וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר לומר משהו מבלי להיתפס כקיצוני"

אייל דץ

28.6.2010 / 21:41

רונה קינן מחתה בכנס של הקרן החדשה נגד הגבלת השיח הפוליטי בקרב אמנים. "הקהל בעצם אומר - מותר לך לפטפט על פוליטיקה אבל לא יותר מדי", אמרה קינן. "את ההסכם הזה צריך לשבור"

בסופו של הפאנל, רגע לפני שהקהל התפזר לאיטו, דאג המנחה גל אוחובסקי להבהיר מה המטרה האמיתית של המשתתפים בפאנל "אמנים משמיעים את קולם", שהתקיים הערב (שני) במסגרת כנס של הקרן החדשה לישראל שנערך בנמל יפו. "באנו לכאן כדי להצהיר שאנחנו אוהבים את הקרן החדשה ותומכים בה ובפעילות שלה", אמר אוחובסקי. הקהל מחא כפיים והודה למשתתפי הפאנל - הזמרת והשחקנית מירה עווד, הזמרת רונה קינן, הזמר דויד ברוזה, הסופר ניר ברעם והמשורר מתי שמואלוף.

בפאנל עצמו דנו האמנים במידת ההשפעה שיש היום ליוצרים על השיח הפוליטי בישראל, האם הם בכלל צריכים להשמיע את קולם ומדוע רבים מהם בוחרים פשוט לשתוק. ברעם, המשתתף הפעיל ביותר בשיחה, ניסה להבחין בין שתי צורות מחאה: המחאה הפוליטית האמיתית שמשמעותה לנקוט עמדה ברורה לדבריו, והמחאה הפופולרית אותה הוא כינה "מחאת הדג נחש".

ניר ברעם בפאנל של הקרן החדשה. נמרוד סונדרס
"ההסתה של עמיר בניון מפריעה לי". ניר ברעם/נמרוד סונדרס

"יש סוג מחאה של אמנים בישראל שאני מכנה אותו מחאת הדג נחש, מחאה פופולרית שלא מעצבנת את האנשים וכוללת אמרות כמו 'כל הפוליטיקאים מושחתים' או ביטויים נגד החרדים וש"ס", אמר ברעם, שציין לטובה את הזמר עמיר בניון ואמר שלמרות שהוא מתנגד למסר של השיר מעורר הסערה של בניון, עדיין מדובר במעשה אמיץ. "ההסתה של עמיר בניון מפריעה לי אבל הוא כן עשה מעשה אמיץ והביע עמדה מאוד ברורה", אמר ברעם. "הלוואי והיו זמרים שיגידו דברים ברורים כמו עמיר בניון אבל מהעמדה האחרת".

כל המשתתפים בפאנל הסכימו כי לסופרים בישראל הרבה יותר קל להתבטא בנושאים פוליטיים מאשר למוזיקאים שאמירה שלהם עלולה לסכן את הקריירה שלהם. אוחובסקי עצמו סיפר כיצד בזמנו, כאשר חתם על עצומת תמיכה בארגון "שוברים שתיקה", הוא קומם עליו לא מעט חברי כנסת שלא היססו אף לפנות לזכיינית הטלוויזיה קשת, המעסיקה אותו ב"כוכב נולד", בדרישה להשעותו מהשתתפות בתוכניותיה.

רונה קינן בפאנל של הקרן החדשה. נמרוד סונדרס
"לשבור את הסכם השתיקה". רונה קינן בפאנל/נמרוד סונדרס

רונה קינן דיברה על "ההסכם הלא כתוב בין הקהל לאמן ולפיו אם מישהו קונה כרטיס להופעה של האמן הוא קונה גם את שתיקתו". "הקהל בעצם אומר - מותר לך לפטפט על פוליטיקה אבל לא יותר מדי. את ההסכם הזה צריך לשבור", אמרה קינן. "הבעיה המרכזית היום היא שאין בעצם מכנה משותף. אתה לא יכול להגיד משהו בלי להיתפש כקיצוני בעיני הקהל". גם עווד הסכימה שאמנים צריכים להיות פוליטיים ואמרה: "פעם חשבתי אחרת אבל היום אני מרגישה שלאמנים יש זכות להיות בן אדם פומבי. יש להם כוח ולכן יש להם חובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully