וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטריק סבג חושף: הצצה נדירה לעבודה עם שלמה ארצי

עינב שיף

11.6.2012 / 0:22

בשנתיים בהן עבדו על "אושר אקספרס", פטריק סבג למד להתאהב בחרדה המקצועית של שלמה ארצי, אפילו שהוא לא מת על השיר עם אריק איינשטיין. ראיון

פטריק סבג רגיל שאמנים מבקשים לעבוד איתו. בשנים האחרונות הוא הפך למפיק מוזיקלי בולט, עם אולפן פעיל למדי בדרום תל אביב שמשמש גם למוזיקה שהוא יוצר בעצמו. למרות זאת דבר אחד הוא לא חשב שיקרה: ששלמה ארצי ירצה להיעזר בשירותיו, ועוד לא ישלח MP3 במייל לצורך כך. "היתה לנו היכרות מסדרון כזו מפעם", מספר סבג. "גם אני לא ממש הייתי בהופעות שלו, חוץ מפעמיים בגיל 17 כשהלכתי עם בחורה שרציתי להתיידד איתה יותר. הוא בא לכאן לעבוד עם הבמאי שלו, ירון שילון, על עריכות וידאו, וזרק לי 'בוא נעשה משהו' אחרי ששמע כמה דברים שלי. חשבתי שזה מתוך נימוס".

ו...?

"יום אחד הוא דפק בדלת ואמר 'יש לך זמן? אני מביא גיטרה'. הוא בא ונתן פה הופעה פרטית עם שירים שהוא עבד עליהם. זה מה שקנה אותי: הוא לא שלח שירים במייל, הוא בא עם הדבר האמיתי – אדם עם גיטרה שמנגן שירים, בלי יותר מדי דיבורים מסביב. הוא ניגן שירים מאוד ערומים ואמר 'תבחר שיר'. התלהבתי מ'כל יום', שהיה גם הלהיט של האלבום, ועליו התחלנו לעבוד. עברו שנתיים וזה יצא. היו לי חברים שאמרו לי שייקח חודש-חודש וחצי עד שזה יתפוצץ וגם אני בהתחלה לא הייתי בטוח בזה. בסוף התאהבנו אחד בשני".

מה שיצא זה "אושר אקספרס", אלבום האולפן שארצי שחרר בפסח האחרון וכמובן, זכה לנתוני מכירות מרשימים וגם לביקורות לא רעות, אך גם כאלו שלא – כפי שנכתב באתר זה. סבג עצמו זכה לביקורת על כך שלא התערב יותר מדי בצליל של האלבום והתוצאה היא אותו שלמה ארצי. "אני מרוצה מהאלבום הזה", אומר סבג בהתייחסות ראשונה לדברים. "היו הרבה רגעים שאמרתי לשלמה 'שלמה תעזוב, זה מוכן', אבל עם שלמה זו צורה שונה של עבודה. הוא מאוד בפרונט של הדברים שלו. הוא לא אמן צעיר שאתה מנתב לו את הדרך, וזה לא עניין של אגו – זה התפקיד שלך. שלמה הוא אמן מצליח, מוכר הכי הרבה בארץ, ממלא קיסריות – ואני יכול רק לקלקל. הפסיכולוגיה שם היא שונה".

הוא חרדתי?

"סוג של, כן".

באמת? הוא חרדתי בתהליך הזה?

"הוא מודע לכל דבר שהוא עושה והוא לא לוקח סיכונים בצורה כזו עיוורת".

רצית להוציא מזה יותר?

"כן, באופן טבעי רציתי לקחת יותר סיכונים במקומות מסוימים ובמקומות מסוימים הוא צדק – לא היה צריך לקחת אותם".

אחד האלמנטים הבעייתיים ב"אושר אקספרס" הוא "חוזרים הביתה", הדואט הכה מדובר בין ארצי לאריק איינשטיין. סבג לא הפיק את השיר אלא גיא בוקאטי ודווקא השיר הזה, אחרי שנתיים של עבודה בין ארצי לסבג, יצא כסינגל ראשון – וזכה לביקורות קשות. גם סבג עצמו מסתייג מהשיר, בדרכו הזהירה: "השיר הזה היה די מוכן לפני שהגיע אליי, אני ביקשתי לא להיות מעורב בו".

זו הכותרת של השנתיים של העבודה שלכם – ואתה לא מעורב בזה.

"אני לא רציתי שזה ייצא סינגל ראשון. לא חשבתי שזה סינגל ראשון שמתאר את האלבום. מה שנוצר הוא סוג של אינטרו, שיש את הפרויקט הזה – שיר של שלמה ואריק, ואחריו האלבום מתחיל".

אם היית יכול, היית מוציא את השיר מהאלבום?

"לא לא, לא חושב, זו גם בחירה של שלמה".

אתה חושב שזה שיר טוב?

סבג צוחק: "זה שיר בסדר. זה יותר אירוע תרבותי מאשר שיר. זה לא לגמרי הטעם שלי עד הסוף, אבל בדברים כאלה צריך לחבר את הנקודות לאחור, ולתת להם זמן. יש הרבה שירים של אמנים כמו שלמה שאני חושב שצריך לתת להם 5-6 שנים".

אתה זהיר מאוד בכבודו של ארצי.

"כן, אני מכבד אותו מאוד. למדתי ממנו הרבה. חריצות והתמדה, למשל. שלמה הוא אחד שבתשע בבוקר כבר כאן, מחכה בדלת".

מה הוא למד ממך?

"דיברנו על זה קצת, הוא אמר שאחד הדברים שהוא למד ממני זה לאהוב את הלא מושלם, שצריך תפוס רגע ולא לקחת כל דבר למקום של המושלמות".

הקשבת לאלבום אחרי שהוא יצא?

"לא שומע אלבומים שלי אחרי שאני מסיים. את האלבום הזה אני שומע בגלל הילדים שלי, הגדול שבהם בין 11 וחצי שמכורים אליו".

ומה הלאה?

"מדברים על אולי לעשות אלבום אחרי הקיץ. עדיין יש לי חלום לעשות איתו כל מיני דברים, עשינו טסטים ואני עוד מקווה שזה יקרה".

מה למשל?

"יש לי חלום לעשות איתו שירים שהם על סף הסרז' גינסבורג. אני מקווה שזה עוד יקרה, אבל תראה – זו מערכת מורכבת".

העילה לראיון היא הפרויקט החדש של סבג, הפקה מוזיקלית לאלבום של זמרת בשם עופרי, איתה הוא יופיע במועדון האזור בתל אביב מחר (שלישי). סבג החתים אותה ללייבל שפתח במקביל לעבודה באולפן, כדי להרחיב את הפעילות המוזיקלית שלו. "מתישהו מזמן דיברנו על להתחיל להפיק אלבומים בצורה עצמאית וחיפשנו גם דרך שלא תהיה מקבילה לדרך של חברת תקליטים", הוא אומר. "חיפשנו שיתוף של אמנים שיהיו שותפים איתנו גם מבחינה עסקית וגם ליצור לאט לאט סוג של קטלוג והיא התאימה לזה. אנחנו לא לייבל שימצא זמרת אלמונית מקריית גת ויחתים אותה לשש שנים. אנחנו עובדים פר אלבום והאמן שותף אתנו".

איך עובדים עם אמנית אלמונית דקה אחרי האמן הכי מפורסם בישראל?

"כשאני נפגש עם אמן זה מהר מאוד נהיה הפן האישי. זה לא ששלמה ישב פה בחדר ואמרתי לעצמי 'וואו, זה האמן הכי גדול בישראל'. הכיוון הזה די נמחק אחרי 10 דקות שהתחלנו לעבוד".

פרויקט נוסף מעניין של סבג הוא אלבום משותף עם ארז לב ארי, "העץ הבודד". בפרויקט זה סבג יחזור שוב לפרונט, שם החל את הקריירה עם להקת כשניקו תתחיל לדבר והלהיט המצוין שלה, "צל כבד". "נסענו למדבר לעשרה ימים עם דף ריק ואמרנו או שנחזור עם כלום, או עם אלבום", משחזר סבג את הנסיעה עם לב ארי לשדה בוקר. "יצרנו שם חומרים וכבונוס – ברי סחרוף הצטרף אלינו לעוד עשרה ימים. זה יצא מיוחד ואני מקווה מאוד שזה יצליח".

נו, אולי אתה תגיע בעצמך לקיסריה בסוף.

"לא בוער לי כל כך, האמת. אני מחובר למוזיקה בכל כך הרבה רמות, מגיל 9 אני יודע שאני רוצה לעשות מוזיקה, כך שהכל בסדר".

עופרי תופיע ב-12 ביוני במועדון "האזור" בתל אביב בשעה 20:30. מופע פותח: ארז רוסו (הג'ירפות) ועדי וינברג. אורחים מיוחדים: מיכה שטרית, רועי דהן ופטריק סבג.

מה אתם חשבתם על האלבום שהפיק סבג לשלמה ארצי? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully