וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'אנל מונה והסולאר ברז: המוזיקה שעשתה את 2010

אמיר אגוזי

2.12.2010 / 8:30

במקום לסכם את השנה, אגוזי החליט להעביר לכם את האווירה ששלטה בה. ומכיוון שזו חומקת ממילים, הוא פשוט נתן למוזיקה לדבר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פותחים את הקאסט, מגדים את הוייב. Solar Bears/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד סיכומי השנה הולכים ומתרבים ברחבי הרשת, אנחנו לא ממש החלטנו בינתיים איך, ואם בכלל, נסכם את 2010. סקירה זריזה של ההארד דרייב והתקליטים הולידה ערימה של לפחות 250 קטעים שיצאו השנה וממש אהבתי, ככה שלשלב כאן את כולם אין סיכוי. מה גם שמרביתם ממילא כבר שובצו בפודקאסטים שלנו במהלך השנה.

אך מעבר לעשרות קטעי ההאוס, טכנו, דאבסטפ, UK פאנקי, אלקטרוניקה, סול, ביטים, ומקצת ההיפ הופ והרוק שאהבתי, ישנה מגמה אחת, שמנהלת דיאלוג עם כל המוזכרים מעלה וששימשה מעין צומת דרכים שחלפתי על פניו הלוך ושוב במשך כל השנה החולפת. במפגש שבין אינדי, דיסקו, תנועת הביטים ההיפ-הופיים האינסטרומנטליים/אלקטרוניים (פליינג לוטוס, דילה וכו'), צ'יל ווייב, ואפילו נקודות אפלוליות מסוימות על מפות ההאוס והדאבסטפ – אני מרגיש שמתפזר לו שם איזה מכנה משותף חמקמק שאני לא מוצא את המילים הנכונות כדי לתארו במדויק. פחות עניין של ז'אנר, אלא בעיקר של אופי וגוון. נקווה שהמיקס מצליח בכך טוב מהמלל.

ג'ק בארנט מלהקת These New Puritans. Graham Denholm, GettyImages
אלבום השנה של ה-NME. ג'ק בארנט מ-These New Puritans/GettyImages, Graham Denholm

אחר הווייב שתואר למעלה ניתן להתחקות לאורך הקאסט כולו: החל בקטע הפתיחה של הסולאר ברז, שכבר הופיעו אצלנו מוקדם יותר השנה; דרך הרצועות של מפיקי הביטים Seams, הייפ וויליאמס וסטאר סלינגר (ברמיקס נהדר ל-"Heaven or Las Vegas" של הקוקטו טווינז); עבור ברמיקס של גוסט האנטר ל-These New Puritans, ש-"Hidden" שלהם בדיוק נבחר השבוע לאלבום השנה של ה-NME; ועד הדיסקו האפי של ה-Blondes (בלייבל Merok, שבו יוצאים גם טינגירל פנטסי) או האר'נ'בי הכבד ומרוטש של oOoOO, או, להבדיל, זה המרוטש ומהפנט של How to Dress Well.

משולבים ביניהם, ומנהלים איתם דיאלוג ישיר לגמרי, אפשר למצוא כמה קטעים שהם מאותותיה של אותה נבירה בארכיון השנתי. כך נמצאת כאן באיחור רב ז'אנל מונה הנהדרת, שהוציאה מוקדם יותר השנה את האלבום השאפתני והמעולה "The Android". רק עתה שמתי לב שטרם השמעתי אותה כאן, בעוד "דה אנדרויד" הוא אחד האלבומים הסול-פופיים הכי מסקרנים ומוצלחים (ולא מעליבים) שיצא לי לשמוע במהלך 2010. וברוח דומה, כך נכללים פה גם הרמיקסים של ביביו לגונג'ה סופי ושל בוליון לאוסבורן – שעל אף שכבר הושמעו כאן – הם כאלה יפים ומיוחדים בעיניי, שרק בשל כך מגיעה להם תשומת הלב המוקדמת.

ג'אנל מונה. GettyImages
עדיף מאוחר מלעולם לא. ג'אנל מונה/GettyImages

ממשיכים את אותה אווירה-קשה-לניסוח הם שני קטעים מייצגים מתוך אלבומים שיצאו השנה בלייבל הניו-יורקי האקסצנטרי Olde English Spelling Bee. הראשון, מתוך "Dagger Paths" של Forest Swords, אלבום קצר של אינדי דאבי והיפנוטי, שרוכב כולו על בייסליינים שמנים שתופסים עמדה חזיתית בסאונד הכללי שלו. השני, מתוך "Autre Ne Veut" (שם האלבום והאמן) - מפגש מוזר ממש, אך כובש בדרכו הייחודית, בין אר'נ'בי, לו-פיי, ומלודיות ומקצבים מעוותים שנשמע כאילו מקורם בקטעי ניו ווייב ופרוטו האוס מסוף האייטיז ותחילת הניינטיז, שבילו, בצדק או שלא, שנים רבות מדי בערימת "התקליט בשקל". בעודי שב וחוזר אליו כדי לנסות ולהבין מה לעזאזל שמעתי, התברר לי שכבר התאהבתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיסקו אפי. Blondes/מערכת וואלה!, צילום מסך

עדיין בניו יורק, אנחנו עם Arthur's Landing, הרכב משתנה תדיר של נגנים ששיתפו פעולה בזמנו עם מפיק הדיסקו האגדי והפריקי ארתור ראסל. סינגל הבכורה שלהם, "Love Dancin'", הוא בעצם קאבר ל-ה-קלאסיקה של ראסל, "Is It All Over My Face" של Loose Joints, שזוכה כאן לגרסה נינוחה ומשועשעת. הסינגל ייצא בקרוב בלייבל צ'יינהטאון של ברנן גרין, שגם עשה לו את המיקס, כאשר האלבום המלא יראה אור בשנה הבאה בלייבל האנגלי Strut.

אנחנו נשארים בניו יורק עוד רגע, ומגרדים את הקצה הנמוך של עולם ההאוס עם השת"פ של ניקו ג'אר וסול קייטה האתיופי. "Goin' Bad" לקוח מתוך האוסף "Ines" שיצא כעת בלייבל Clown & Sunset של ז'אר עצמו (על גבי USB), ובו מיוצגים אמנים, רובם צעירים אף ממנו, שכמוהו מהלכים במעמקי ההאוס המודרני עם קטעים איטיים ואווריריים שמשלבים צלילים אקוסטיים עם רעשים לבנים וניחוחות אתניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך אפשר בלעדיו? ניקו ג'אר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלבום נוסף שהקשבתי לו הרבה לאחרונה הוא "Idiosynkrasia" של הפסנתרן הלוקסמבורגי פרנצ'סקו טריסטאנו, שיוצא בלייבל הצרפתי InFine (בית לאגוריה, דנטון איפרום, אפארט), ומחבר בין מוזיקה קלאסית, ג'אז, אמביינט וטכנו. על אף שזה אולי נשמע קצת מוזר, החיבור ביניהם אורגני לגמרי, ואם אהבתם את הפרויקטים עטורי השבחים של קרל קרייג, מוריץ וון אוסוולד ומת'יו הרברט עבור חברת התקליטים דויצ'ה גרמופון, אז בכלל אל תחשבו פעמיים.

טריסטאנו הוא עילוי מעוטר במוזיקה קלאסית, שמתמחה במוזיקת בארוק, אך גם היה מבצע את "Strings of Life" של דריק מיי בקונצרטים. משם קצרה הדרך לשיתופי פעולה שונים עם קרל קרייג (שבאולפניו הוקלט האלבום הנ"ל) ומוריץ וון אוסואלד מ-Basic Channel (שעשה סאונד לאלבומו הראשון של טריסטאנו). ערב משותף שלו ושל קרייג במועדון הספייס באיביזה – הוא על פסנתר כנף, קרייג בעמדת הדיג'יי – הוא כבר החומר ממנו נוצרות אגדות בנות זמננו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא על פסנתר כנף, קרל קרייג בעמדת הדי ג'יי - החומר ממנו נוצרות אגדות. פרנצ'סקו טריסטאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

Solar Bears – She Was Coloured In // Planet Mu // 0:01

Forest Swords – Glory Gongs // Olde English Spelling Bee // 3:30

Janelle Monáe – Neon Valley Street // Bad Boy // 8:00

Seams – Nachtmusik // Pictures // 11:00

Star Slinger – Elizabeth Fraser (Cocteau Twins rework) // Bandcamp // 16:00

oOoOO – Hearts // Tri-Angle // 18:40

These New Puritans – We Want War (Ghost Hunter remix) // Domino // 23:00

Blondes – Spanish Fly // Merok // 27:00

Gonja Sufi – Candylane (Bibio remix) // Warp // 30:00

Hype Williams – Untitled // Carnivals // 34:00

Arthur's Landing – Love Dancin' // Chinatown // 36:40

Soul Keita & Nico – Goin' Bad // Clown & Sunset // 41:30

Francesco Tristano – Wilson // InFine // 46:20

Osborne – Afrika (Bullion remix) // Ghostly International // 50:20

Autre Ne Veut – Drama Cum Drama // Olde English Spelling Bee // 53:00

Egyptrixx ft Trust – Chrysalis Records // Night Slugs // 56:50

How to Dress Well – My Body // Lefse // 59:59

המייל שלנו:

rashamkolrashamkol@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully