופים הפועלים תחת החברה למתנ"סים.

בנוסף לכל אלו, באותו זמן בו התנתקה למעשה מתא"ן ממשרד החינוך והחברה למתנ"סים, התרחשו גם חילופי מנכ"לים בעמותה, כשגרלינג החליפה את אורי סטריזובר, שעזב את העמותה לאחר 15 שנים (מתוכן עשר כמנכ"ל) כיוון שחש כי "מיצה את עצמו", כפי שאמר לוואלה! תרבות. למרות זאת, סטריזובר מכחיש קשר בין עזיבתו למצב הכלכלי הקשה של העמותה. "העזיבה שלי נעשתה על רקע היותי שם 15 וההרגשה שמספיק. הודעתי על רצוני מספיק זמן מראש בכדי שיוכלו להיערך לעזיבתי. אני מאד רוצה לעזור לעמותה, אבל אני מנותק ממנה לגמרי היום". למרות זאת, כשמעלים בפניו את אפשרות הסגירה המוחלטת של העמותה, סטריזובר מתרכך מעט ואומר כי "אסור שגוף כמו מתא"ן לא יתקיים במדינת ישראל. פשוט לא יהיה לילדים האלו איפה לצמוח. הכוח של מתא"ן הוא בנבחרת שהוא מייצר ובלעדיו יהיה מחסור בנגנים ורקדנים. ייפער חור".

אמירותיו של סטריזובר כנראה שלא הטרידו במיוחד את משרד החינוך. "משרד החינוך, ואני אומרת זאת בנימוס, לא העביר אגורה לעמותה בשנה האחרונה", אומרת גרלינג. "אחרי הקיצוץ בחברה למתנ"סים נעזרנו בקרנות תורמים עבור פעילויות שונות, אבל זה תקציב שאפשר להגיד עליו 'מן הגורן'. הפעלנו רק 2 מתוך 6 התוכניות הרגילות שלנו, מחול ותיאטרון וגם הם בצמצום גדול וגם מספר המוכשרים יגיע בסופו של דבר ל- 210 ילדים בלבד במקום 500. בשביל להחזיק פעילות שוטפת בהיקף הרגיל אנחנו זקוקים לתקציב ציבורי ואת זה אין".

משרד התרבות לא יכול לתרום בנושא?

גרלינג: "כשהפרידו את משרד התרבות ומשרד החינוך הוחלט שמשרד התרבות יטפל בתרבות ומשרד החינוך יטפל בבני הנוער. למשרד התרבות אין מנדט להעביר כספים לעמותה שתומכת בבני נוער, אפילו כשמדובר בתרבות"

החברה למתנ"סים מסרה בתגובה: "בשנת 1993 לבקשת משרד החינוך ועמותת מתא"ן הועברה פעילות מתא"ן לחברה למתנ"סים, בתקצוב מלא של משרד החינוך. במהלך השנים האחרונות הוריד משרד החינוך את תקצוב פעילות פרויקט מתא"ן עד שבשנת 2008 הפסיק לחלוטין את תקצוב הפרויקט והודיע על החלטתו לצאת למכרז. בשל החלטת משרד החינוך נאלצה החברה למתנ"סים להפסיק את פעילות הפרויקט. ככל הידוע לנו עמותת מתא"ן ממשיכה לפעול".

ממשרד החינוך נמסר כי "בשל אילוצים תקציביים הוחלט על שינוי מדיניות במספר תחומים. בתוך כך, הוחלט שלא לפגוע בפעילות המתנ"סים עצמם. עם זאת, למרבה הצער ובאין מנוס, נאלץ המשרד להפסיק את ההתקשרות עם פרויקט מתא"ן".

מפגש הצלה

בין משרד התרבות למשרד החינוך לחברה למתנ"סים ונבכי הבירוקרטיה, קמה קולטון, מנהלת תוכניות מחול בעמותה, מנסה להעביר לבני הנוער את אותן החוויות אותן עברה בעצמה. למתא"ן היא הגיעה לפני 15 שנים מקיבוץ יפתח, פשוט כדי לרקוד. "חוויה מדהימה", היא מתארת את הימים ההם, "בחופשים הייתי מגיעה לקורסים, נפתחת לאמנות אחרת שלא הכרתי לפני כן. בנוסף, אתה צריך לדאוג לעצמך, בלי אבא ואמא וגם לרקוד מהבוקר עד הערב. זו חוויה תרבותית, אמנותית ומקצועית, שאם העמותה תיסגר לא יהיה לה תחליף. לא חשוב לנו מי ייתן הכסף, העיקר שמישהו יכיר בצורך שלה". לצורך כך בדיוק, תקיים העמותה מפגש בוגרים ביום ו' הקרוב (6.2) ב-11:00, במרכב ביקורי העתים בתל אביב. "להיאבק בממסד עם תחושת שליחות זה מאד בודד", אומרת גרלינג. "לכן החלטתי לפנות לבוגרים שלנו, שאולי הם מכירים מישהו שיוכל לעזור. אחרת, העמותה תיסגר והיעדרה של מתא"ן בעולם האמנות הישראלי ייצור חלל עצום. אולי הבוגרים יצליחו לחולל את ההד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully