וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורגס יוסה: "הפרס הוא הכרה בספרות ובשפה הספרדית"

אייל דץ

7.10.2010 / 16:10

הסופר הפרואני הגיב לזכייתו בפרס נובל לספרות ואמר כי ”כלל לא ידעתי שאני ברשימת המועמדים. אני נרגש ונלהב”

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק)

הסופר הפרואני מריו ורגס יוסה הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2010, כך הכריזה היום (חמישי) ועדת הפרס בשבדיה. "הפרס הוענק לורגס יוסה בזכות מיפוייו של מבני כוח והתמונות הנוקבות שבהן הוא מציג את התנגדותו של האינדיבדואל, התקוממותו ותבוסתו", נימק חבר השופטים את בחירתו. רגס יוסה הגיב לבחירתו ואמר ש"זוהי הכרה בספרות ובשפה הספרדית". לדבריו, הוא כלל לא לא ידע או שיער שהוא ברשימת המועמדים הסופית. "אני שמח ונרגש מהבחירה" הוסיף ורגס יוסה.

ורגס יוסה בן ה-74 פרסם בחייו כמה עשרות רומנים, מסות ומחזות. חלקם תורגם לעברית ביניהם "הדברן", "שבחי האם החורגת", "מי הרג את פאלומינו מולרו", "מלחמת סוף העולם", "הסיפור של מייטה", "הבית הירוק" , "ליטומה בהרי האנדים", "חגיגת התיש", "דודה חוליה והכתבן", "המחברות של דון ריגוברטו", "העיר והכלבים" ו"תעלוליה של ילדה רעה" שאף הפך לרב מכר בישראל. בשנת 1990 היה מועמד לנשיאות במולדתו.

מריו ורגס יוסה. Dolores Ochoa, AP
ממפה מבני כוח ומציג את התנגדותו של האינדיבידואל בתמונות נקובות. מריו ורגס יוסה/AP, Dolores Ochoa

לפני כארבעה חודשים ביקר ורגס יוסה בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית. למרות שהוא נחשב לידיד ישראל, לא היסס ורגס יוסה לבקר בחריפות את מדיניות הממשלה בשטחים. "מעולם לא התביישתי בישראל", הוא אמר בראיון לעיתון "הארץ","אם הייתי מתבייש, לא הייתי כאן. אני ידיד, ידיד כן מאוד. אני מחשיב עצמי ידיד ישראל, שרוצה ישראל בטוחה, ובאותו זמן אני ביקורתי מאוד כלפי המדיניות של ישראל. הביקורתיות שלי מאפיינת את הרוח היהודית. זה יהיה מאוד עצוב אם רוח הביקורתיות הזאת תיעלם".

ורגס יוסה התייחס למצור על עזה ואמר: "המצור הוא מקור הבעיה. במקום לפתור את הסכסוך משורשיו, ישראל מטילה מצור. גם הפלישה לעזה היתה שגיאה. שום דבר לא יצא לישראל ממנה. הרגשתי כל כך מדוכא בעופרת יצוקה. ידעתי שזה יהיה חסר תוחלת. ידעתי שזה לא יתרום כלום לביטחון ישראל ולא לדימויה. ידעתי שזה יהיה אסון. אז איך האנשים החכמים בממשלה שלכם לא הבינו זאת?"

ומה עם עמוס?

מי ששוב נחל אכזבה ולא זכה בפרס הנכסף הוא המועמד הנצחי הסופר הישראלי עמוס עוז. אם להסתמך על סוכנות ההימורים הבריטית לדברוקס המפרסמת מדי שנה את סיכויי המועמדים לפרס, סיכוייו של עוז לא היו גבוהים מלכתחילה. הוא היה ממוקם במקום ה-22 מתוך 70 המועמדים לפרס עם סיכויים של 1 ל-25 לזכייה בפרס. ישראלים נוספים שלא יזכו השנה בפרס הם הסופר והפילוסוף שלמה קאלו שדורג על פי סוכנויות ההימורים במקום ה-41 עם יחס של 1 ל-45. וא.ב יהושע שהיה ממוקם במקום ה-46 עם יחס של 1 ל-50.

פרס נובל לספרות מוענק מדי שנה, החל מ-1901, לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר בעלת נטייה אידאליסטית", על פי הגדרת הנהלת הפרס. יש לציין כי במהלך שני העשורים האחרונים מרבית הזוכים הגיעו ממדינות אירופה. בין היתר, זכו בפרס הסופרת הבריטית דוריס לסינג, הרולד פינטר הבריטי, חוזה סאראמגו מפורטוגל, דאריו פו מאיטליה, גאו שינג'יאן מצרפת וגינתר גראס מגרמניה.

פרסום ראשון: 13:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully