וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ספיר מבוטל

2.7.2009 / 8:15

בעקבות הטענות שעלו לראשונה בוואלה! תרבות באשר לניגוד עניינים בפרס ספיר, הפרס בוטל והזוכה אלון חילו נאלץ להחזירו. יוסי שריד: "כל הפרשה המוזרה הזאת מעוררת בי צער רב"

אלון חילו, זוכה פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2009, ייאלץ להחזיר את הפרס, לאחר טענות קשות בקהילה הספרותית שהועלו ופורסמו לראשונה בוואלה! תרבות, רגע לאחר היוודע דבר הזכייה. גורמים בכירים בעולם הספרות העלו טענות בנוגע לניגוד אינטרסים בין חילו ובין יוסי שריד, ראש ועדת השיפוט, שעל פי הטענה הובילו לזכייתו של חילו בפרס. בנוסף ייאלצו גם שאר המועמדים שזכו בפרסים כספיים - נורית גרץ, אמנון דנקנר, רונית מטלון ואיריס לעאל- יחזירו גם הם את כספי זכייתם.

"כל הפרשה המוזרה הזאת מעוררת בי צער רב", מוסר יוסי שריד בעקבות הידיעה על ביטול הפרס. "בעיקר צר לי על סופר צעיר וחשוב שמביישים אותו ואת ספרו הטוב על לא עוול בכפו. אני שב ומודיע שפרס ספיר ניתן השנה כמו בשנים קודמות מתוך שיקול דעת ענייני ונקי לחלוטין של כל חבר השופטים, וכל השאר רכילות. לאחר כמעט ארבעים שנה בכנסת ובממשלה, עברתי לקריית-ספר רק כדי שבפעם הראשונה בחיי יטילו דופי ביושרה שלי, והכל בגלל צרות עין, חשבונות אישיים ופוליטיים, וקנאת סופרים ומו"לים. שומר נפשו ירחק".

"אין בליבי ספק כי הטעויות שנעשו נעשו בתום לב. מחוסר תשומת לב.", אמר מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק. "יחד עם זאת התוצאות יוצרות חשד לניגוד אינטרסים לכאורה ויש לנקוט בצעד דרסטי כדי לנקות את הליך הבחירה מכל חשש וחשד".

לדבריו ,זוהי אמנם שעת משבר אך קרן ספיר תשכיל להפוך את המשבר להזדמנות לצורך התחדשות, התייעלות ופריחה.
"בישראל כיום יש רק פרס ספרות אחד משמעותי ואנו נעשה הכל כדי לשמר ולחזק אותו."הוסיף.

"עושה רושם שוועדת השופטים התנהלה כמו בפרק של פולישוק"

"אני המום ומופתע מהסיפור ממה שהצלחתי להתעדכן." סיפר אמנון דנקנר הבוקר בראיון לגלי צה"ל. " אני חושב שמה שקרה כאן בניגוד למה שפורסם, הבעיה היא זה שהעורכת היא אחייניתו של יוסי שריד. היתה בעיה גם אצל שופט אחר פרופ' הירשפלד שהספר שהוא תמך בו בוועדה הוקדש לו. עושה רושם שוועדת השופטים התנהלה כמו בפרק של פולישוק. אני מניח שאם בכל זאת יש קירבה משפחתית אי אפשר מאחורי התירוץ של מדינה קטנה להחביא קרבה משפחתית. אני לא ידעתי על קרבה זו. אני חושב שאנשים באמת תמימים כמו המועמדים וכמו הזוכה נפגעו מהתנהלות לא תקינה של חברי וועדת השופטים. גם אם לא היתה כוונה רעה או זדון התוצאה היא קטלנית וזה נורא בעיני. ההחלטה של מפעל הפיס היתה בלתי נמנעת. אני צריך להחזיר 25 אלף שקלים. מגיעה לכולנו התנצלות."

"אחוזת דג'אני הוא אחד הספרים הטובים שנכתבו פה", מסרה מיכל פייקין מידיעות ספרים, "ואנו בטוחים שהחלטת השופטים היתה מקצועית והוגנת. אנו בהוצאה מופתעים ומאוכזבים מהחלטת מפעל הפיס לבטל את הזכייה. בנימוקיהם למתן הפרס לספרו של אלון חילו כתבו השופטים: 'זהו רומן תקופתי המפליא לשלב מציאות בהזיה, סיטואציות קומיות ודרמטיות, רומנטיקה וסארקזם. אמת ובדיה נארגות כמלאכת מחשבת בכל רבדי הספר'. אנו מוצאים בביטול הפרס אקט מעליב המביא עמו עוגמת נפש רבה להוצאה, לאלון ולשאר המתמודדים. מכל מקום, על פי שיפוט קהל הקוראים אין ספק שאחוזת דג'אני הוא הספר הטוב והנקרא ביותר בשנה החולפת."

ייבחר זוכה חדש

בתוך זמן קצר יתכנס דירקטוריון קרן ספיר לבחור יו"ר וחבר שופטים חדש שיחלו מבראשית בהליך לבחירת זוכה לשנת 2009. צוות השופטים החדש יבחן את כל 82 הכותרים שהוגשו על ידי המו"לים בתחילת הדרך כמועמדים לפרס ויבחר "רשימה נבחרת" חדשה הכוללת חמשת מועמדים סופיים, שמתוכם יבחר זוכה יחיד בפרס מפעל הפיס לספרות ע"ש ספיר לשנת 2009.

על פי תקנון מפעל הפיס שריד לא יוכל להמשיך בתפקידו גם בשנה הבאה, משום שמיצה את שלוש הקדנציות שמאפשר התקנון ואין אפשרות חוקית להאריך את כהונתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully