וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יניב בן משיח, הזמר החרדי שרוצה שהקהל ישמור נגיעה - ראיון

חגי אוזן

17.8.2012 / 2:09

הזמר החרדי יניב בן משיח הפך לסנסציה במוזיקה המזרחית, קנה לו מעריצים חילונים ולא נתן לאף רב להכתיב לו את דרכו האמנותית. כל עוד יש הפרדה בין גברים לנשים בריקודים

"יש לו גרון, מטוס", אמר היוצר יוני רועה על הזמר יניב בן משיח. מעבר למחמאות מצד אחת מהדמויות המרכזיות במוזיקה המזרחית, ניתן למנות עוד רשימה ארוכה מהאליטה של הז'אנר שמרעיפה שבחים על הזמר החרדי. טכניקת השירה שלו מזכירה את עפר לוי ואיציק קלה, למרות שאת שיטת "הלחיצה על הבטן" הוא בכלל לקח מענק המוזיקה הטורקית איברהים טטליסס. בן משיח צבר לעצמו בשנים האחרונות עדת מעריצים שחוצה הרבה מעבר לגבולות המגזר. קהל חילוני מגיע להופעות שלו ומוכן אפילו לקבל את ההנחיה ההלכתית המחייבת הפרדה בין גברים ונשים. כך יהיה גם בהופעתו הקרובה בפסטיבל "בריזה" באשקלון, שיתקיים בין ה-20 ל-23 באוגוסט, זאת במסגרת הופעות מיוחדות המיועדות למוזיקה חרדית. הפעם זה כנראה יילך חלק, אבל הדרישה לשמור נגיעה לא תמיד עברה בשקט.

לפני כשנה וחצי, הופיע בן משיח בהיכל התרבות בתל אביב ועורר סערה כשהחליט לקיים הפרדה בקהל בין גברים לנשים. הגברים ישבו בחלק התחתון של ההיכל ואילו הנשים בעליון. אפילו אמא של יניב בן משיח, ישבה בקומה השנייה. ההפגנה שהתנהלה מחוץ להיכל, לא הפריעה לו והוא גם לא התרגש מהקולות במועצת עריית תל אביב שקראו לאסור עליו לערוך את המופע במתכונת הזו.

הפרדה בין גברים לנשים בהופעה של יניב בן משיח, מרץ 2011. נמרוד סונדרס
"גם כשנגיע לנוקיה נחצה את הקהל לשניים". הפרדת קהל הנשים מהגברים בהופעה ממרץ 2011 בהיכל התרבות/נמרוד סונדרס

על הסעררה שעורר האירוע הזה משיב בן משיח בשלווה: "היכל התרבות הושכר לצורך הופעה פרטית וכל אחד יכול לחלק אותו כפי שהוא רוצה. הייתי כל כך עסוק בהופעה שממש לא נתתי לשום דבר להפריע לי, גם לא להפגנה שנערכה בחוץ. אפילו לא ידעתי על זה. אחר כך סיפרו לי".

אתה מצטער על המהלך הזה?

"ממש לא, להפך, אני גאה. זאת הדרך שלי ופעלתי לפי אמונתי. לא היתה לי שום כוונה להדיר נשים. חס וחלילה. רציתי להאדיר אותן ולכן כיבדתי את הרצון שלהן לשבת בנפרד. בעתיד אני מתכוון לפעול כך שוב, גם כשנגיע לנוקיה נחצה את האולם לשניים".

עד שזה יקרה, יניב בן משיח, 33, תושב פתח תקוה, נשוי ואב לשלושה, ממשיך במסלול הייחודי והנוקשה של הקריירה שלו. הוא שר שירי קודש ומוצא את הדרך לרצות את שני הקהלים, החרדי והחילוני. הלהיטים הגדולים שלו "ירושלים", "שמע בני", "להינשא הלילה" ואחרים, העניקו לו חשיפה משמעותית וזיכו אותו בהערכה גדולה. באלבומו האחרון "זיקוקים" הוא שר עם משה פרץ את "ואחרי ככלות הכל" וקצר הצלחה מרשימה.

למרות ששמו בכלל לא הוזכר בעטיפת האלבום, בן משיח מפרגן לפרץ. "הדבר הכי יפה שקרה לי בקריירה בשנתיים האחרונות זה שהכרתי את משה פרץ", הוא מספר, "הכרנו בנסיעה לאומן באוקראינה ויצא מזה יופי של שיר. אני לא מתעסק בשאלה אם כתבו את השם שלי או לא. זה לא מעניין אותי. חשוב לי לעשות מוזיקה טובה. משה ואני חברים טובים, אני מאוד מעריך אותו והכל בסדר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך מופיע זמר חרדי בהאנגר 11 התל אביבי? בקלות. יניב בן משיח/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשבוע יצא אלבום האולפן השביעי שלו "טיפה ועוד טיפה" וב-18 באוקטובר הוא מתכנן להופיע בהאנגר 11 בנמל תל אביב. בניגוד להופעה בהיכל התרבות בתל אביב, הפעם לא תהיה הפרדה בין גברים לנשים. בן משיח: "אני מאוד מתרגש לקראת ההופעה בהאנגר 11, זאת תהיה הופעה מיוחדת מאוד בקריירה שלי. הישיבה תהיה מעורבת ומי שירצה לרקוד. יש לכך אישור הלכתי. הרי, אין איסור שהישיבה תהיה מעורבת".

אז למה בהיכל התרבות תל אביב התעקשת שתהיה הפרדה?

"כי בהאנגר יושבים מסביב לשולחנות ויש אוכל ושתיה, זה אירוע בעל אופי קצת שונה. הוא דומה יותר לאירוע משפחתי. אני מופיע באירועים משפחתיים שבהם הישיבה היא מעורבת ותמיד אני מתנה את זה בכך שבריקודים תהיה הפרדה. לכן, אפשרנו ישיבה מעורבת".

מה לגבי ההופעה בפסטיבל 'בריזה' באשקלון, איך אתה משתלב בפסטיבל שמתקשר להופעות קיץ מעורבות שבהן יש קהל חילוני?

"שמעתי על פסטיבל 'בריזה' ובשבילי זה התרגשות שקיבלתי פניה מהם. זה כבוד גדול. הבנתי שתהיה שם מסגרת מיוחדת להופעה שלי. כמובן שקודם כל שאלתי מה מי מו, כי אני יודע שזה פסטיבל שפונה לזמרים החילונים. כמובן שהתניתי את ההופעה שלי בכך שלא ירקדו מעורב".

איך אתה יכול לשמור שלא ירקדו מעורב? אם נגיד תשיר את "להינשא הלילה" שזה שיר סלואו לחתונה וזוג מהקהל יחליט לרקוד?

"אני אשתדל לא לשיר שירי סלואו. ההופעה תהיה מבוססת על שירים קצביים. הכל יהיה בסדר אני מבטיח לך, תהיה הופעה שנעשה בה קידוש השם. הקהל מבין אותי והוא מגלה כלפי המון הבנה. לא שמעתי טענות מעולם מצד הקהל על כך שיש הפרדה. בהופעה עצמה אני מתכוון לשיר את השירים החדשים, לצד שירים ישנים. עם ששת הנגנים שלי שמלווים אותי תמיד, תהיה חגיגה".

ההליכה של בן משיח בין הטיפות, לא תמיד מוצאת חן בעיני הרבנים. המתנגד הבולט לדרכו הוא הרב אמנון יצחק שיוצא נגד בן משיח בגלוי ובדרשות שלו הוא נוהג להשמיד דיסקים של הזמר. "בהתחלה זה קצת הפריע לי", מתוודה בן משיח, "אבל יש לנו את הרב עובדיה יוסף ואת דרך התורה ואם אמנון יצחק קובע שאני לא בסדר אז הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. אין לי זכות לדבר במיל על גדולי תורה, אבל אני רק יכול להגיד לך שמאז שהרב אמנון יצחק יצא עלי, אני שומר עוד יותר על עצמי. זה לא יגרום לי לשנות את דרכי, כי אני יודע ביני לבין בורא עולם שלא חטאתי. אני לא צריך ללכת לפי מה שהרב אמנון יצחק אומר לי לעשות".

אולי החשש הוא שלא תעמוד בפיתויים של העולם החילוני ובסוף תחזור בשאלה? הרי גם עופר לוי הוריד את הזקן והיום הוא מופיע ומרקיד קהל מעורב.

"חס ושלום. זה לא יקרה לי. אני מעריץ את עופר לוי, אבל אני לא מתערב לו בהחלטות שלו. לכל אחד יש את הדרך שלו. הוא זמר ענק ואני מעריץ אותו. אני יכול להבטיח לבורא עולם שאני תמיד אלך בדרך התורה ולא אסור ממנה מילימטר".

המוזיקה החרדית: הקהל עצום, התקשורת עיוורת
האם תפריע לכם הפרדה בין נשים לגברים בהופעה? דברו על זה בפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully