וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר האוצר

דקל גודוביץ

5.2.2010 / 10:00

"השאלה היא מי ראוי", הגיבה א', אוצרת אמנות, על רעיון הביאנלה האינטרנטית ששטחתי בפניה, ומבטה בהה הצידה.

אבל מה רואות עינייך, עינייך? עיניי?

עולם של רשתות חברתיות המעניקות תארי "ראויים". מורים, מנהלים, עיתונאים, עורכים, מבקרים, גלריסטים, אספנים, שופטים, פוליטיקאים, אוצרים. וביאנלות. המון ביאנלות.
אז האם גם את/ה בביאנלה הנכונה?

הביאנלה האינטרנטית הראשונה נעה בין ביקורת, הומור ואלטרנטיבה לבין השתלבות בעולם הביאנלות והאמנות. היא החלה כמכתב שרשרת בדואר אלקטרוני שנשלח לרשימת חבריי. משם המכתב החל להתגלגל. בנוסף, הופץ מכתב הביאנלה באתרי רשתות חברתיות אינטרנטיות בפייסבוק ובקפה דה-מרקר. נושא הביאנלה הוא "חבר-אוצר-חבר", והמשתתפים התבקשו לשלח עבודות שלא התקבלו לביאנלות קודמות. מכאן, שזוהי ביאנלה של עבודות שנשארו במגירה.

אנשים בפתיחת תערוכה בתל אביב. דקל גודוביץ
"סלון הדחויים" עולה מיד בראש/דקל גודוביץ

"סלון הדחויים" עולה מיד בראש. אלא שלמרות היותו האוונגרד החשוב ביותר לפני כמאה שנה שבדיעבד כל אחד היה רוצה להשתתף בו, אני נזהר מלהשתמש בביטוי זה עקב תגובות מהוססות מצד אמנים איתם דיברתי שאינם רוצים להיחשב לדחויים ולהישאר מחוץ לרשת, אלא דווקא מתאמצים להיכנס לתוכה. או כפי שאמר לי ר', אמן ואיש תרבות בתמיהה מעורבת ברתיעה: "למה אתה עורך קואליציה של דחויים, ולא ביאנלה של מובחרים?".

אני חושב שהסיבה העיקרית לכך היא התעניינותי במה שהאחרים לא רוצים. יאיר גרבוז אמר פעם בהרצאה, שמטרת האמן היא לרומם את הנחות. שכישרונו הוא לראות את היופי במה שההמונים אינם שטים ליבם אליו. האם לא בשל כך אמנים עובדים היום לא רק עם שמן על קנווס אלא גם עם קרטון, סרטי הדבקה, גומיות, בלונים, חוטי חשמל, זפת ומחשב?
לכן אינני מגדיר אמנים "מובחרים", כשם שאין לי חברים "איכותיים" במקומות "על רמה".

מי שלא מכיר באופן אישי את אוצרי הביאנלות ובכל זאת שולח עבודות – הוא בעיני הגיבור האמיתי. גיבור תרבות, ואמן במאבק הישרדות. בעיניי זהו "אמן ראוי" להצגה בביאנלה האינטרנטית הראשונה. אני מודה לכל האמנים האמיצים שנענו לקריאתי, לא פחדו משיוך, ושלחו מבחר עשיר וראוי של עבודות מהמגירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully