וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריק איינשטיין: "את מה שאני מרגיש אני שומר לעצמי בעניין הזה"

17.2.2013 / 21:53

אנשי התרבות של ישראל קיבלו הערב בתדהמה ואבל את מותו של שמוליק קראוס. "קראוס היה בעיניי הכותב האולטימטיבי, בעל הנסיון העשיר ביותר", אמר שלומי שבן לוואלה! תרבות

על אף שמצבו הבריאותי היה רעוע מזה שנים רבות, ובשבועות האחרונים חלה בו הידרדרות נוספת, אנשי התרבות של ישראל קיבלו הערב בצער גדול ואף בתדהמה את מותו של שמוליק קראוס.

האזינו: השירים הגדולים של שמוליק קראוס

"את מה שאני מרגיש אני שומר לעצמי בעניין הזה. זהו", אמר הערב לוואלה! תרבות אריק איינשטיין, חברו הוותיק ושותפו של קראוס להרכב החלונות הגבוהים. תמציתי כמעט כמוהו היה יענקל'ה רוטבליט: "מאוד אהבתי אותו היינו חברים טובים ועבדנו ביחד", אמר התמלילן שנחשב לאחד ממשתפי הפעולה הצמודים ביותר של קראוס לאורך השנים. "אני לא יודע מה להגיד. אף פעם אי אפשר להיות מוכן לזה".

"היתה לי הזכות לעבוד איתו פעמיים", אמר הבמאי צדי צרפתי. "פעם אחת במופע שירי הילדים 'לבד ביחד ולבד לבד' ופעם נוספת במופע של ההרכב הטוב הרע והנערה. הטוב הרע והנערה הוא אחד מהמופעים הכי חשובים שעשיתי מבחינתי, וגם 'לבד ביחד ולבד לבד', זו היתה חוויה יוצאת דופן. כשהוא כתב את השירים, ישבתי איתו לילות שלמים והיה מאוד מרגש. הוא היה איש מאוד פתוח, מאוד קשוב ומאוד רגשי, הכל יצא לו מהבטן. אני מודה שאני בין אלה שאף פעם לא סבלו ממנו. היה לי יחסים מאוד טובים איתו. בהטוב הרע והנערה, כשהוא היה בבית סוהר ונעצר באשמת אלימות, העלו הצעה לקחת את השיר 'בא לי לשיר לעולם' מתוך הערב הזה ולהציג אותו לפסטיבל הזמר. שמוליק מאוד חשש כיוון שהוא היה באווירה לא חיובית כלפי חוץ. הזמינו אותנו לפסטיבל הזמר והוא סירב להגיע. הוא אמר שהוא יגיע רק בתנאי שאני אגיע איתו. הגענו וישבנו יחד וכל הערב הוא הזיע בפנים מהלחץ וחשב שלא יצא כלום מהשיר, ואני הייתי בתחושה שזה יזכה מקום ראשון. השיר זכה מקום ראשון ושמוליק היה לחוץ כי ברגע שהוא יזכה הוא שוב יוזכר ממקום חיובי ושוב התקשורת תדבר עליו בהקשר הזה. כשהייתי רואה אותו ברחוב היה בינינו משהו חם. כשרציתי שהוא יכתוב שירים הזהירו אותי שלא אגש אליו כי הוא אלים. אני מודה שרק טוב יצא לי ממנו".

"היה לי עוד קטע איתו", סיפר צרפתי, "שזה היה כשהלכנו להעלות את הערב הזה של הישיר הילדים של מרים ילן שטקליס, עבדנו עליו קשה מאוד ובסוף היה צריך לבקש את רשותה של שטקליס. נסענו לירושלים שמוליק ואני, היה לה יחס מאוד מיוחד והיא היתה אישה זקנה. הוא אמר לה שהוא מגיע, ונפתחה הדלת וראינו אישה קטנה קטנה עם לחיים צבועות באדום כמו איזה בובה ופאה של שער שיבה והיא פותחת את הדלת וראתה אותי וכל כך התאכזבה, כי היא רצתה את שמוליק לעצמה. היא היתה פשוט מאוהבת בו, כולם ידעו את זה. היא התעלמה ממני לחלוטין והיא התרכזה כל הפגישה רק בשמוליק. זה כל כך עיצבן אותי כי כך כל התרגשתי לפגוש אותה ואבל היא התרגשה רק לפגוש אותו, אפילו כשהוא ישב בבית סוהר היא הביאה לו אוכל, עד כדי כך. אין לנו הרבה שמוליק קראוסים. באמת שלא. זה לא סתם. נכון שהוא היה אלים ויכול היה להפתיע ולהיות מאוד לא נחמד אבל מצד שני כאמן וכיוצר הוא מהחשובים ביותר שלנו. תרומה ענקית. עובדה שאת החלונות הגבוהים עד היום משמיעים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שומר לעצמו. אריק איינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בעבר תירגמתי שיר של לאונרד כהן שנקרא 'Tower Of Song'", אמר המוזיקאי שלומי שבן. "השיר מאזכר במקור את האנק וויליאמס ואני תירגמתי את הבית הזה על שמוליק קראוס. הבית אומר ככה: 'שאלתי את שמוליק קראוס כמה בודד זה עוד יהיה, שמוליק קראוס לא ממש עונה, ואני שומע אותו משתעל המון, 119 קומות מעלי במגדל הפזמון. ביום חמישי האחרון הופעתי ומאוד התלבטתי אם לשיר את זה או לא בגלל הדמיון הלא נעים למציאות, ובסוף החלטתי לשיר את זה ולאחל לו בריאות והחלמה שלמה. לצערי, עכשיו התבשרתי שהוא נפטר אני יכול רק להגיד שכמו וויליאמס, גם קראוס היה בעיניי הכותב האולטימטיבי, בעל הנסיון העשיר ביותר במגדל וגם מאוד מאוד קול. ברור שהוא היה אדם מורכב ובעייתי אבל לפני הכל הוא באמת היה מבכירי המלחינים שלנו והוא יחסר. יש לי מצבה פרטית ואישית לו בתוך השיר הזה".

"אני ממש בשוק, למרות שזה כאילו היה צפוי, אבל בעצם ממש לא צפוי", אמר אילן וירצברג, שיצר עם קראוס את האלבום "גלגל מסתובב" ואת אחד משיריו הגדולים ביותר, "רואים רחוק רואים שקוף". "שמענו שיש לו שפעת חזירים וחשבנו שהוא יתמודד וייצא מזה. זה שוק. אני לא ממש יודע מה להגיד. הוא היה בנאדם מאוד משמעותי, בטח בחיים המוזיקליים שלו. בתקופה מסוימת היינו בקשר קרוב דרך המוזיקה. מצד אחד הוא היה כמו אבא בשבילי, דמות של מבוגר שאסף אותי וקידם אותי דרך השיר שכתבתי לאישתו דאז, ג'וזי כץ, 'אמא תני לי להחליט'. הוא גילה אותי. יחד עם זה, הייתי קצת כמו המטפל והפסיכיאטר שלו, זה ששמר על השפיות שלו בהרבה מובנים. לא היינו נפגשים ככה סתם אלא רק לצרכי עבודה וזה היה מאוד משמעותי עבורי. אחרי שהפסקתי לעבוד איתו, או שהוא הפסיק לעבוד איתי, תלוי איך מסתכלים על זה - ניתק בינינו הקשר. אבל הדמות שלו תמיד תישאר מאוד משמעותית. הוא היה נראה אחד כזה ששום דבר לא יכול עליו".

שלומי שבן בהופעה בקיסריה. נמרוד סונדרס
מצבה פרטית. שלומי שבן/נמרוד סונדרס

"אני כל כך חשבתי שהוא ייצא מזה", אמר המוזיקאי והשחקן ישראל גוריון. "הוא היה איש כל כך חזק. לפחות אפשר להגיד דבר אחד בוודאות - הוא השאיר אחריו מוזיקה שכתב ושירים שלא יישכחו לעולם. הוא לא יישכח. פשוט חבל שהוא הלך, זו אבידה לנו. הייתי בטוח שהוא יצליח לצאת מזה אבל הפעם לא הצליח לו. הוא כבר יצא בעבר מכל כך הרבה מבוכות ועניינים, תמיד יצא מזה. הפעם לא לצערי".

"אני עצוב מאוד", אמר צבי שיסל. "היו לנו הרבה זמנים טובים וזה מעציב אותי מאוד, ממש. הוא היה בסדר ודי יציב - דווקא צילמתי אותו לאחרונה לסרט על 'איך עושים תקליט' בכסית. לא ראיתי את ההידרדרות בשנה האחרונה שכולם מדברים עליה. זה די בא במפתיע וזה מעציב מאוד. אחד הדברים שתמיד יישארו אחריו זה השירים שלו, זה אין מה לדבר. הוא היה מלחין ענק".

"שמוליק קראוס היה מוזיקאי יוצר וזמר ענק וחתום על כמה מהקלאסיקות בזמר העברי", אמרה שרת התרבות לימור לבנת בהצהרה ששחררה הערב. "קראוס עיצב בשיריו חלקים חשובים של פס הקול של המדינה. אין ספק כי מותו הוא אבדה גדולה למוזיקה ולתרבות הישראלית".

אקו"ם שחררו את ההצהרה הבאה: "בצער רב אנו נפרדים הערב מיוצר ענק ומוזיקאי בחסד עליון, מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. קראוס העניק לכולנו מכשרונו המופתי, ועל כך נודה לו לעד".

"אמנים משאירים אחריהם את יצירותיהם, את מנגינת ליבם ואת קולם שממשיך להשמע אחרי מותם", כתבה מנהיגת מפלגת התנועה, ציפי לבני, בעמוד הפייסבוק שלה. "כך שמוליק קראוס ז?ל. ובכלל השיר הזה מתאים לי בימים האלה", בהתייחסה לשיר שצירפה לסטטוס, "איך שגלגל מסתובב".

השר לפיתוח הנגב והגליל ולשיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “שמוליק קראוס ז"ל אחד היוצרים הענקים של המוזיקה הישראלית הלך לעולמו הערב, הנחמה היחידה שהוא השאיר אחריו שירים, לחנים ומנגינה שלא תידום לעולם”.

לימור לבנת. שי אוקנין
יוצר וזמר ענק. לימור לבנת/שי אוקנין

המוזיקאי והמנטור בתוכנית "דה וויס" אביב גפן, שאביו, יהונתן, חיבר ביחד עם קראוס מספר שירים, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "שמוליק קראוס יוצר דגול שהשאיר בי את שיריו בהרבה פרקים בחיי, יהי זיכרו ברוך או כמו שהוא אמר 'שיבה זרקה במלך'", בהתייחסו לשורה מן השיר "אחרי עשרים שנה".

יאיר לפיד, מנהיג תנועת יש עתיד, פרסם סטטוס לזכר קראוס בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו. "שמוליק קראוס נפטר", כתב, "בן אדם כסנה מן השמיים, בו בוערת אש" - שיבוש קל של מילות השיר "רואים רחוק רואים שקוף" אותו צירף אל הסטטוס.

קראוס הלך היום (ראשון) לעולמו כשהוא בן 77, בבית החולים איכילוב בו אושפז לפני כשבוע וחצי במחלקת טיפול נמרץ במצב קשה. מאוחר יותר אובחן כחולה בשפעת החזירים. קראוס הינו אחד מהאמנים החשובים והמוערכים ביותר בתעשיית המוזיקה המקומית, ואחראי לאינספור להיטים ככותב וכמבצע. כמו כן, הוא זוכה פרס שר החינוך למפעל חיים. לצד זאת, סבל לאורך השנים ממצב נפשי מעורער שהוביל אותו לגילויי אלימות כלפי עצמו וסביבתו, כמו גם לאישפוזים בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully