וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: הכותל המערבי לפני מלחמת ששת הימים

7.12.2012 / 0:05

עד 1967, הרובע היהודי בירושלים היה אזור ריק יחסית, שישראלים השקיפו עליו ממרום הר הרצל ותהו אם אי פעם יזכו לדרוך על אדמתו ולראות אותו מקרוב. צפו בתיעוד המיוחד

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

אם קיים מקום בישראל שהוא פעיל, שוקק חיים ומושך קהל בכל ימות השנה, זהו הכותל המערבי - פוקדים אותו כל יום דתיים, מסורתיים ואף חילונים שאין להם כלל זיקה לדת ונולדו במקרה לזוג הורים יהודים. בין אם לבקש בקשה, להתפלל או סתם כדי לחזות בפיסת ארכיאולוגיה, איכשהו רחבת הכותל תמיד מלאה. בהתחשב בכך, קצת מוזר לחשוב שנרשמו בעברו של הכותל גם ימים בהם נותר שומם ונטוש.

עם סיומה של מלחמת העצמאות בשנת 48 ובעקבות בהסכם שביתת הנשק, העיר ירושלים נחצתה וחולקה בין ישראל וירדן - חלקה המערבי של העיר הועבר לריבונות ישראל וחלקה המזרחי ובתוכו הרובע היהודי, הועבר לריבונותה של ירדן. מצב זה של עיר מחולקת וחצויה נשמר לתקופה בת 19 שנים, עד למלחמת ששת הימים. במהלך תקופה זו נאסרה הגישה של יהודים לעיר העתיקה ועל אף שישראלים רבים השתוקקו להגיע אליה, הם נאלצו להסתפק רק בתצפית מרחוק. "ישבנו שם בהר הרצל והסתכלנו ואמרתי, 'את חושבת שעוד בחיים שלנו נזכה לראות את העיר העתיקה?'" אומרת ד"ר יעל באב"ד. גם בסמוך לפרוץ מלחמת ששת הימים, אף אחד לא העלה בדעתו שלא רחוק היום בו יוסרו גדרות התיל שחוצים את העיר ויוסר האיסור לעבור אל חלקה השני. ח"כ יוסף תמיר (ז"ל) כה השתוקק לצפות בעיר העתיקה, עד שביקש מחברו שיצלם אותה עבורו; הוא לא ידע שימים ספורים לאחר מכן, ירושלים תתאחד ותעבור כולה לריבונות ישראלית – כיבושה של חציה המזרחי של העיר היה הפתעה מוחלטת.

ניתן להתווכח בנוגע לשאלה האם העיר ירושלים היא מיוחדת או בעלת אופי מוזר אך על דבר אחד קשה לחלוק, לגבי קדושתה – היא קדושה ליהדות, לנצרות ולאיסלם, ומי ייתן וכולנו נמצא בה מקום כתושבים או כסתם מבקרים וזו תהפוך לדוגמה ומופת לשלום בין כל הדתות.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב בתאריכים 15.12, 16.12, 22.12 ו-23.12.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully