וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחשפות בהופעה: אין תחליף לענבל פרלמוטר

ההופעה של המחשפות, הרכב המחווה להמכשפות, לא היתה טרגדיה מביכה, אבל למרות הרצון הטוב וקורין אלאל, אין תחליף לענבל פרלמוטר

רבים הגיעו אמש (רביעי) למועדון הבארבי כדי להתאכזב מראש מהופעת הבכורה של "המחשפות", הרכב ההצדעה של יוצאות להקת "המכשפות" יפעת נץ ויעל כהן, יחד עם הגיטריסטית ליעד שר (ליידי D) והזמרת החצי-אלמונית מלי שלום (כוכב נולד). רבים חשו שההרכב המחודש לא יספק את הסחורה ויציג מופע מביך. ובכן, הם בהחלט התאכזבו – המופע שהתקיים היה מופע מכובד וראוי – לחלוטין לא חף מפגמים, עמוס בעיות וטעויות טרגיות כמעט – אבל בשום פנים ואופן לא חלטורה מחפירה.

קשה לצפות שמישהי תוכל להיכנס לנעליים העצומות של הסולנית והגיטריסטית המקורית ענבל פרלמוטר, שמתה בתאונת דרכים לפני 15 שנה. מבחינת המעריצים האדוקים שגדשו את המועדון, צעירים ומבוגרים כאחד, לזמרת האייקונית והכריזמטית אין תחליף, והם צודקים – ובכל זאת, ביום פקודה הם התייצבו בבארבי כאילו, אם להשתמש בקלישאה חבוטה, איזה כישוף הכריח אותם לעשות כן.

המחשפות בהופעה. נמרוד סונדרס
הרבה אומץ להיכנס לנעליים, אבל היא באה עם סנדלים. מלי שלום, סולנית המחשפות/נמרוד סונדרס

כמובן, כל הסיכויים היו נגד הרכב הרוק הנשי המתחדש, כשבראשן כמובן זהות הסולנית הנכנסת. באומץ רב, בחרה החבורה במלי שלום האלמונית למדי, טיפוס אקסצנטרי והיפראקטיבי, למלא את החלל העצום שהותירה פרלמוטר. זה הימור מעניין: לשלום יש קול יפה, ג'אזי, ומניירות בסגנון אורית שחף מהיהודים – מאוד שונה מקולה של הסולנית המקורית. בנוסף, המאפיין הבולט ביותר שלה כפרפורמרית, אם להשתמש במינוח גברי כל כך כדי לתאר אירוע נשי כל כך, הוא שיש לה ביצים. היא זזה על הבמה, פונה לקהל, מנהיגה את ההרכב, משחקת במילים כבשלה ומנהלת את ההצגה, ובעצם סופגת את כל האש. על אף זאת ועל אף הליווי המצוין והרענן שקיבלה מנץ ומכהן, וגם משר שעשתה עבודה מצוינת עם הסולואים היפים של פרלמוטר, רוב הזמן ההופעה שלה לא מתעלה מעבר לרף המינימלי.

המחשפות בהופעה. נמרוד סונדרס
עובר, לא מעבר. המחשפות/נמרוד סונדרס

ייאמר לזכותה ולזכות ההרכב כולו: המחשפות לא מנסות לחקות את הביצוע המקורי. שלום שרה את השירים בסגנון שלה, המוחצן מאוד, הפרוע והמיני מאוד, לפעמים מדי. יש בזה מידה מסוימת של אומץ אמנותי ההולם את המעמד המוזיקלי – פעולה מאוד אישית שלא מנסה לרצות. למרבה הצער, הדרך הזו גם חושפת את שלום כמבצעת מוגבלת, המצטיינת יותר בהמנוני הרוק של המכשפות (למשל ב"קסם על ים כנרת", הביצוע המוצלח שסגר את ההופעה ואפילו “עד העונג הבא”) אבל מפשלת בשירים השקטים, או סתם אלה הכאובים יותר, אז נדמה שהיא פשוט חוטאת לאמת שלהם – כמו ב-”Dingo”, “יום שחור" או "פראנויה זמנית”, למשל.

גרועים מכך היו קטעי הקישור, שכללו משפטים לא ברורים לצד קריאות "יותר חזק אני לא שומעת". והיה גם שיר חדש, מקורי, שכתבו ארבע החברות יחדיו בסיועה של קורין אלאל והגיע בהדרן. שיר איטי יחסית, על התחושות שעלו במהלך העבודה לקראת הערב. דווקא אז הצליחה שלום לתת הופעה משכנעת וטובה, ולהפגין הזדהות עם הטקסט, מה שכה חסר בשירי המכשפות הקשים יותר. בין כה, לכל אחד מהשירים הגיבו האנשים בקהל בהתרגשות גדולה. המילים של השירים האלה, שליוו אותם בתיכון או בצבא או במקומות הכי חשוכים, גדולים מכל ביצוע מחודש טוב או רע ככל שיהיה. לכן זה עובד בכל זאת. זה כל הקסם.

המחשפות בהופעה. נמרוד סונדרס
אחראית לחלק המרגש של הערב. קורין אלאל עם המחשפות/נמרוד סונדרס

הקהל הגיב לכל אורך הדרך בהרבה אהבה כלפי הלהקה (יעידו מחיאות הכפיים הסוערות ליעל כהן ויפעת נץ), אך גם בחשדנות כלפי שלום, שפתחה את ההופעה ברגל ימין עם ביצועים טובים ל"המכשפות", “נסיעה מהירה" ו”פחד אמיתי". מעט לאחר מכן נטרפו הקלפים כשעלתה לבמה מפיקת הערב קורין אלאל, שהיתה האחראית גם על הפקת "עד העונג הבא". אלאל, המלכה-האם-השכולה של הרוק הנשי הישראלי וזמרת עם לב ענק, הצטרפה לאחד השירים האופטימים הבודדים ברפרטואר, “זהירות מהמרווח" (השיר היחיד שבוצע מאלבום ההקלטות האחרונות של פרלמוטר), ושרה עם ההרכב גם את "חיה בתוך קופסא" שלה, שהמכשפות חידשו באלבומן השלישי, את "כשזה עמוק" המשותף שלה עם פרלמוטר ואת "זן נדיר" שלה, בחירה תמוהה למדי, בוודאי לאור השארתם מחוץ לליין-אפ של “קוצים של פחד” ו-”ריקוד האלים”, מהאסים הגדולים של המכשפות.

הנוכחות המשמחת של דמות מוכרת כמו אלאל המחוייכת סיפקה את הקהל והעניקה ביטחון רב לשלום, שהייתה הרבה יותר משוחררת לאחר מכן. באיזה אופן, פתאום שורה צינית כמו "פעם הזמנים היו יותר טובים, כולם אומרים, ככה כולם חושבים" ("זהירות מהמרווח”) או קריאה "להתקדם וללכת הלאה, לא משנה איזה כיוון תפסת" ("חיה בתוך קופסא”), הפכו בקולה של אלאל להתרסה אוהבת בסגנון: “אנחנו כאן עכשיו, ב-2012, המוזיקה חיה עכשיו". בלי שום ספק, אלה היו הביצועים המרגשים והטובים בערב כולו.

ענבל פרלמוטר. מאיה צ'לצ'ינסקי,
כי חייבים להזכיר את הדבר האמיתי. ענבל פרלמוטר ז"ל/מאיה צ'לצ'ינסקי

בסיומה של ההופעה עלתה במחווה מרגשת לבמה יעל כהן יחד עם שאר חברותיה, וביקשה להודות בשם ההרכב לצוות המסייע, לקהל שהגיע וכמובן לענבל פרלמוטר, הנוכחת-נפקדת המרחפת מעל הערב. אי אפשר שלא לחשוב על ההחמצה העצומה שבמותה, על אינספור השירים הנפלאים שיכולים היו לנבוע ממנה, על הנערים והנערות הבודדים שהיתה יכולה להציל עם השירים האלה. היא איננה, אבל השירים נשארו. אותה אי אפשר להחליף באמת, אבל את המילים שלה, כדאי ורצוי להמשיך ולשיר, בשביל כולם.

המחשפות: צפו בביצוע ל"עד העונג הבא" במיוחד לוואלה! תרבות
המחשפות: הברקה או כישלון? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully