וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפטן אמריקה: תכירו את גיבור העל הכי אמריקאי שיש

לרגל הגעתו לאקרנים של "קפטן אמריקה", דניס ויטצ'בסקי עורך לכם היכרות עם גיבור העל הכי אמריקאי שיש, שפתח את הקריירה עם אגרוף להיטלר

מי אתה, קפטן אמריקה?

מכל גיבורי העל האמריקאים, "קפטן אמריקה" הוא לא הפופולרי ביותר - ספיידרמן, באטמן וסופרמן עוקפים אותו בסיבוב. הוא גם לא החזק ביותר - למעשה, אין לו בכלל כוחות על. ויש שיטענו כי הוא בכלל לא הפטריוטי ביותר, עם דיעות שלאו דווקא משקפות את הקונצנזוס. אבל קשה להכחיש שיש משהו בשם שלו, ובתחפושת הכחולה-אדומה-לבנה שלו, שהופך אותו לגיבור העל האמריקאי ביותר שיש.

וכמו כל הדברים הבאמת-אמריקאיים, הוא הופך כעת למוצר ייצוא, בזכות סרט הוליוודי עתיר תקציב בכיכובו של כריס אוונס (שכבר שיחק גיבור על אחר, הלפיד האנושי, בסרטי "ארבעת המופלאים" הלא-מופלאים בעלילה). לכבוד הגעתו של הקפ (הכינוי החצי-רשמי שלו) לבתי הקולנוע, הנה כמה מנקודות המפתח בחייו הארוכים והמופלאים של מי שהחל אותם כחייל פשוט בשם סטיב רוג'רס.

קפטן אמריקה: איפה ומתי רואים?

מתחילים מאגרוף להיטלר

יותר משנה לאחר תחילת מלחמת העולם השניה, בדצמבר 1940 ארה"ב עוד לא לקחה בה צד באופן רשמי. המתקפה על פרל הארבור הייתה במרחק של שנה, אך הביקוש לגיבורי על פטריוטיים שיסיחו את דעתה של ארה"ב מידיעות המדכאות כבר היה בשמיים. וכך נולד לו קפטן אמריקה - התגלמות הרוח האמריקאית, גיבור העשוי ללא חת, שהוצג על השער של הגליון הראשון כשהוא דופק אגרוף להיטלר.

אלימות כנגד היטלר התבררה כדבר פופולרי בקרב האמריקאים, והגליון הראשון מכר כמעט מיליון עותקים. וגם הזה שאחריו. למעשה, כה אומרת ויקיפדיה, הפופולריות של הקומיקס הייתה בזמן המלחמה גבוהה מזו של מגזין "טיים". וקפטן אמריקה סיפק את הסחורה, כשהוא נלחם בנאצים, יפנים ומפלצות לא קשורות בעזרת הסייד-קיק שלו באקי.

לידתו של גיבור

אבל מיהו אותו הקפטן שהטיל אימה על הנאצים? אינו אחר אלא סטיב רוג'רס, שנגעל ממעשי הנאצים וניסה להתגייס לצבא, אך לא עבר את הבדיקות הרפואיות כי היה חלש ומגושם מדי. במקרה, גנרל שעבר ליד ושמע את זעקתו של רוג'רס ואת רצונות לשרת את מדינתו, הסכים להכניס אותו לתוכנית סודית. מטרת התוכנית הייתה ליצור חייל-על, וזה בדיוק מה שקרה. לאחר תיאור מדע בדיוני ארוך ומייגע הופך הנער החלש לאדם המושלם - הכי חזק שאפשר, הכי מהיר שאפשר, הכי בלונדיני שאפשר. הגזע הארי? בדיוק.

אך אבוי, לפני שהמדען שפיתח את התיאור מדע בדיוני ארוך ומייגע מספיק לרשום אותו על נייר, מרגל נאצי הורג אותו. וכך, נשאר רוג'רס חייל-העל היחיד בשירות הצבא. שם מחליטים לקרוא לו "קפטן אמריקה" (לא ברור אם זו הדרגה שלו או רק כינוי) ולהפוך אותו לסמל, וזמן מה לאחר מכן הוא מקבל גם את המגן העגול, בו הוא משתמש במקום נשק חם.

מוות ותחיה - 1

בסוף מלחמת העולם השניה, החלה הפופולריות של חוברות הקומיקס לרדת. גיבורי על רבים לא שרדו את המעבר מתקופת הלחימה בנאצים למלחמה הקרה, ונעלמו. עמם נעלם גם קפטן אמריקה, שהפסיק את מעלליו אי שם ב-1950, וחזר לכמה גיליונות כושלים אי שם באמצע שנות ה-50 כ"קפטן אמריקה, מכסח הקומוניסטים". העשור התחלף, ועמו הגיע "תור הכסף" של עולם הקומיקס האמריקאי - התקופה בה הוצגו רבים מהגיבורים שאנחנו מכירים היום, מספיידרמן ועד אקס-מן. עמם חזרו גם כמה מגיבורי העבר.

סטיב רוג'רס חזר כבלוק של קרח, תרתי משמע, הנערץ על שבט בצפון הרחוק. לאחר שחבורת "הנוקמים" מפשירה אותו, מסתבר שהוא היה תקוע בקרח עוד מימיה האחרונים של מלחמת העולם השניה, עת באקי הסיידקיק נהרג (לא, לא באמת) בניסיון לפרק פצצה על מטוס, וקפטן אמריקה עצמו נפל למים הקפואים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מוות ותחיה - 2

אי שם בשנות ה-70 מתמודדת אמריקה עם משבר אמון בממשל בעקבות פרשת ווטרגייט. קפטן אמריקה התמודד אז עם משבר אמון משלו - חקירה מעלה כי בכיר בממשל האמריקאי הוא מנהיג של חבורה מרושעת. כשהמנהיג נחשף הוא אמנם מתאבד, אך הממשל משמיד ראיות ומשתמש בכפיל כדי להשתיק את העניין. קפטן אמריקה, שעד אז נחשב לחייל מספר 1 של אמריקה, לא יכול להתמודד עם בגידה שכזו בערכיו, ופורש.

כמה גיליונות אחר כך, כשמחליפו בתפקיד נהרג בידי אחד מאויביו האיקוניים ביותר - הגולגולת האדומה (הגולגולת שלו אכן אדומה), מסכים רוג'רס ללבוש שוב את התחפושת, אך מצהיר כי עושה זאת כ"שומר החופש" - לא עוד חייל של הממשל, כי אם מגן הערכים האמריקאיים: חופש, דמוקרטיה, מזון מהיר.

מוות ותחיה - 3

העלילה הבולטת ביותר של קפטן אמריקה בעשור האחרון החלה ב-2006, עת התפרסם הגליון הראשון במיני-סדרה "מלחמת אזרחים". מעשה במאבק בין שתי קבוצות של גיבורי על, על רקע חוק שמחייב את הגיבורים להזדהות בפני הרשויות ולאפשר פיקוח של פעילויותיהם. קפטן אמריקה הופך למנהיג המחתרת במאבק הזה, כשבצד הנגדי ניצב איירון מן.

בסופו של יום, קפטן אמריקה אמנם מכסח את איירון מן, אך במהלך הקרב שתי הקבוצות הורסות גם חלקים נרחבים ממנהטן. לאחר שהוא מבין לאיזה נזק גרם, נכנע קפטן אמריקה למשטרה ונכנס לכלא. "מלחמת האזרחים נגמרת", למעשה, כשקפטן אמריקה נורה למוות (לא באמת) על מדרגות בית המשפט.

ומה עכשיו?

לפני כמה שנים, הסתבר שבאקי - הסיידקיק שכביכול נהרג, לא באמת מת. מדובר היה באירוע היסטורי, שכן באקי נשאר מחוץ למשחק ייותר מכל גיבור אחר - 55 שנים. כשסטיב רוג'רס כביכול מת, באקי נכנס לנעליו והפך לקפטן אמריקה. כשסטיב רוג'רס חזר, הוא ביקש מבאקי להמשיך במקומו, והפך לקצין הבטחון של ארצות הברית.

ואז באקי שוב מת! לפני פחות מחודשיים, הסיידקיק שהפך לגיבור מת בצורה טרגית וסופית (לא, לא באמת). מותו גרם לכך שיותר מ-70 שנה לאחר שהוצג לראשונה, סטיב רוג'רס שוב, בפעם המי יודע כמה, לובש כעת את התחפושת של קפטן אמריקה. זו תחפושת מיותרת - זהותו לא סודית; אך סמל זה סמל, ועל סמלים צריך לשמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully