וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל חיפה 2011: ג'ון מאדן מתמודד עם נטל השואה

16.10.2011 / 11:32

במאי הגרסה האמריקאית של "החוב" הסביר מדוע היה חשוב לו להגיע לישראל להקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל חיפה: "איך יכולתי לא לרצות לדעת מה הקהל הישראלי יגיד?"

פסטיבל חיפה לבש היום חג לכבוד האורח מספר אחד של האירוע השנה, הקולנוען הבריטי ג'ון מאדן, מי שביים בזמנו את "שייקספיר מאוהב" זוכה האוסקר ועתה את "החוב", הגרסה האמריקאית לסרטו של אסף ברנשטיין לפי תסריט של ברנשטיין ושל עידו רוזנבלום. הסרט עוסק בשלושה סוכני מוסד מבוגרים הנדרשים לחזור לעברם, עת השתתפו במשימה סודית לתפיסתו של פושע מלחמה נאצי.

"יש לסרט מטען מוסרי כבד ואני חושב שהתמודדנו איתו היטב", אמר מאדן. "היה ב'החוב' המקורי משהו אותנטי וזה בדיוק מה שרצינו לשחזר פה. שאלו אותי כשלקחו אותי לסרט האם אני רוצה לראות את הסרט המקורי, אמרתי שכן ולו רק מתוך כבוד. אני שמח שעשיתי זאת".

על הכנותיו לסרט סיפר מאדן: "עשיתי מחקר על המוסד, אם כי לא רציתי שיהיה מקיף מדי ובכל מקרה המוסד לא בדיוק משתף פעולה. קראתי ספר על פרשת אייכמן לשם המחקר, אבל בעיקרון הלכתי פשוט עם האינטואציה. הדמוויות מלכתחילה היו חזקות ומנומקות, האיכות של עיצוב הדמויות במקור היתה נדירה".

תוך הסרט החוב. imdb
מי צריך את "המוסד"? מתוך "החוב"/imdb

"הייתי נחוש מלכתחילה לבוא לראות את הסרט מוקרן פה לראשונה", הרחיב מאדן, "כי פה הכל התחיל. גם היה לי חשוב לצלם אותו פה כי זירת ההתרחשות פה מגלמת תפקיד מרכזי. איך יכולתי לא לרצות לדעת מה הקהל הישראלי יגיד?". כשנשאל איך לדעתו הקהל הישראלי יגיב, אמר מאדן "לוח הזמנים לא מאפשר לי להישאר פה ליותר מהקרנה אחת,
אבל אני סקרן לדעת איך ההקרנה תעבור. אני לא יודע למה לצפות, אבל אני בהחלט מתח. אני מכין את המטרייה בכל מקרה".

מאוחר יותר סיפר מאדן על תקרית שאירעה בהקרנת בכורה של הסרט בניו יורק: "בהקרנה הראשונה שלנו באה אליי אשה יהודיה ומבוגרת, שנפגעה מהסרט", סיפר מאדן. "אמרתי לעצמי - טוב, אני צריך להתרגל כי זה יקרה לי שוב בטח, אבל האמת שמאז לא קרה לי שום דבר בסגנון. היא חשבה שהסרט פוגע בכבוד הלאומי הישראלי, שהסרט בא לבזות את ישראל. זה כמובן לא נכון, וגם לא שמעתי את זה מאף אחד אחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפואנטה של הסרט. רומי אבולעפיה, מימין, במסיבת העיתונאים לכבוד "החוב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורחת נוספת באירוע היא רומי אבולעפיה, המשחקת בסרט את בתה של הלן מירן, כוכבת הסרט. "התפקיד שלי מאוד זעיר אבל אני מאוד גאה להיות חלק מהדבר הזה", אמרה אבולעפיה. "זאת היתה גאווה מאוד גדולה להיות הבת של הלן מירן. מאדן החמיא אף הוא לאבולעפיה וטען כי תפקידה, שלא קיים בסרט המקורי, הוא למעשה "הפואנטה של הסרט".

בהמשך התרחשה תקרית משעשעת כאשר אמה של אבולעפיה, רינת, ביקשה לשאול שאלה: "האם את מעדיפה את הלן מירן כאמא?". אבולעפיה הבת השיבה בחיוך: "אני ברת מזל שיש לי את שתיכן כאמהות". "תמיד ידעת להיות דיפלומטית", אמרה האמא.

מתוך הסרט החוב. imdb
הדרמה חוזרת? "החוב"/imdb

מפיק הסרט, קריס טיקייר, שגם עמד מאחורי "קיק-אס", התייחס לאספקט השיווקי של הסרט ואמר כי "החוב" הוא חלק ממגמת הקאמבק של הדרמה למרכז הבמה המסחרית בהוליווד: "עושה רושם שיש עכשיו גל של סרטים חכמים לקהל בוגר", אמר טיקייר. "אני מקווה שההצלחה של 'החוב' תביא לעוד סרטים כאלה. אני חושב שהקולנוע צריך לכוון גבוה יותר ועושה רושם שהוא מתחיל לעשות זאת ושלא יהיו רק סרטים לנערים. פעם אסור היה להגיד למפיקים 'דרמה' ואז 'העזרה' ריסק את הקופות ואחרי זה אנחנו".

טיקייר גם ניהל דו-שיח עם המפיק הישראלי של "החוב", איתן אבן. האחרון ביקש מטיקייר לעיין תסריטים לעיבודים מחודשים של "הכוכבים של שלומי" ו"מרס טורקי" בהפקתו, ואילו טיקייר אמר כי בעקבות הסכם הקו-פרודוקציה החדש בין ישראל לבריטניה בתחום הקולנוע, אפשר גם ליצור מלכתחילה סרטים משותפים, ללא צורך ברימייקים: "ש לכם כאן צוותים נהדרים, יכולות טכניות נהדרות, תסריטאים ובמאים מבריקים ואתם יודעים לעבוד טוב בתקציב נמוך הרבה יותר טוב מהבריטים. אני רוצה לעשות כאן עוד סרטים, לא רימייקים, פשוט לעבוד עם ישראלים".

איפה ומתי רואים את "החוב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully