וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישוף כושל: על "שוליית המכשף"

שרון קנטור

16.7.2010 / 11:30

מבחינתה של שרון קנטור, הדבר היחיד שטוב ב"שוליית המכשף" זה שהוא לא מצליח להרוס את הקלאסיקה של דיסני שעליה הוא כביכול מבוסס. וזה לא שהוא לא מנסה

החארות האלה מוואלה! שלחו אותי לראות סרט באצטלה שזה רימייק של "פנטזיה" עם שחקנים בשר ודם וניקולס קייג'. תכל'ס, מגיע לי. מה חשבתי? שזה רעיון טוב? ורימייק ללוני-טונז עם ראסל קרו בתפקיד טוויטי וסילבסטר סטאלון בתפקיד עצמו זה גם טוב?!

הפרולוג של "שולית המכשף" - הפקה של ג'רי ברוקהיימר ("שודדי הקאריבים", "CSI") ודיסני ("מיקי מאוס") - הוא בפירוש נקודת הפתיחה הגרועה ביותר למשהו בכל הזמנים כולל ניתוח קיסרי. גרוע ברמת אוסקר. כל כך גרוע שאתה בטוח שמדובר בפרודיה בינונית ושתיכף אחד מהמכשפים יסתובב למצלמה ויגיד: "נראה לך גבר?". אבל לא: "בראשית היה שם עצם... לשם העצם היו כמה וכמה שמות תואר מפוצצים, הוא הוחזק בתוך שם עצם אפל וגדול..." אין ספק - בסרט נעשה שימוש בדגם מאוד מיושן של תוכנת PLOTINATOR. היתרון של פרולוג גרוע, עם זאת, הוא שהסרט משתפר מאוד אחרי שהפרולוג נגמר. כמו שאומרים, הכל יחסי.

אם אתם מתעקשים לקבל את העלילה, אז הנה, קדרים באים: במאה השביעית נתקעו בתוך איזה כד כל מיני מכשפים, חלקם מהקבוצה של המכשף הידוע מרלין וחלקם בני טיפוחה של המכשפה הרעה מורגנה שעיקר מטרתה, סורפרייז סורפרייז, להשתלט על העולם. בזמננו אנו ובמנהטן, נחלצים מהכד כדי להתקוטט המכשף הטוב בלת'זר בלייק (ניקולס קייג' בקארה עם גוונים ומעיל גסטפו) והמכשף הרע מקסים הורבאת' (אלפרד מולינה. תודה אלפרד, אתה שחקן אדיר, זבל מתגלץ' ממך והופך לזהב בטעמים). אבל גיבור הסיפור הוא קולג' בוי נוירוטי (ג'יי ברושל) שהוא היורש האמיתי, האחד, יש לו את הכוח וכל הניו-אייג' בולשיט שילדים כנראה מתים עליו – והוא זה שיציל את העולם. לדאבונו של העולם, הקולג' בוי מאוהב באיזו בת-שכן (תרזה פאלמר) עם טעם מזעזע במוזיקה שמסיחה את דעתו. זהירות ספוילר: העולם יינצל בסוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם כבר אין עלילה, אז לפחות שיהיה מימד שלישי, לא? מתוך "שוליית המכשף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפעמים המושג "לכל המשפחה" בעצם אומר "לאף אחד מהמשפחה". נראה שבמקור היה פה סרט פנטזיה והרפתקאות לבנים עד גיל 10, ואז מישהו אמר "צריך להביא גם בנות", והפלוטינטור נאלץ להוסיף דיאלוג רומנטי תפל בכל עמוד שלישי. מישהו אחר אמר: "ומה עם קהל האינפנטילים עד גיל 35? אנחנו לא יכולים לאבד אותם!" וכך כנראה נכנס לסרט המשפט "נשתכר כל הלילה ונביא מעודדות". הדרך היחידה ליהנות מ"שולית המכשף" היא אם אתה סובל מפיצול אישיות וכל האישיויות שבתוכך סובלות מפיגור קל.

אפרופו "לכל המשפחה", הסרט מצטיין במינון גזענות ושוביניזם שכמוהו לא ראינו מאז "מועדון לילה" של שבוע שעבר: כושי אחד שודד, הכושי השני חרמן וחבר'המן; הבלונדה לא מסתדרת עם פיזיקה; הבחור החיוור עם האף החשוד דווקא חזק בפיזיקה ; ההודי הוא טלפן שחוזר על דברי עצמו במבטא הודי; כשבאים לצ'יינה טאון מתנהל שם קרנבל עם דרקונים (הסינים האלה יודעים לחגוג); ועוד ועוד. להערכתי, מאחורי הגזענות הזו עומד סתם חוסר מעוף קטלני ותאוות קלישאות משולחת רסן, ולא איזו כוונה רעה במיוחד. וכאילו לא העמסנו כבר קלישאות ככל יכולתנו, הנה מגיעים הנרטיבים של 9/11: הרעה תיפתח על העולם מבאטרי-פארק, המקום בו צמח פעם מרכז הסחר העולמי, אבל - בעזרת הכוח הלבן, שילוב של מדע ונער עם סניקרס – אפשר לנצח את המכשפים הכהים שרוצים להשמיד את העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדרך היחידה ליהנות היא אם אתה סובל מפיצול אישיות וכל האישיויות שבתוכך סובלות מפיגור קל. מתוך "שוליית המכשף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברושל הצעיר, מעין ג'ון קיוזאק בשלישית, הוא מדור השחקנים שכדי ללמוד איך עושה חתול לא יורדים למטה לפחי הזבל להתרשם, אלא לוקחים DVD עם ג'ק בלאק בתפקיד החתול שמיל ולומדים מה הוא עושה. אבל גם הקהל שלהם וגם הדמויות שהם מגלמים ראו יותר DVD ממציאות, ככה שהכל יושב פיקס.

ניקולס קייג', לעומתו, הגיע אחרי סדנת "משחק מול מצלמה" אצל קיאנו ריבס. לדעתי בחלק מהסצנות הוא לא יודע על ידי הסוכן שלו שהוא צריך לנכוח. נוכחת-נפקדת נוספת היא מוניקה בלוצ'י שאת תפקידה יכול היה לגלם גם הכד. אבל מגיע לה ריספקט על שהצליחה לשכנע את ההפקה שחלוק האמבטיה שלה יעבור כשמלה מהמאה השביעית.

טובי קבל ("רוקנרולה") מגלם את השוליה של המכשף הרע בשילוב מרענן של נמרוד הראל ובילי איידול. דמות טובה נוספת שמבליחה לרגע היא של ילדה-מכשפה, ופתאום הכל נראה מבטיח: ניקולס קייג', ילדה עם כוחות על... אנחנו יודעים שהשילוב הזה עובד! אך לא, יוצרי הסרט חיסלו את ה"היט-גירל" הפוטנציאלית שלהם תוך עשר שניות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלוצ'י ומקור גאוותה היחיד. המתוך "שוליית המכשף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו הרבה רפש אחר שמסתובב, "שוליית המכשף" חושב שהוא מבטח את עצמו על ידי לעג עצמי. אבל העובדה שצוחקים כמעט על כל דבר בסרט, כולל על המעיל של ניקולס קייג' וטריקים מיושנים של קוסמים, אינה מחוללת כל הוקוס פוקוס, ואינה הופכת אותם למגניבים יותר. כמו שנאמר: "בנאלי עם קריצה זה כמו חומוס עם ביצה" - כלומר, עדיין חומוס. או כמו שעילם וולמן מ"העיר" ניסח את זה (בהתיחס ל"שרק 4"): "ספרו לי סיפור בנאלי שלא יאתגר אותי, אבל תוך כדי תצחקו על עצמכם כל הזמן, כדי שאני לא ארגיש כמו פראייר ושאף אחד לא יחשוד בי שאני פתי שנהנה מדברים בנאליים".

הכשל החמור ביותר של הסרט הוא שכל הזובי הזה מגיע רק בשני מימדים. פאקינג קיץ 2010, ורק שני מימדים! ברוקהיימר – או שאתה נותן לנו עלילה, או שאתה נותן לנו עוד מימד. עם זאת, וכדי לסיים בכיף: היתרון הברור של הסרט כרי-מייק, הוא שהוא לא הורס את המקור, פשוט כי אין לו שום קשר אליו. יש בו עבודה טובה עם אנימציה של מתכות כבדות, מרדף מכוניות אחד וטיפ ממש חשוב: הדרך הכי טובה להתגונן מאש היא בועת ואקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully