וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענת גוב: ”להופיע מעבר לקו ירוק - עבורי זה כמו חילול שבת”

עינב שיף

2.9.2010 / 13:32

המחזאית השתתפה בדיון שנערך בכנסת בנוגע לסירוב אנשי התיאטרון להופיע באריאל. שרת התרבות תקפה: ”אתם יורים לעצמכם ברגל!”. עוד הודיעה כי ישונו מבחני התמיכה לתיאטראות

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

"אתם יורים לעצמכם ברגל!", כך אמרה היום (חמישי) שרת התרבות והספורט לימור לבנת בדיון מיוחד של ועדת החינוך, התרבות והספורט בעקבות מכתב יוצרי התיאטרון שהודיעו כי יסרבו להופיע בהיכל התרבות באריאל. השרה המשיכה עם בדבריה החריפים נגד חותמי המכתב, כפי שפרסמה מיד לאחריו וכן בראיון לוואלה! תרבות.

בסיום הדיון, הצביעה הוועדה על הנוסח שיקבע כי "הוועדה מוקיעה ומגנה את מכתב התיאטרון. הוועדה קובעת שהשימוש בחרם על ידי עובדים במוסד ציבור הנתמך על ידי המדינה הוא פסול. הוועדה קוראת לשרת התרבות לתקן את מבחני התמיכה לתיאטרונות ולשיוויון בהצגות בכל רחבי הארץ כולל בשטחי יהודה, שמורון ואריאל". כל חברי הוועדה, מלבד ח"כ דב חנין (חד"ש) תמכו בהצעה. ח"כ רונית תירוש (קדימה) הציעה בתחילה כי לא יחולקו פרסים למי שיסרב להופיע באריאל, אמנם הסירה את הצעתה בסופו של דבר.

"יש צורך לבצע תיקון במבחני התמיכה", אמרה לבנת, ביחס לסעיפים בתקנון משרד התרבות, הקובעים את אופן ההקצבה של התיאטראות. "נבצע תיקון בסעיף קיים ונקבע כי פעילות המוסד תהיה פתוחה לקהל הרחב, ללא הבדלי דת, גזע, מין, מיקום, השתייכות מפלגתית וכו'". השרה לבנת הסבירה גם כי סעיף אחד במבחני התמיכה בתיאטראות ישונה, והוא קשור בהצגות התיאטרון מחוץ לביתו. לדבריה, "תיאטרון יהיה זכאי לתמיכה בתנאי שהוא מקיים את ההרצות (הצגות מחוץ לבית התיאטרון - ע.ש) באופן שוויוני".

"אתם כורתים את הענף עליו אתם יושבים", אמרה השרה. "העובדה שאתם מערבים שיקולים פוליטיים יכולה להוביל לכך שגם אנחנו נכניס שיקולים פוליטיים ונתערב בתכנים. האנשים האלו חצו את כל הקווים האדומים. אמרו שיש כאן מורשת של אמנים המתנגדים למשטר. על מה הם מדברים? זה משטר דמוקרטי עם חופש אמנותי מוחלט! אני זו שנאבקת על תקציבים ורבים מבוחריי אומרים לי 'מה את נלחמת? בשביל מה?' ואני לא מתערבת כי אני מאמינה בחופש הביטוי האמנותי גם כשהוא מרגיז. התנגדות למשטר? אתם משחררים מעול של משטר טוטאליטרי? אנחנו מתקוממים שאמנים מחו"ל מחרימים את ישראל - אז פה, בתוכנו להחרים?".

השרה אף ביקרה את דבריו של המחזאי יהושע סובול. "הוא קובע בכל מקום שאריאל הוקמה בניגוד לחוק הבינלאומי. עכשיו הוא גם פרשן שקובע מה בניגוד לחוק", אמרה השרה, שנכנסה מיד לוויכוח עם חברי הכנסת של מרצ שנכחו בדיון, חיים אורון וניצן הורוביץ. ח"כ אורון אמר בדבריו כי יש להוציא את הנושא התקציבי מחוץ לדיון. "אל תאיימו בתקציב, כי הרבה אנשים מרוויחים כסף מזה שיש תיאטרון", אמר השחקן שלמה וישינסקי.

"אין כאן חרם, אין לנו שום דבר נגד תושבי אריאל"

המחזאית ענת גוב, מחותמות המכתב, הפתיעה בפתח דבריה ודווקא החמיאה לשרה לבנת: "הרבה שנים אני במקצוע ואני לא זוכרת שהיתה לנו שרת תרבות כל כך טובה ומצוינת בנושא התקציב", אמרה גוב. "חבל לי שהיא נקלעה למהומה הזו וזה לא מגיע לה".

לאחר מכן פנתה גוב למכתב עצמו ואמרה כי המונחים "סרבנות" ו"חרמות" אינם חלק מהדיון: " אנחנו לא חיילים ואנחנו לא מקבלים פקודות לכן זו לא סרבנות", אמרה גוב. "חרמות – זו גם לא בטרמינולוגיה שלנו. אין כאן חרם, אין לנו שום דבר נגד תושבי אריאל. מדובר במעבר על הקו הירוק. יכול לבוא היום שחקן ולהגיד 'אני לא מופיע ביום שישי כי אני שומר שבת' – הוא לא יפוטר, יכבדו אותו. אתם יכולים להבין שעבורי זה כמו חילול שבת? האם אתם יכולים להבין שזה אותו כאב שגורם לכם חילול שבת?".

כשנשאלה גוב לגבי השימוש בתקציבי מדינה, הגיבה המחזאית ואמרה "גם המדינה מסבסדת המון דברים שהם לא לטעמי. אתם לא עושים לנו שום טובה, כל מדינה מסבסדת את התרבות והיא חותרת נגד הממסד ומראה את העוולות. זה התפקיד שלה".

בתגובה לדברי גוב, אמר ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) כי "נסגור להם את הברז והם עוד יצעקו כהנא חי". עוד הציע פיניאן לסופרים דוגמת דויד גרוסמן ועמוס עוז שהודיעו על תמיכתם במכתב: "שיוציאו את כל הספרים שלהם מרשתות השיווק שמעבר לקו הירוק". בתגובה, ח"כ הורוביץ הציע לו "לשרוף את הספרים". פיניאן המשיך והציע שיוציאו את יצירותיהם מחומר הלימוד לתלמידים שמעבר לקו הירוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"תסכול של אנשים שלא הצליחו לשכנע את העם"

ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר בדיון כי "מדובר בתסכול של אנשים שלא הצליחו לשכנע את העם בדעות שלהם והם פונים לכלים לא לגיטימיים ולכן כל הציבור קם עליהם". ח"כ דנון אף פנה לגוב ואמר לה כי "אין לי בעיה שלא תופיעי באריאל, אבל אתם עובדים בתיאטרון ציבורי. ברגע שבחרתם להיות מתוקצבים, אתם מחויבים לתת שירות. אם אתם בוחרים לשחק – אנחנו אומרים לכם עד פה, את הכסף נשאיר אצלנו. צריך להבהיר – לא נשלח את נבחרת הנוער. הם לא אזרחים סוג ב', והכסף של אזרחי אריאל, כספי המיסים שלהם משלמים את המשכורות שלכם. אם תתחילו להפלות, תעשו זאת על חשבונכם הפרטי".

המחזאית עדנה מזי"א פתחה את דבריה בהודאה כי נוסח המכתב אכן מתלהם: "הנוסח של המכתב לא טוב, מתלהם ולא טוב וככה זה קרה", אמרה מזי"א. "אבל צריך לזכור שיש כאן פצע של אנשים, מהכיבוש, פצע שנפתח. פתאום אנשים אמרו 'אנחנו שותקים כל כך הרבה שנים, אי אפשר לא לנקוט עמדה כאן'. זה הגיע למחוזות שבכלל לא צפינו, אז אנחנו אומרים: אנשי העיר אריאל – אנחנו בתל אביב משלמים שכר דירה מטורף כדי לשבת במרכז התנחלות תל אביב. אוקיי, אז המחיר של תושבי אריאל הוא שקבוצה מסוימת של אנשים אמיצים – כל כך מקללים אותנו - שכואב להם שיש כיבוש לא יופיעו בפניהם. זה נורא מעט אנשים שלא רוצים להופיע, מחליפים אותם בשחקנים טובים , אז למה אתם מתלהמים עלינו – למה אתם לא מחמיאים לנו?".

"אני מנהל תיאטרון ולא מנהל צבא"

בתגובה, אמר חבר הכנסת כרמל שאמה (ליכוד): "אנחנו לא מאיימים עליכם עם התקציב - אנחנו מודיעים לכם מה אנחנו נעשה: אנחנו מודיעים לכם מה אנחנו נעשה. אנחנו נדאג שהכסף של אנשי אריאל, מעלה אדומים ואחרים משלמים, בחלקם זה כסף שהם אולי צריכים אותו מאוד מאוד ומגיע לתיאטראות שאתם מפעילים, פשוט לא יגיע. אתם פגעתם בשבוע האחרון את הפגיעה הכי קשה בתיאטרון. שחקנים שיחרימו והתיאטראות שישתפו איתם פעולה – צריך להפסיק להם את ההקצבה ואז אף אחד לא יחרים אף אחד".

מנכ"ל תיאטרון הקאמרי נעם סמל אמר כי הציע פתרון, במסגרתו לאחר כל הצגה שתיערך במקום ישוחחו השחקנים עם הקהל במקום בנושא שמטריד אותם. "ברגע שזכויות היוצרים אצלנו אנחנו נקבע ואנחנו נופיע באריאל", אמר סמל. "סמוך עלינו שנדע להחליף שחקנים מתי שצריך, אני מנהל תיאטרון ולא מנהל צבא".

"מה שמותר לשחקן מותר גם לפוליטיקאי"

הישיבה נפתחה בדבריו של יו"ר הוועדה ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי): "מושג החרם הוא מושג חריף מאד", אמר. "קשה לי לקבל את ההכללה הזו, כי אם נקבל את הסרבנות הזו, אנחנו מפרקים את החברה הישראלית. אם כל אחד, שעובד במוסד ציבורי שאמור לשרת את כל החברה הישראלית, יחליט שהוא מסרב לתת שירות כזה או להגיע למקום אחר - אנה אנו באים? יש לי ביקורת קשה על הצגות בעולם התיאטרון, הן נוגדות את השקפת עולמי, אבל אני איאבק על זכותם להציג את דעתם. אם הם מחליטים שהם לא באים - למה שאני אעשה זאת, עם הסמכויות הלא מבוטלות שלי? מה שמותר לשחקן מותר גם לפוליטיקאי".

כאמור, ח"כ אורלב זימן את הדיון הדחוף בעקבות פרסום המכתב ביום שישי האחרון. מאז, הצטרפו אליו יוצרי תיאטרון דוגמת מזי"א, אבי גרייניק ועוד, לצד מספר יוצרים שהסירו את שמם מהמכתב. ביום שני הודיעו הסופרים עמוס עוז, דוד גרוסמן וא.ב יהושע על תמיכתם במכתב, במסגרת עצומה של יוצרים ואנשי רוח.

*עדכון ראשון: 12:09

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully