וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"Ten" של פרל ג'אם חוגג 20: כל מה שלא ידעתם על האלבום

שני גורקביץ'

19.8.2011 / 10:54

מהמשמעות האמיתית של שם האלבום בעל 11 השירים, דרך הפוסטר שבעטיפה ועד אבא של האנה מונטנה. במלאת 20 שנה לצאת האלבום שסימל תקופה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
20 שנה. עטיפת האלבום "Ten" של פרל ג'אם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדוע קוראים לאלבום "Ten"?

Mookie Blaylock. כמו הרבה להקות, גם פרל ג'אם נקראו בהתחלה בשם אחר. למעשה הם עוד נקראו Mookie Blaylock בזמן שהם היו באולפן ההקלטות של האלבום הראשון. לא מדובר בשם בדוי, אלא פשוט בשמו של שחקן NBA שחברי הלהקה אהבו מאוד. אחרי ארבע הופעות ועוד לפני שיצא האלבום הוחלט להחליף את השם. עם זאת, אדי ודר וחבריו דאגו למחווה אחת קטנה ומשמעותית לכדורסלן - שם האלבום - "10" נקרא על שם מספר השחקן שלו.

צפו בראיון מ-1991 ב"Headbangers Ball" המיתולוגית של MTV בו מספר ודר על האהבה לכדורסל ועל שם האלבום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שקרן מעולה. אדר ודר בראיון מ-1991/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה הסיבה האמיתית לשם Pearl Jam?

במשך שנים נפוץ הסיפור על פרל, דודתו של אדי ודר, שנישאה לאינדיאני והייתה רוקחת ריבות בהן ערבבה סמי הזיות אינדיאנים (פאיוטי) – הריבה של פרל. הסיפור הסתמך על דבריו של ודר בראיון מ-1991, אבל בשיחה עם רולינג סטון 15 מאוחר יותר התברר עד כמה מוצלח הוא היה בהמצאות. הסבתא לבית ודר קיימת, ושמה אכן פרל אולם לא היתה ריבה מעולם. ה-Jam בשם הגיע אחרי הופעה של ניל יאנג בה רוב השירים הסתיימו ב-Jamming.

צפו באדי ודר ב-1991 מגולל את הסיפור על דודתו וסמי ההזיה האינדיאנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא סחבק - גולש. פרל ג'אם וניל יאנג בהופעה בציריך 1993/מערכת וואלה!, צילום מסך

"Alive" ו-"Once" הם בכלל שירי גולשים

אז כמו כל להקות הגראנג' של 91' גם פרל ג'אם התחילה בסיאטל. אבל מה שמפתיע הוא שאדי ודר, שלובש כבר שני עשורים את חולצת הפלאנל כל כך טוב, הוא בכלל מסאן דייגו. אל הלהקה הוא הגיע אחרי שחברו הטוב ביותר ג'ק איירונז המתופף הקודם של הרד הוט צ'ילי פפרז, נתן לו קלטת עם קטעים אינסטרומנטליים שהקליטו שאר חבריה. כמו כל אדם נורמלי בקליפורניה, הוא שמע את הקלטת והלך לגלוש. כשחזר הביתה כתב את המילים ל-"Alive" ו-"Once" שלגמרי נשמע כמו רקע לסשן גלישה אפי.

"ללא הגלישה הלהקה הזו כנראה לא היתה מתקיימת" - ודר בראיון

אדי ודר והגולש ליירד המילטון נחים על החוף במאווי אחרי גלישה. darrell wong, AP
אדי ודר והגולש ליירד המילטון נחים על החוף במאווי אחרי גלישה/AP, darrell wong

הקליפ של "Alive" צולם בטייק אחד

כשהגיעה העת לצלם את הקליפ ל-"Alive" הלהקה סירבה להשתמש בפלייבק של הקלטות האלבום. הם הביאו צוות צילום להופעה רגילה בסיאטל ופשוט ביצעו את השיר פעם אחת במהלך המופע ופעם נוספת בהדרן. "אין מצב שבשיר כזה, שמדבר על לחיות את הרגע, אנחנו נעשה תנועות שפתיים לצלילי משהו שהקלטנו לפני כמה חודשים. אז מה שאתם רואים ושומעים הוא חי לגמרי", סיפר ודר בראיון. כדי להקליט את הקליפ ל-"Even Flow", דרך אגב, הם ביצעו את השיר פעם אחת בלבד. כשנשאלו על הקליפים שלהם בראיון אחר ב-91 אמר ודר "שכחו מהוידאו - בואו לראות אותנו בהופעה חיה".

אדי ודר מדבר על הקליפ של אלייב בראיון ב-1991 ב-" Headbangers Ball" של MTV

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולש עד הסוף, גם על הקהל. מתוך הקליפ של "Alive"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם מי שיחקו פרל ג'אם כדורסל לאורך סיבוב ההופעות של "Ten"?

פרל ג'אם הם להקה של הופעות. זה מה שהם טענו כשהקליטו את האלבום הראשון – כתירוץ ליציאה לסיבוב הופעות – וזה מה שהם הוכיחו במהלך 20 השנים האחרונות. אבל סיבוב ההופעות של "Ten" היה הגשמת חלום של עבור ודר, כאשר פרל ג'אם חיממו את הרד הוט צ'ילי פפרז ואת הסמאשינג פאמפקינז. "אפילו אם יש לנו הופעה גרועה אנחנו יכולים לראות הופעה של הפפרז בכל לילה", אמר ודר בראיון ב-1991 שהתוודה כי הוא מעריץ וסיפר כי הוא נוהג לקופץ לתוך הקהל במהלך ההופעות של הפפרז. די מהר התברר שחברי פרל ג'אם חולקים את תשוקתם לכדורסל עם חברי הלהקות האחרות וכך יצא שבמהלך סיבוב ההופעות נהגו אנתוני קידיס, פלי, צ'אד המתופף של הפפרז, בילי קורגן סולן הפאמפקינז, ודר וג'ף אמנט מפרל ג'אם לשחק כדורסל מול תלמידי קולג'ים בערים בהן ניגנו. בחלקו השני של אותו סיבוב הופעות אגב, החליפו קורט קוביין וחבריו את הפאמפקינז.

צפו באדי ודר מתוודה על הערצתו לצ'ילי פפרז ועל הקפיצות שלו מהבמה ב-1991

מוקי בליילוק. Jed Jacobsohn, GettyImages
מוקי בליילוק האמיתי. קיבל אלבום במקום להקה, גם שווה לא?/GettyImages, Jed Jacobsohn

מה הסיפור האמיתי מאחורי "Alive"?

אדי ודר סיפר כי "Alive" הוא חלק מטרילוגיית שירים סמי-אוטוביוגרפית שכתב על גילוי זהותו האמיתית של אביו. הוריו של ודר התגרשו כשהיה תינוק ואמו נישאה מחדש, לאדם שודר הכיר כאביו. לאחר שנישואיה השניים של אמו התפרקו אף הם, התבררה לודר האמת לגבי זהות אביו, אולם אז גם נודע לו שהוא מת שנים ספורות לפני כן. "Once" היווה את חלקה השני של הטרילוגיה שודר כינה "Mamason", והחלק השלישי "Footsteps" הופיע כצד ב' בסינגל "Jeremy". ודר הסביר כי מדובר בסיפורו של צעיר שמאבד את אביו ("Alive"), יוצא למסע רצח ("Once") ולבסוף נתפס ומוצא להורג ("Footsteps").

אדי ודר נושא את בתו אוליביה במהלך פתיחת משחק בייסבול ב-2005. JEFF ROBERSON, AP
אדי ודר נושא את בתו אוליביה במהלך פתיחת משחק בייסבול ב-2005/AP, JEFF ROBERSON

למה העטיפה הפנימית של האלבום היא פוסטר?

מתברר שחברי הלהקה התבאסו שכבר לא מייצרים אלבומי ויניל, ושהאלבום הראשון שלהם לא יהיה "אלבום". "אז נלחמנו כדי שהעטיפה הפנימית תהיה גדולה כמו אלבום", אמר אז ודר. אותה עטיפת אלבום מסובכת היא גם זו שאילצה אותם להרכיב את הדיסקים שלהם בעצמם, אפילו כשהם היו בסיבוב הופעות עם הפפרז, הפאמפקינז ונירוונה. את האלבום השלישי, "Vitalogy", הם כבר הוציאו בויניל.

צפו באדי ודר מדגים את קיפול העטיפה והרכבת התקליט בראיון ב-1991

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתברר שהקליפ המפורסם של "Jeremy" אינו הקליפ המקורי

הלהקה אמנם התנגדה לצילומי קליפים מבוימים לשיריה, אולם כשודר הכיר את הצלם כריס קופרו הוא הציע לו לצלם קליפ לשיר שיבחר מהאלבום. קופרו בחר את "Jeremy" שכלל לא אמור היה לצאת כסינגל. חברת התקליטים התנגדה והצלם נאלץ למשכן את ביתו כדי לממן את הקליפ. אחרי חצי שנת עבודה הוגשה היצירה לאנשי חברת התקליטים, והם דחו אותה על הסף. עם זאת, את הרעיון של להוציא את "Jeremy" כסינגל הם אהבו ושכרו לשם כך את הבמאי הצעיר מארק פלינגטון. אחרי שיצר את הקליפ המוכר והאיקוני לשיר על הילד הבעייתי ביותר בכיתה, וזכה בארבעה פרסי MTV באותה השנה, המשיך פלינגטון ויצר את "One" של יו טו, "Beautiful Girl" של אינקסס, " '74 - '75" של הקונולס, "Do You Realize??" של הפליימינג ליפס ו"Best of You" של הפו פייטרס.

פרל ג'אם מקבלים פרס MTV על הקליפ של "Jeremy" ב-1993. kvork djansezian, AP
פרל ג'אם מקבלים פרס MTV על הקליפ של "Jeremy" ב-1993/AP, kvork djansezian

איזו סצנה הוסרה מהקליפ של "Jeremy"?

השיר "Jeremy" נכתב בהשראת כתבה שקרא ודר באותה השנה על הנער ג'רמי ווייד-דל שירה בעצמו מול חבריו לכיתה, וכן הושפע מבן כיתתו של ודר שירה באקדח באחד החדרים בבית הספר. בקליפ שביים פלינגטון לשיר נראה נער שדומה מאוד לוויד-דל כשהוא תוחב אקדח לפיו וסוחט את ההדק, אולם חוקי הצנזורה של רשת MTV אסרו על שידור הסצינה והיא הורדה מהקליפ. כך יצא שהקליפ המוכר לכולם עובר ישירות לסצנה הבאה בה נראים התלמידים בכיתה מבוהלים ומכוסים בדם – מה שגרם לצופים רבים לחשוב שג'רמי למעשה ירה בבני כיתתו ולא התאבד. ארבע שנים לאחר מכן פתח תלמיד באש בתיכון בוושינגטון והרג שלושה בני אדם. עורכי דינו טענו כי הוא הושפע מהקליפ של "Jeremy". לאחר הטבח בתיכון קולומביין ב-1999 החליטו ב-MTV להפסיק לשדר את הקליפ כמעט לחלוטין והוא אף הוצא מתוכניות דוקומנטריות שונות של הערוץ. כך או כך, עברו שש שנים עד שחברי פרל ג'אם הסכימו ליצור קליפ נוסף לאחד משיריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הקליפ ל-"Jeremy" של פרל ג'אם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה הקשר בין אבא של מיילי סיירוס לפרל ג'אם?

"Ten" יצא ב-27 באוגוסט 1991 ולקחה לו כמעט שנה להגיע למקום השני במצעד מכירות האלבומים האמריקאי. מדובר באלבום הבכורה של הלהקה, ובאלבום הכי נמכר שלה. עד יוני 2011 הוא מכר כמעט עשרה מיליון עותקים. אבל למרות כל ההישגים האלה, למרות שנשאר במשך שבועות במצעד המכירות של Billboard, האלבום של פרל ג'אם הצליח לטפס רק עד למקום השני. את המקום הראשון במצעד כבש זמר הקאנטרי בילי ריי סיירוס עם אלבום הבכורה שלו "Some Gave All". פרל ג'אם זכו בתהילת עולם, אבל למרות שמכר עשרות מיליוני עותקים, בילי ריי סיירוס מפורסם היום בעיקר בשל היותו אבא של האנה מונטנה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרל ג'אם
  • TEN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully