וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו סינתזה 14: האמנות תציל אתכם מהשפע שעלול להרוג

חן רוזנק

29.3.2012 / 14:01

לא פעם הצבעוניות והראוותנות מסתירים מאחוריהם סכנה, ולפעמים רק מבט מעמיק חושף את האלימות הטמונה באשליה המתקתקה. טור האמנות

העולם הדיסטופי של הסרט המדובר של התקופה, "משחקי הרעב", מציג את השפע של אנשי הקפיטול, בירת מדינת פאנם, לעומת העוני והמחסור הקשה איתו מתמודדים כל יתר האזרחים. מעבר להיבט התוכני, הדבר בא לידי ביטוי בצורה מבריקה גם בהתפרעות חסרת רסן מבחינה אדריכלית ואופנתית. הצבעוניות, הראוותנות והעודפות הסובבות את אנשי הבירה מרהיבות. ואולם, אותה אסתטיקה מפעימה מכילה למעשה סכנה ממשית - מחיקת האנושי, חסך מוסרי-ערכי, התנוונת ומעל הכל אלימות חסרת מעצורים, שבאה לידי ביטוי בטורניר הסדיסטי שבמרכז הסרט, במסגרתו כל אחד מהמחוזות שולח שני נציגים צעירים להילחם האחד בשני עד המוות.

"משחקי הרעב". imdb
כפתור ופרח. מתוך "משחקי הרעב"/imdb

גיבורת הסרט קטניס נבחרה לייצג את מחוז מולדתה, בו הצליחה בקושי רב לשים את ידיה על פת לחם, ומגיעה אל הקפיטול שם מרעיפים עליה כמות בלתי נדלית של מטעמים משובחים. אולם כל הטו?ב הקולינרי הזה טומן בחובו את סכנת מותה שלה, מעצם היותו חלק מהמנגנון המדכא והאכזר.

השפע שלכאורה נראה מקסים אך טומן בחובו סכנה אינו ייחודי כמובן למדיום הקולנועי; הוא זכה בעבר וזוכה כל העת לביטוי גם באמנות הפלסטית. באופן ספציפי, גם כאן הוא מתממש לעיתים במטבח ובשימוש בחומרי גלם שבדרך כלל מסמנים עבורנו יופי, טוהר ותמימות וזוכים לטוויסט מפתיע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כאב מתוק. יצירותיו של פרהאד מושירי מתוך הטמבלר "zanthi"/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמן האירני פרהאד מושירי יוצר אשליה מתוקה שרק במבט מעמיק חושפת את האלימות העצורה בה. עוגת יום הולדת וכיתוב "החיים יפים" המורכבים למעשה מסכינים הנעוצות במשטח אנכי או זירת רצח המסומנת לא בגיר לבן אלא בשרטוט של קאפקייקס. הזוועה אינה נגלית לנו ישר, עלינו להתאמץ ולחשוף אותה בינות כל הסכרין הזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצח מצהוב לוורוד. עבודתו של פרהאד מושירי מתוך הטמבלר "installationarts"/מערכת וואלה!, צילום מסך

השפע הוא גם מאפיין בלתי נפרד של תרבות הצריכה של ימינו. אבל אם נסתכל בו טוב נראה שתמיד מסתתר שם מישהו שמרוויח על חשבוננו; מישהו שגורם לנו לרצות עוד ועוד ויותר מכך גורם לנו לחשוב שאנחנו באמת צריכים את מה שמוכרים לנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"Hiding in the City" של ליו בולין מתוך הטמבלר "rustybreak"/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמן הסיני ליו בולין, שמוכר ברחבי העולם גם כ"האמן הנעלם", יוצר במיצג "Hiding in the City" אשלייה אופטית שרק מבט מעמיק בה מגלה אותו לפתע בתמונה. כך הוא חותר למעשה תחת מצג השווא של שלמות המצב הקיים, ומאתגר את ההמשכיות האינסופית של ההווייה הצרכנית שלנו.

זאת זכתה לזעזוע לא קטן במשבר הכלכלי של 2008 שהזכיר לכולנו מה עלול לקרות בשל העידוד הבלתי פוסק לא להפסיק לקנות. כולנו הבנו שכאשר מאפשרים לנו לרכוש דברים אפילו עם הכסף שאין לנו נוצרת מערכת כלכלית-חברתית שלמה התלויה על בלימה. ממש כמו ערימת הצלחות הרעועה הזאת במיצב של זגר ריירס (Hard Water" ,(Reyers", רגע לפני התרסקותה על הקרקע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יאסו. "Hard Water" של זגר ריירס מתוך הטמבלר "rustybreak"/מערכת וואלה!, צילום מסך

את רגע הנפילה ניתן לאתר בתמונה מתוך הטמבלר "It's That Girl Again", שמתארת את במידה רבה את ההתפרצות של הסכנה הטמונה בכל השפע הזה - הסמל האמריקאי של הדיינר הופך לזירת פשע והמלצרית הופכת לבובת מין שמוטלת על הרצפה. לא ממש מעורר תיאבון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיץ' פיט פינת אזור הדמדומים. מתוך הטמבלר "It's That Girl Again"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם כך שפע לא תמיד משמעו טו?ב. לפעמים היצירה התמימה למראה, הצבעונית והמתקתקה מסתירה בתוכה משהו אחר, אלים וקשה הרבה יותר. כמו בעבודת האמנות כך גם במדיום עצמו - הטמבלר - השפע לא בהכרח מבטיח טובות. לעתים הוא עלול להטעות אתכם, להתיש אתכם ובעיקר לבזבז את זמנכם. אבל ברירת הדברים המעניינים באמת מתוך העודפות האמנותית האינטרנטית מוכיחה את עצמה לא פעם.

לסיום, הנה אחת שבמו מוצא פיה הללה את השפע והתעלמה מהסכנה הטמונה בו. נו, כולנו יודעים איך זה נגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully