וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור מזרחית: למה לא לבקש חומר חדש מהיוצרים הקלאסיים?

חגי אוזן

18.2.2013 / 13:15

טרנד הרטרו שהשיב לתודעה קלאסיקות רבות נתן דחיפה חזקה למבצעים, אבל השאיר את היוצרים מובטלים וחסרי מעש, בזמן שהכוכבים חוגגים. טור מוזיקה מזרחית

יש משהו מאוד לא הגיוני באהבה שרוחשת תעשיית הסלסולים למוזיקה ישנה. בזמן שכמעט כולם עסוקים בנבירה וחיפוש אחר שירים ישנים שאפשר לחדש במסגרת הטרנד הנוסטלגי, יושבים האנשים שאחראים לשירים האלה, היוצרים שלהם, ולא ממש מצליחים למכור סחורה חדשה. במקום לחפש אחר שירים ישנים, אפשר להתקדם הלאה ולהביא יצירות חדשות לגמרי, עם ניחוח נוסטלגי, מהיוצרים הוותיקים עצמם. הם הרי הטעם הישן האסלי. "אנחנו עדיין חיים ויוצרים כל הזמן", אומר דוד חלפון, שכתב את "אשליות" ו"אלוהים נתן לך במתנה". "בכל פעם שאני מציע שירים, הזמרים מבקשים ממני לכתוב משהו כמו 'אשליות' או 'אלוהים נתן לך במתנה' וזאת בקשה לא הגיונית. הרי כשאני כותב שיר אני לא יודע לאן הוא יתפתח. לוקח לו זמן. ממש כפי שקרה עם 'אשליות'. הוא לא הפך ללהיט מיד. לקחו שנים ארוכות עד שהוא זכה לתהודה והצלחה. אי אפשר לדעת אם שיר יהיה להיט".

יוצרים ותיקים, בהם אביחי מליחי, עופר לב, מיקי מדר, דני שושן ואחרים לא זוכים לגל של פניות בעקבות טרנד הרטרו. אפילו לא לטפטוף. "יש לי שירים של דני שושן שיכולים להיות להיטים ענקיים" אומר המפיק ניסים בן חיים. "שירים קצביים שרק מחכים לזמרת. במקום זה, אני רואה את הצעירים מעקמים פרצוף ומעדיפים ללכת ליוצרים חדשים".

אביחי מליחי, שותפו של חלפון ליצירת "עיניך מספרות" לאייל גולן ו"אני עוזב" לחיים משה, מתקשה גם הוא להבין את האבסורד. מליחי, שגם יצר את "לא לבד" לפיני חדד ולהיטים גדולים אחרים, הרבה יותר נחרץ בנושא. "אם זוהר ארגוב היה חי", הוא אומר, "אין לי ספק שאצלי הוא היה מוצא את השירים שהכי קרובים אליו. לצערי, הזמרים של היום עדיין לא יודעים להעריך יצירות טובות. רק כעבור שנים, כשהשירים מחזיקים מעמד והקהל זוכר דווקא אותם, מעריכים. שיא הטמטום זה ששירים כאלה אני עדיין יוצר כל הזמן. אני צוחק מרוב שזה כואב".

"פניתי לכולם", מספר חלפון. "שלחתי שירים לשרית חדד, אייל גולן, מירי מסיקה ובועז שרעבי, ואפילו תשובה לא קיבלתי. חוץ מאריק איינשטיין, אף אחד לא הגיב. יש לי שירים שהם יותר טובים מ'אשליות' ו'אלוהים נתן לך במתנה' ששוכבים במגירה, כאבן שאין לה הופכין".

מי שהשכיל לפנות ליוצר מהעבר הוא ליאור פרחי שחבר לציון שרעבי, אחד היוצרים המשובחים בז'אנר שאחראי לקלאסיקות ענק, בהן "ילדתי" לזוהר ארגוב, וכן "סוכר", "פרא אדם" ואחרים לנתי לוי. בשבוע שעבר הוציא פרחי את השיר "נגנו לי" שכתב שרעבי ללחן כורדי. גם מיקי אפל, ששירו "לוגם לוגם" זוכה לתהילה מחודשת בעקבות "הפרויקט של רביבו", מציע מחדש את מרכולתו. בינתיים, לא נרשמת ההתנפלות ההמונית המתבקשת. שיר נוסף שכתב אפל, "נחמוני", הולחן על ידי עופר לב הוותיק והמוערך. גם ללב יש מגירה מלאה בלחנים בעלי ניחוח נוסטלגי שיכולים להתאים בקלות לאלו המחפשים את הצליל הישן והטוב.

לצד היוצרים מהעבר, גם הזמרים שהשירים שלהם זכו לחידושים לאחרונה מנסים ליהנות מהמומנטום שנוצר. הזמר עופר בדיחי, המבצע של "נחש העיר" ו"שיר למזכרת", הוציא את "מתנת אל". גם גידי שמור שהשיר שלו "זר בעולם" זכה ללא מעט חידושים לאחרונה, יצא עם "פעם מתעלמת, פעם עונה". אולי הם, בניגוד ליוצרים, כן יזכו לעדנה מחודשת.

ביקורת סינגלים

רון שובל - תישארי לנצח

כשמדובר בבלדות, רון שובל הוא אחד הטובים שיש. את השיר החדש שלו, "תישארי לנצח" כתב עציון מוסאי והוא מדבר על אהבתו למוסיקה. שובל מגיש את השיר בצורה הכי אלגנטית, נכונה ורהוטה שאפשר.

עידו צוריאל - תמיד ביחד

לעידו צוריאל, יוצא העונה הראשונה של התכנית "דה וויס" שנבחר על ידי שרית חדד, יש את הקול הכי מבוקש במוזיקה המזרחית. הוא המקבילה של הפליימייקר בכדורסל האמריקאי - על הבלטה שלו יושבים הרבה זמרים ומה שמבליט אותו, זו העובדה שהוא עושה את זה עושה את זה טוב מאוד. הצבע שלו, הדיוק בהגשה והרגש, הופכים את צוריאל לזמר פנטסטי ובוגר, מהסוג שרץ למרחקים ארוכים. יואב יצחק וחיים משה, שימו לב.

לירן טל - בחרתי בך

שיר מצוין לזמר שהזמן עושה לו רק טוב. לירן טל כאילו חיכה לתקופה הזאת בז'אנר כדי לקטוף את הפירות שכל כך מגיעים לו. "בחרתי בך" מוציא מטל את העוצמה הדרושה וגם אם בפזמון נראה שאפשר היה להוריד קצת בדוושה וללחוץ פחות, עדיין מדובר בשיר מצוין וביצוע מעולה.

שלומי נחמני - רק אלייך

לא פשוט למצוא שיר קצבי במחוזותינו בתקופה הזאת. למרות זאת, שלומי נחמני מצליח להביא אחד כזה. לנחמני יש גרוב ערבי בגרון והשיר "רק אלייך" עומד במשימה. בשלב הזה של הקריירה, יהיה נכון בשביל נחמני להמשיך בקו הזה.

בר כהן וריצ'רד אוחיון - אהבה בת 20

השיר הקלאסי "אהבה בת 20" זכה לכמה וכמה קאברים. כדי לגעת בשיר כזה, חלה חובת טוויסט בעלילה; אם אין מה להגיד, עדיף לעזוב את היצירה הזאת בצד. לבר כהן ולריצ'רד אוחיון היה מה להגיד - כהן בהגשה אלגנטית ואוחיון בתשובה מרוקאית, מצליחים לחדש בשיר מאוד מאוד קשה, לא מעט בזכות העיבוד המצוין של אלי אדרי.

מה דעתכם - ליותרים הוותיקים יש עוד מה להציע? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully