וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדש על המסך

אריאל קריל

17.12.2009 / 10:00

ג'יימס קמרון מול מייקל מור, דמיון מופתי מול מציאות כואבת, עולים הערב על המסך הגדול. ולצדם, אהבה שנקטעה באיבה, חיים שנקטפו בטרם עת ורומן שהיה עדיף לו היה נקטע או נקטף

אווטאר

ג'יימס קמרון חיכה 14 שנה עד שהטכנולוגיה תדביק את הדמיון שלו ותאפשר לו ליצור את הסרט שהגה עוד ב-1994. הרגע הזה סוף סוף הגיע, ועכשיו, לאחר ציפייה ממשוכת, אחד הסרטים המדוברים של השנה והיקרים בכל הזמנים עולה על המסכים ברחבי העולם וגם בישראל.

זהו סרט תלת-מימד מדע בדיוני – אל דאגה, יש גם גרסה דו-מימדית – שמזניק אותנו הישר אל שנת 2154 ואל כוכב הלכת פנדורה, בו תאגידים כורים מינרל נדיר שמהווה את המפתח לפתרון משבר האנרגיה של הכדור הכחול שלנו. הבעיה – האטמוספרה של פנדורה רעילה לבני אדם. בדיוק לשם כך פיתחו התאגידים את מערכת שבאמצעותה מחוברת תודעתו של "נהג" אנושי לאווטאר - גוף שחסין בפני האוויר הרעיל של פנדורה ונשלט מרחוק על ידי אותו "נהג".

ג'ייק סאלי (סאם וורת'ינגטון) הוא נחת לשעבר שמוגבל לכיסא גלגלים ומגויס על ידי התאגידים השולטים בפנדורה כדי לחדור לשורות הנאבי, האוכלוסייה הטבעית של הכוכב, שמכשילים את המשך כריית המחצב היקר. סאלי מחובר לאווטאר, ולמעשה נולד מחדש ויכול שוב ללכת. אלא שכבר בתחילת המשימה, הוא פוגש בנקבת נאבי בשם נאייטרי (זואי סלדנה) שהיא לא רק יפה אלא גם מצילה את חייו. ג'ייק מתאהב ומחליט לזנוח את המשימה ולהפוך לאחד מהנאבי. אך המבחן האמיתי שלו יהיה כשימצא את עצמו מוביל את הנאבי לקרב נגד בני האדם – וכל זאת, אל תשכחו, כשגופו האמיתי כלל לא נמצא שם.

דבר הביקורת:

המבקרים בארצות הברית מאוחדים בדעתם על הסרט: הוא מרשים ברמה הטכנית אך צולע מבחינת הסיפור. מכאן, הם נחלקים לשתי קבוצות: אלה שעבורם האפקטים הצליחו לגבור על החורים בעלילה ואלה שלא.

רוג'ר איברט, אחד המבקרים החשובים והוותירים בארצות הברית, הילל את הסרט ושיבח את קמרון: "מסתבר שיש לפחות אדם אחד בהוליווד שיודע איך להוציא 250 מיליון דולר – יותר נכון, 300 מיליון – בחכמה". פיטר טרוורס מהרולינג סטון כתב שהסרט "מרחיב את האפשרויות של הקולנוע. כישרונו של קמרון עשוי להיות גדול כמו חלומותיו".

"האם הכל היה הגיוני?" שאלה שרה וילקומבסון מהניו יורק אובסרבר ומיד ענתה, "לא. אבל אתם יודעים מה? למי בכלל אכפת. 'אווטאר' מלהיב, מסעיר, והכי טוב – הוא משהו חדש שהעיניים שלכם בכלל לא ידעו שהן כל כך רוצות לראות". ואילו ג'יי הוברמן מהוילג' וויס כתב: "האפקטים השריריים, ה'לתפוס אותך בביצים' האלה מחפים אמנם על הדיאלוג הקיטשי והרעיון הדבילי אבל רק עד גבול מסוים".


ציון ממוצע: רוטן טומייטוס – 84, מטאקריטיק – 84.

במאי: ג'יימס קמרון. שחקנים: סאם וורת'ינגטון, זואי סלדנה, מישל רודריגז, סיגורני וויבר, ג'ואל מור (150 דקות)

קפיטליזם: סיפור אהבה

אחרי שטיפל בבעיית הנשקים של ארצות הברית, בתגובה שלה למתקפה על מגדלי התאומים ובמערכת הבריאות הכושלת שלה, מגיע מייקל מור אל המהות המזוקקת של אמריקה: השיטה הכלכלית שעליה היא מבוססת. בדרכו הייחודית – נגישה וביקורתית, מצד אחד, מניפולטיבית ונרקיסיסטית, מצד שני – יוצא מור, הדוקומנטריסט החשוב בימינו, לענות על השאלה שחלק גדול מהאמריקאים שואלים את עצמם היום: "כיצד הפך החלום האמריקאי לסיוט?". והתשובה שהוא מקבל היא שמדובר בסיפור אהבה שעלה על שרטון – מה שהחל כרומן תמים הפך למערכת יחסים רווית שקרים, בגידות... ו-14 אלף מפוטרים מדי יום.

דבר הביקורת: בין אם אתם אהובים אותו או שונאים אותו, הסרט תופס את מור ברגעי ניקוי האורוות הטובים ביותר שלו – עם כל הבדרנות ה"מור-צנטרית" שכרוכה בכך.

ציון ממוצע: רוטן טומייטוס – 75, מטאקריטיק – 61.

במאי: מייקל מור (127 דקות)

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

סינגל מן

טום פורד, מעצב האופנה לבית גוצ'י, זנח את הבדים והדוגמניות לטובת מצלמות ושחקנים ומגיש עתה את סרטו הראשון כבמאי, המבוסס על רומן בעל אותו שם שכתב הסופר כריסטופר אישרווד. הסרט מתרחש בלוס אנג'לס של 1962 ומביא בפנינו יום בחייו של ג'ורג' פלקונר (קולין פירת'') – פרופסור הומוסקסואל לספרות אנגלית שמתקשה למצוא טעם לחיים לאחר מותו של בן זוגו.

דבר הביקורת: התלבושות יפהפיות והארט ללא דופי, אבל מה שבולט יותר מכל בסרט הביכורים של פורד הוא התפקיד שמבצע קולין פירת'.

ציון ממוצע: רוטן טומייטוס – 84, מטאקריטיק – 74.

במאי: טום פורד. שחקנים: קולין פירת', ג'וליאן מור, מת'יו גוד, ניקולס הולט (99 דקות)

סקילתה של סוראיה M

מבוסס על סיפור אמיתי. העיתונאי הצרפתי-אירני פריידון סחבג'אם מגיע לכפר אירני נידח ופוגש בזארה, אישה עם סיפור מזוויע על מותה העקוב מדם של אחייניתה, סוראיה. סיפורה של זארה חושף את ההיבטים הלא האנושיים של חוקי האסלאם הנהוגים באירן והעיתונאי סחבג'אם הוא תקוותה האחרונה לצדק – בתנאי כמובן שיצליח לצאת מהכפר לא רק עם הסיפור אל גם עם חייו.

דבר הביקורת: הסרט כמעט שמצליח להתגבר על נקודות התורפה שלו בזכות עצם עוצמתו של הנושא בו הוא מטפל, אבל בסופו של דבר המסר שלו מתעמעם בגלל הגישה המגושמת שלא לצורך שבה הוא נוקט.

ציון ממוצע: רוטן טומייטוס – 54, מטאקריטיק – 50.

במאי: סיירוס נווראסטה, שחקנים: שוהרה אהגדשלו, מוזהאן מארנו, ג'ימס קאבייזל (116 דקות)

אנדרדוגס

סרטו של יוסי אוחיון מנסה לטפל באלימות שפושה בחברה הישראלית דרך מפגש מקרי בין גבר ואישה המתפתח למערכת יחסים סבוכה. הסרט מתרחש כולו בדירה תל אביבית ממוצעת ועוקב אחר ניסיונותיו של חוקר משטרה לפענח רצח משולש בו חשוד טכנאי מקררים – חקירה שמובילה אותו לחצות את הגבולות הרגילים שקיימים במערכת יחסים בין גבר לאישה.

במאי: יוסי אוחיון. שחקנים: דן תורן, חיים זנאתי, ליאת אקטע (90 דקות)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully