וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמת בפרסום? על "TLV - עושים את תל אביב"

אייל דץ

12.7.2010 / 7:28

עד כמה הסדרה "TLV – עושים את תל אביב" מבוימת ועד כמה היא ריאליטי? ומה זה אומר על מצב העיתונות בישראל אם עיתונאים מוכנים לשתף איתה פעולה? אייל דץ ירד לנבכי הברנז'ה

אמנם עד כה שודרו שישה פרקים בלבד מתוך סדרת הדוקו ריאליטי "TLV – עושים את תל אביב", אולם בין קהל המעריצים שנשבו בקסמה כבר מתנהלת תחרות חיננית בנוסח – "מצא את הזיוף". מתחת לכל פרק שעולה לאתר האינטרנט של הוט מתנהלים דיונים ערים בין הטוקבקיסטים לגבי מדד הזיוף של הפרק המדובר, תוך כדי ניסיונות לא פחות ערים לאתר את הפרטים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול: איך זה שמושאי הפפראצי של טל כל כך מתעצבנים כשהיא מצלמת אותם בפלאפון שלה אבל מוכנים להעלים עין שמאחוריה עומד צוות טלוויזיה שלם; כיצד בחורה שחושבת שמאמן נבחרת ישראל הוא יצור כלאיים בשם עודד קשטן מתקבלת לעבודה בערוץ הספורט; ולמה לעזאזל גבי גזית, עיתונאי מכובד עבור חוגים מסוימים, מסכים להתמרח בסירופ הטראש הכי מרוכז שהטלוויזיה הישראלית ייצרה בשנים האחרונות.

יעלי אבנרי, העורכת האחראית של הסדרה, יחד עם שחר ברלוביץ והלית לוי, רואה את הדיבור סביב הבייבי שלה ומחככת ידיים בהנאה. תוסיפו לכך את 200 אלף ההזמנות של פרקי הסדרה ב-VOD בשבוע האחרון ותבינו לבד את שביעות הרצון של אבנרי ושאר האנשים שעומדים מאחורי מה שמסתמנת כיציאה החזקה ביותר של הוט הקיץ. אבנרי מודעת לביקורת ולהאשמות וגם אין לה בעיה לענות על שאלת השאלות – כמה מהחומרים המופיעים בסדרה מבוימים וכמה יכולים להיכלל תחת ההגדרה של ריאליטי?

"צריך להפריד בין שני סוגי העלילות", היא מנסה לעשות סדר. "מצד אחד, יש את העלילות האישיות, הדברים שקורים לגיבורים בחיים האישיים. אלו דברים אמיתיים ולא מתוסרטים שקרו לנו מול העיניים. מצד שני, יש את העלילות המקצועיות שאלו עלילות שאנחנו תכננו מראש וכוללות את כל מה שקשור להיבט המקצועי של החבר'ה – ראיונות העבודה, המשימות וכו'. בחלק הזה בנינו סיטואציות מתוסרטות, אבל אין לנו מושג איך האנשים שמשתתפים בסצנות האלו יגיבו. נניח, בסיטואציה שטל החליטה למחוק את התמונות של גל אוחובסקי ומאיה דגן לא היה לנו מושג איך שי פרץ יגיב".

משתתפי הריאליטי TLV של הוט. ענבל מרמרי
"תמונת עולם חד ממדית שמושתתת כולה על השילוש הקדוש שעומד בבסיסה של הסדרה: ידיעות אחרונות, פנאי פלוס והוט". משתתפי "TLV - עושים את תל אביב"/ענבל מרמרי

בסצנה המדוברת, אוחובסקי ודגן נכנסו לפאב שבו ישבו באותה עת טל וטליה, שתיים מהמתמודדות בתוכנית. טל, שהיתה לחוצה להרשים את הבוסים החדשים שלה בפנאי פלוס התלבטה, אולם החליטה בסופו של דבר לצלם תמונות פפראצי של השניים. אוחובסקי זעם ובסופו של דבר החליטה טל למחוק את התמונות. למחרת, כשסיפרה על כך לשי פרץ, הבוס שלה בפנאי פלוס, הוא בתגובה התפוצץ עליה.

בואי באמת נחזור לאותה סצנה של אוחובסקי ודגן מהפרק הראשון כי לפחות עבור הצופים נדמה היה שהיא מבוימת מתחילתה ועד סופה.

"מה שקרה באותה סצנה הוא שאנחנו הבאנו את אוחובסקי ודגן לפאב ועדכנו אותם שהבנות עומדות להגיע ושהן צפויות לצלם אותם. הבאנו לשם גם את טל וטליה וחיכינו לראות איך הן יגיבו. לא סיפרנו להם כלום. נכון שטל אכן צילמה תמונות פפראצי שלהם כפי שקיווינו שהיא תעשה אולם מבחינת זרימת העלילה היה לנו הרבה יותר טוב אם היא היתה בוחרת שלא למחוק את התמונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

והתגובה של שי פרץ לא היתה מתוסרטת?

"ממש לא. תדרכנו את טל לפני הפגישה איתו לספר לו בדיוק מה קרה. הוא לא ידע על כך מאיתנו והתגובה שלו כשהוא שמע שטל החליטה למחוק את התמונות היתה דוקומנטרית לחלוטין".

אז הסלבריטאים שמופיעים בסדרה משתפים פעולה עם ההפקה?

"כן".

"אני מניח שאם זה היה קורה שלא במסגרת התוכנית לא הייתי מגיב ככה", נותן פרץ את גרסתו למה שהתחולל באותה סצנה אצלו במשרד. "במציאות, אם אחד הכתבים היה עושה את הפאשלה הזאת קרוב לוודאי שהייתי מתכנס בכיסא ורוצה למות. האנשים של התוכנית עודדו אותי להוציא ולהחצין את מה שאני מרגיש וככה התפרצה בעצם התגובה שלי. אפשר להגיד שזה היה יותר קאוצ'ינג מבימוי".

גל אוחובסקי בפאנל של הקרן החדשה. נמרוד סונדרס
אותו מצלמים רק עם מצלמת טלוויזיה, לא עם מצלמה של טלפון נייד. אוחובסקי/נמרוד סונדרס

מבחינתה של אבנרי, ל-"TLV" יש אמירה והיא מספיק רחבה בשביל לעטוף גם את הצופים שמזדהים עם התל אביביות כפי שהיא משתקפת מבעד עיניהם של ליאור, טל, טליה ובר וגם את הברנז'ה שאוהבת להסתכל על עצמה ולא משנה מבעד לאלו משקפיים.

"המטרה שלנו מלכתחילה היתה ליצור סדרה שפונה לקהל הרחב אבל קורצת לברנז'ה התל אביבית", היא מספרת, אולם מדגישה שהכוונה לא היתה לנפח את האגו הגם ככה מנופח יתר על המידה של התעשייה אלא דווקא להכניס לו דקירות קטנות של ציניות שאולי יחזירו אותו לפרופורציות. "האנשים שעובדים בתעשיית התקשורת, כולל אני, שוכחים המון פעמים שאנחנו כולה עושים תקשורת ולוקחים את עצמם ברצינות לעיתים עד גיחוך. אנחנו בסך הכול עבדים שעובדים בכוכים אפורים, בלי תנאים סוציאליים ובסדרה אנחנו מנסים לצחוק על האובר רצינות ועל החשיבות העצמית המנופחת שלנו. גם אני, כשאני עושה תוכנית טלוויזיה, אני מתנהלת כאילו מינימום אני כובשת את החרמון".

כשנירית וייס, עורכת פנאי פלוס, אומרת לטל "את מבינה כמה זה לא טריוויאלי שאת נמצאת פה, במקום שהוא חוד החנית של התעשייה", מדובר בהומור עצמי?

"לא חושבת. הדברים של וייס הם דברים אמיתיים שנאמרו תוך כדי ראיון העבודה של טל בפנאי פלוס. היו לי המון חומרים שיצאו מאותה פגישה בין טל לוייס אבל בכוונה החלטתי להכניס את המשפט הזה לתוכנית ולא לחתוך אותו בעריכה. יש לנו כל מיני סאבטקסטים שדחפנו כדי להעביר את מה שאנחנו באמת חושבים על עצמנו. נניח, כשאנחנו שמים בסוף הפרק שירים כמו 'עבדים' של ברי סחרוף או 'לרוץ מהר' של פרויקט 30".

פרץ, מצדו, מספר כי כבר בפגישות הראשונות שלו ושל אנשי פנאי פלוס עם צוות התוכנית הוא הבין שהסדרה מכילה לא מעט אלמנטים קומיים. "כשמשה, מלצר, חולון נכנס אליי למשרד להביא לי תמונות פפראצי של עצמו זו בדיחה. היה לנו ברור מלכתחילה שאנחנו הולכים לעשות פה משהו עם קריצה, משהו שאפילו הייתי מכנה חצי סאטירי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוד החנית של התעשייה. נירית וייס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לגופים שמשתתפים בתוכנית – רדיו FM103, פנאי פלוס וערוץ הספורט – מסתבר שלפחות ברמת התסריט אין להם שום בעיה לשכור עובדים חסרי ניסיון. שיתוף הפעולה שלהם עם התוכנית (שלטענת אבנרי הוא תוכני ולא מסחרי ומאפשר להם לסגת ממנו בכל רגע נתון) והעובדה שארבעה צעירים שלא מכירים את השימוש ב-א בהטיית העתיד של גוף ראשון יחיד מצליחים להשתחל לביזנס די בקלות ( לפחות ברמת התסריט כאמור), יוצרת לצופה מבחוץ מראית עין של עסק חלטוריסטי די כושל.

"יושב הצופה בבית ואומר לעצמו: 'אה, אז ככה עושים עיתון'", כתב העיתונאי איתי זיו בטור ביקורת התקשורת שלו בעיתון העיר על תהליך ההעסקה בפנאי פלוס כפי שהוא מצטייר מהתוכנית. "מה הוא רואה? שדרישות התפקיד, כאמור, הן לדעת מי זו אמא של אושרי כהן. אבל חמור מכך, הוא רואה התנהלות שמאששת את כל הדעות הקדומות שיש לו על עיתונאים ועל המקצוע בכלל".

א', עיתונאי נוסף שצפה ונכבה, טוען אף הוא שהסדרה לא עושה חסד עם התעשייה. "אני רואה את הסדרה ובא לי להפסיק לעבוד בעולם התקשורת", הוא אומר. "יש הרבה דמיון בין האופן שבו מוצג עולם התקשורת בתוכנית לבין המציאות. בפרט האובססיה הזו של צעירים לעבוד בתקשורת, לא משנה אפילו באיזה תחום בתקשורת – ספורט, תרבות, חדשות, נושאים שלפעמים אין להם חיבור אפילו מינימלי איתם, העיקר להיכנס לתחום. הטיפוסים האלו בסדרה, נכון שלפעמים הם נראים דמויי פלסטיק וחסרי תוכן אבל האמת היא שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר מישהו כזה: אדם חסר כישרון ויכולת אבל עם מרפקים ופה גדול שיודע למי צריך ללקק ותמיד תמצא אותו מעליך בשרשרת המזון".

לדבריו, "מעניין שעולם התקשורת שמופיע ב-'TLV' כולל אך ורק את הגופים שהסכימו לשתף פעולה עם התוכנית ולא כלי תקשורת אחרים. לצופים מוצגת תמונת עולם חד ממדית שמושתתת כולה על השילוש הקדוש שעומד בבסיסה של הסדרה: ידיעות אחרונות, פנאי פלוס והוט, שלושה גופים שנמצאים תחת אותה בעלות".

משתתפי הריאליטי TLV. ענבל מרמרי
"האנשים האלה לא רוצים להיות עיתונאים, הם רוצים להיות סלבס". משתתפי "TLV - עושים את תל אביב"/ענבל מרמרי

גם אביעד קדרון, לשעבר עיתונאי במגזין רייטינג ומי שהיום מתפעל מספר בלוגים בנושאי תוכניות ריאליטי מפקפק בכוונותיהם האמיתיות של משתתפי הסדרה. "האנשים האלה לא רוצים להיות עיתונאים, הם רוצים להיות סלבס", הוא אומר. "הבחורה שמתחילה לעבוד בערוץ הספורט – הרי אין לה מושג ירוק בתחום והיא לא באמת רוצה קריירה בערוץ הספורט. היא רוצה להיות אורחת בהשקות של משקפי שמש".

"זו הדרך וזו דרך לגיטימית", הודף פרץ את הביקורת כלפי ההשתתפות של פנאי פלוס בתוכנית. "דרך שהיא לגיטימית עבור כל גוף שרוצה לקבל חשיפה ובמקרה הנוכחי זה טוב לשני הצדדים. התוכנית עבדה מצוין עבורנו".

מבחינת גידול בכמות הקוראים?

"אלו דברים שאני פחות בקיא בהם אבל בוא נחכה לסקר TGI הבא ואז נדע".

מה לגבי השאלה כיצד גוף תקשורת שמגדיר עצמו כ"חוד החנית של התעשייה" מעסיק מישהי חסרת ניסיון וידע בתחום?

"אני מוכן לקבל את הטענה כשהיא מופנית לגבי העובדה שדני ענבר מעסיק בערוץ הספורט מישהי שלא יודעת מי זה מרדונה ומצהיר מפורשות שהוא מעסיק אותה בגלל העיניים היפות שלה. אנחנו לפחות לא התיימרנו לקבל אף אחת בגלל העיניים היפות שלה. טל היא בחורה עם אמביציות מטורפות. היא מוכשרת ומאוד אינטליגנטית. עובדה שאחרי שהתוכנית הסתיימה, היא הלכה ללמוד תקשורת. חוץ מזה, זה לא שנתנו לה לערוך מדור עכשיו אלא בסך הכול להביא אייטמים".

טל נוי. ענבל מרמרי
מה נראה לכם? תתקבל לעבודה כי השתתפה בריאליטי או כי למדה תקשורת? טל נוי/ענבל מרמרי

"קודם כל חשוב להבהיר שלא הצגנו את ארבעת הגיבורים כמי שבאים לכבוש את עולם התקשורת אלא את עולם הבידור", אומרת אבנרי. "תאמין לי שבתור אחת שהתחילה את דרכה בתוכניות אקטואליה, הייתי מתה להכניס מישהי כאסיסטנטית של נחום ברנע בידיעות אחרונות או של אילנה דיין בעובדה, אבל ברור לי שאם הייתי פונה אליהם הם לא היו משתפים פעולה.

"למרות זאת, לא צריך לזלזל בתוכנית רק בגלל שמדובר בריאליטי על עולם הבידור. אתה יודע, כשעזבתי את חדשות ערוץ 2 ועברתי לעבוד בתוכנית של דודו טופז, במשך כמעט שלושה חודשים התביישתי להגיד שאני עובדת אצל טופז. לא יכולתי לספר לאנשים איפה אני עובדת. היום אני כבר יודעת שמה שאני עושה זה טראש ואני אוהבת את זה".

"אתה יודע מה הכי עצוב בכל הקטע של התוכנית הזו?" מסכם קדרון. "העובדה בסופו של דבר אותם חבר'ה, שלא ממש הצליחו להוכיח שהם מוכשרים או בעלי תוכן כלשהו, כן ישתלבו בתעשיית התקשורת. וזאת רק בגלל שהם כוכבי ריאליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully