וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהונתן סגל: "יש פה לינץ' על גבי"

עינב שיף

28.1.2010 / 11:33

במאי הסרט "אודם" התייצב לדיון המיוחד בוועדת החינוך של הכנסת שעסקה בשאלת המימון הציבורי של הסרט. "למה אני נחשב עוכר ישראל? כי אני לא מסכים עם הדעות?"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

הסערה בנושא המימון הציבורי לסרט "אודם" של יהונתן סגל הגיע לוועדת החינוך של הכנסת, שביקשה לברר כיצד קרן הקולנוע הישראלי מימנה תסריט המשווה לכאורה בין השואה לכיבוש, כפי שטען יאיר לפיד בטורו ב"ידיעות אחרונות". בדיון עצמו סגל השיב לטענות נגדו: "נוצר פה לינץ' תקשורתי על גבי. למה? כי מישהו אמר שהסרט משווה בין שואה לכיבוש כאילו זה כתוב בתסריט. אז מישהו אמר! זה הגיג שיצא בטעות מהמחשב, אין לי קשר לניסוח שלו. אז אם מישהו חושב שאיזשהו משהו נחשב בגדר של עוכר ישראל – למה? כי אני לא מסכים עם הדעות?"

"הסרט הזה אושר לפי הליך ולפי תקנון חוקי, שהמדינה הזו עומדת מאחוריה", הוסיף סגל. "אנחנו מנהלים פה שיחות ודיונים שקשורים בטעות מטומטמת. אז יצא מסמך – מישהו התקשר לשאול אותי מה זה המסמך הזה?"

גם כתרי שחורי, מנהל הקרן לקולנוע, תקף את לפיד על הפרסום, פנה ליושב ראש הוועדה אורלב ואמר לו "כנראה שמדובר בעיתונאי שרוצה לשבת לידך בעוד כמה שנים". אמו של סגל, ניצולת שואה, הגיעה לדיון ותקפה גם היא את לפיד, שאת דבריו כינתה "חוצפה".

בסיכום הדיון ביקש יושב ראש הוועדה חבר הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי) כי שני לקטורים נוספים ייבחנו את התסריט ואת הקביעה כי אינו משווה בין הכיבוש לשואה. "הוועדה ממליצה למשרד התרבות לערוך דיון לקביעת כללים קבועים למילוי החובה בחוק שהסרט יהלום את ערכיה של מדינת ישראל הן בגוף התסריט והן במהלכים השיווקיים שלו", סיכם אורלב.

"נוצרה תחרות בין יוצרים על רמת הארס נגד ישראל"

הדיון עצמו התנהל באופן אמוציונלי למדי. חבר הכנסת אורלב פתח ואמר כי כאחד המחוקקים של חוק הקולנוע המסייע לקולנוע הישראלי, הוא חש "נעלב". "אני האמנתי ביוצרים הישראלים", אמר אורלב. "אין לי טענות לבמאי והיוצר, זו זכותו של כל אחד לביים ולהציג סרט כהבנתו. טענתי העיקרית היא לקרן הקולנוע. למה אין משגיחים כראוי על כספנו, למה לא משגיחים על השימוש בכספים שלנו והאם אנחנו לא כורתים את הענף שעליו אנחנו יושבים?"

מנכ"ל הקרן כתרי שחורי השיב לאורלב וטען כי לקרן לא היה מושג מהמסמך, שלדבריו נוסח על ידי אשת שיווק בריטית שניסתה להצטרף להפקה לפני שנתיים וכי המסמך הוא לא על פי התסריט, שהוא המסמך היחיד המחייב את הקרן. "למרות זאת, השהינו את המימון הציבורי של הסרט", אמר שחורי. "לגבי ההמשך, נהיה במעקב קרוב אחרי כל ההמשך של עריכת הסרט וכן הלאה. לא נמשיך ונשקיע אם לא נהיה ברורים לגבי המהות של הסרט".

שחורי הודיע כי הערב (חמישי) ייערך דיון בהנהלה הציבורית של הקרן בראשות יעקב פרי בנוגע להמשך התמיכה בסרט. עד כה העבירה הקרן למעלה מ-800 אלף שקלים מתוך 1.5 מיליון שקלים שהובטחו לסגל.

חבר הכנסת ציון פיניאן (ליכוד) שהשתתף בדיון תקף את הקולנוע הישראלי ואמר "נוצרה תחרות בין יוצרי תחרות על רמת הארס נגד ישראל. ככל שהארס נגד ישראל הוא גדול יותר, כך הסרט זוכה בפרסים. בקולנוע זה המשיך ב'ג'נין ג'נין' ואז ב'ואלס עם באשיר' ועכשיו ב'אודם'. למפיק אני רוצה לומר – כסף שמקורו בגיוס כספים המבוססים על שנאת ישראל, עדיף שלא לקבלו.

"אני חושב שהקרן או המועצה צריכים לעשות חושבים מה קורה איתנו, מה קורה עם הסרטים וצריך לבדוק את התוכן של כל סרט", אמר פיניאן. "פה", פנה פיניאן לשחורי, "איך אומרים בלעז? פיקששתם. צריך להכניס מוטיבים של אהבת ישראל ולא שנאת ישראל, אהבת חינם ולא שנאת חינם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully