וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי תרבות בריטיים קוראים להחרים את הבימה

רוני אפרת

30.3.2012 / 19:15

כ-40 אנשי תרבות, בהם מייק לי ואמה תומפסון, קוראים לתיאטרון הגלוב הבריטי לבטל את הזמנת הבימה לפסטיבל בשל הופעותיו ב"התנחלויות לא חוקיות בשטחים הכבושים"

קריאה משותפת של אנשי תרבות בריטים ושל פעילי שמאל ישראלים לבטל את הזמנתו של תיאטרון הבימה להופיע בתיאטרון הגלוב הבריטי היוקרתי. הבימה הוזמן להופיע יחד עם עוד עשרות תיאטראות מרחבי העולם בפסטיבל "Globe To Globe" שייפתח בחודש מאי הקרוב בלונדון. ואולם, ההזמנה עוררה זעם בקרב פעילי שמאל ישראלים ובינלאומיים בשל העובדה כי הבימה מופיע בהתנחלויות בשטחים.

אמש (חמישי) פורסמה בגרדיאן עצומה ובה קריאה של הבמאי מייק לי, השחקנית אמה תומפסון, הבמאי ג'ונתן מילר וכ-40 אנשי תרבות בכירים נוספים לבטל את ההזמנה בשל "הפרות של זכויות אדם וקולוניזציה בלתי חוקית של אדמות כבושות בהן תומך הבימה מעצם הופעותיו בהתנחלויות".

בעצומה נכתב כי "הבחנו בתדהמה ובצער כי תיאטרון גלוב בלונדון הזמין את התיאטרון הלאומי של ישראל, הבימה, להעלות את 'הסוחר מוונציה' בפסטיבל שלו בחודש מאי. המנכ"לית של הבימה הגדירה את ההזמנה הזאת 'הישג מעורר כבוד למדינת ישראל'. אבל להבימה יש עבר מביש של מעורבות בהתנחלויות הבלתי חוקיות בשטחים הפלסטינים הכבושים... הגלוב אומר כי הוא רוצה 'לכלול' את השפה העברית בפסטיבל שלו – אין לנו שום בעיה עם זה... אך על ידי הזמנת הבימה הגלוב קושר את עצמו למדיניות של הדרה המתבצעת בידי מדינת ישראל וזוכה לתמיכה של התיאטרון הלאומי שלה".

מייק לי. Pascal Le Segretain, GettyImages
"מדיניות של הדרה המתבצעת בידי מדינת ישראל וזוכה לתמיכה של התיאטרון הלאומי שלה". מייק לי/GettyImages, Pascal Le Segretain

לידי וואלה! תרבות הגיעה התכתבות של המנהל האמנותי של תיאטרון הגלוב, דומיניק דרומגול, עם אחת מפעילות השמאל הקוראות להחרים את הבימה. דרומגול מספר בה כי יצר קשר עם הבימה וביקש מהם להשהות את הופעותיהם בגדה המערבית או לחלופין לפרסם הצהרה פומבית נגד ההתנחלויות. לדבריו, בהבימה סירבו לשתי הבקשות. "אני מבין מדוע זה קשה עבורם", כתב המנהל האמנותי, "בדיוק כמו שלכם יש את הסיבות שלכם מדוע אתם חושבים שהם צריכים לעשות זאת".

עופר נימן, שמגדיר את עצמו כפעיל נגד הכיבוש, סיפר בשיחה עם וואלה! תרבות כי הקמפיין לביטול הזמנתו של תיאטרון הבימה לפסטיבל של הגלוב "הוא דוגמא לפעילות עולמית בקנה מידה נרחב שמופנית כלפי מוסדות רבים, לא רק בלונדון". לדבריו, העצומה של אנשי התרבות הבריטים אינה הפעולה היחידה בקמפיין: "יצא מכתב של אנשי תיאטרון חשובים וכן של אזרחים ישראלים שמוטרדים מאוד מעניין של תיאטראות ישראליים שמופיעים בהתנחלויות. אנחנו חושבים שלמוסדות שמופיעים שם לא מגיע לקבל פרסים וכיבודים בינלאומיים. הרבה אנשים בעולם, בייחוד בבריטניה, מסכימים עם דעתנו, ופנינו אליהם בכל מיני דרכים: אזרחים ישראלים ובריטים היו בקשר עם תיאטרון הגלוב, ובקשר גם עם מוסדות אחרים שהזמינו את הבימה. אנחנו חושבים שלא צריך לשתף פעולה עם מוסד כזה. הרבה אזרחים בריטים חושבים כמונו, זו פעולה משותפת של הרבה אנשים".

תיאטרון הבימה צפוי להציג בבכורה בפסטיבל של הגלוב את "הסוחר מוונציה" בבימוי של אילן רונן ובכיכובו של יעקב כהן ב-10 במאי. בנוגע לעצומה נמסר מהבימה כי אין תגובה.

מה אתם חושבים על הקריאה לחרם תרבותי? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully