וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בלופ 38: ניסוי כלים

7.3.2013 / 14:24

הקאסט האלקטרוני של יותם אבני מכריז על נקמת החנונים עם מיקס המסקר את הטכנו האקספירמנטלי לדורותיו, וגם מארח את מוסקומן לסט חללי ובלעדי

שמעתם כבר את האלבום החדש של אליל הטכנו הבריטי Surgeon? לא, לא מדובר בחומר גנוז ממגירותיו של רן סלווין. מה עם "LISm"? אלבומה החדש של אלן אלייאן - טראק אחד בן 45 דקות שנע בין אמביינט חשוך לג'אז חופשי - ירים לדעתכם את BPitch Control למודעה בולטת יותר בביטפורט? מה קרה ש"אלבום" נהיה הפורמט הנפוץ בסגנונות מוזיקליים שלא נועדו להשמעה בבית? ואיך לעזאזל הגיעו מפיקי IDM גיקים לחלוטין לעמדה של הפנורמה בר? מערכת החיים בלופ מנסה לעשות סדר בבלאגן.

בניגוד להאוס, ז'אנר שליריקה פופית ומהלכי גוספל על פסנתר הם מעקרונותיו הבסיסיים, טכנו הוא ללא ספק תשתית נאותה הרבה יותר לקונספטואליות - מונח שעל פניו עומד מנגד לעקרונות ההדוניזם של תרבות מועדונים. אבל למעשה הקשר בין אקספרימנטליות ומוזיקה אלקטרונית הולך אחורה כמעט כבר מאה שנים. מלחינים מרקע קלאסי בצרפת, ארה"ב, אנגליה וכמובן גרמניה הלחינו עוד בשנות ה-20 יצירות חלוציות של חרחורי אלקטרוניקה פרימיטיביים כשחלקן כבר כמעט מהנות להאזנה היום. על אחת כמה וכמה כשהדמיון בין הנעשה על ידם למפיקי אלקטרוניקה עכשוויים מצטמצם מדי שנה.

צמד האלבומים החדשים (והמעולים!) של סרג'ון ואלן אלייאן רחוקים מלהיות פורצי דרך מוזיקלית או אפילו רעיונית, אך הם ללא ספק מייצגים מגמה תרבותית גדולה בהיקפה בתעשיית הדאנס של ימינו שמתבססת רבות גם על ניסיון עבר. מלבד כאמור ההשוואה הבלתי נמנעת בין חלוצי אלקטרוניקה עתיקים, למוח קודח כמו של ג'ף מילס כיום, ישנן מספר תמורות תרבויות שונות נוספות שמרכיבות את הזיווג המרתק שבין אלקטרוניקה ניסיונית לדאנס. לכבודו ערכנו מיקס מחווה חריג ומיוחד.

נתחיל, איך לא, עם משיח צדקנו קרל קרייג. כעולל הרגיש והמבויש בצלם של שלישיית בלוויל, כבר מהפקותיו הראשונות כקטין חשב קרייג מעט אחרת על טכנו. רבות אפשר לזקוף לעובדה כי לא היתה ברשותו מכונת תופים זמינה, אך גם לאחר שקווין סנדרסון שחרר לו זמן אולפן במרתפי KMS, עם כל הציוד הנדרש כדי לכתוב המנוני אינר-סיטי, קרייג כבר חי בסרט אחר. כזה שעושה חסד אמיתי הרבה יותר לפרדוקס האניגמטי שבין "מדע" ל"בדיוני". 1989. מעבר לתרומתו האדירה לטכנו, מכל קצוות תת-הז'אנרים שיצר, קרל קרייג בתחילת ימיו הוא גם מקור השראה אדיר, מוזיקלית ושיווקית, למה שימים יכונה IDM. על כן העובדה שקני לארקין מוציא את אלבום הבכורה שלו בלייבל כמו Warp לא מפתיעה כל כך.

פנים רבות לו, ל-IDM. ממקצבי ההיפ הופ המרוטשים של אפקס טווין דרך המלודיות העגמומיות של בורדס אוב קנדה, במהלך שנות התשעים ותחילת האלפיים התעצב לו הז'אנר החנוני דרך אינספור סטנדרטים שונים. חלק מהם גם התרכז בטכנו, אפילו אז. ב-1996 יוצא לאור "Gas" אלבום הבכורה של וולפגאנג ויוט, מי שלימים יקים לצידו של מייקל מאייר את הלייבל Kompakt. כיוצר רב פעלים ורב הכינויים שהוא, ויוט הוא ללא ספק אחד הקולות החשובים לדיאלקט שבין אמביינט לטכנו. אלבום הבכורה הזה שלו הוא מאז ועד היום בשורה מוזיקלית מרהיבה המהווה סטנדרט מוזיקלי ורעיוני כאחד לתעשייה שלמה.

ההשפעה המוזיקלית האדירה של לייבל חלוצי כמו Mille Platuex, זה שאחראי על Gas, היא האדמה ממנה יצמחו שנים לאחר מכן Lawrence, DJ Koze ומפיקי IDM רבים אחרים שחזרו בשאלה כמו Claro Intelecto, Four Tet או Apparat. פלירטוטים בין טכנו לאלקטרוניקה ניסיונית התקיימו באינספור הזדמנויות, הרבה לפני שמדובר היה בגחמה שיווקית המקנה תו איכות לאמן מדשדש פופולארית - כפי שקורה עכשיו. בתקופת רנסנס הטכנו המינימליסטי של העשור הקודם למשל, ניתן היה לפגוש ברחבה בשמות כמו Alva Noto, Taylor Deupree או Andreas Tilliander אלילי מינימליזם אלקטרוני ניסיוני בימי חול, שבעצמם עושים נסיון מחודש השנה להפיק טראקים לרחבה. בגזרת האלקטרו, בקו מנחה שהתווה חואן אטקינס, ניתן היה לפגוש בהולנד של שנות ה-90 במגוון ורסיות ניסיוניות לז'אנר, כשהבולט מכולם יהיה ללא ספק Legowelt. אולי הסממן המרכזי מכולם למסע "נקמת החנונים" שאנו עדים לו השנה.

ישנן המון סיבות לכך שצמד תקליטנים כמו סרג'ון ואלן אלייאן, שניים בעלי מטראז' של אלפי רחבות מרוסקות מאחור, בוחרים להוציא ב-2013 אלבומי אולפן ניסיוניים להחריד. מעבר ל"בגרותם" והרווח הפוליטי שמעשה זה מעניק להם, כשמפיק כמו Four Tet או Legowelt מכניסים להם קונסולת קונטרולרים לעמדה, ברור כי משהו באקלים משתנה, לטובה ולרעה. מיקס מספר 38 של המדור שלנו מתקרב למשבר גיל ה-40 ואיתו סקירה היסטורית מעלפת לריקוד המושחת שבין אינטלקט למסיבה. להתראות ברחבה.

תרגיע 04 - מוסקומן

בקרב יודעי דבר בעיר, חן מוסקומן הוא לא פחות מאוצר. עם מטען מוזיקלי מופרע כמעט כמו הלך רוחו הרגיל, מעטים הם הדי.ג'ייז המקומיים שיכולים למתוח קו מוזיקלי קוהרנטי ויצירתי כל כך בין קצוות כמו קייט בוש, הקרפנטרס או יהורם גאון. ל"תרגיע" תרם מוסקומן סימפוניה מוזיקלית מסמררת במיוחד. מדאב מעושן של מאד פרופסור דרך האינדי-רוק העגמומי של הוולוט אנדרגרונד ועד קרפטוורק וטנג'רין דרים. אספתם עלמת חן עם מודעות תרבותית גבוהה מהשסק? הנה לכם סט שיעזור לכם למצוא אלף נושאים לשיחה. ליל מנוחה.

הפלייליסט המלא:

(Psyche - Neurotic Behavior (1990
(Gas ‎– Untilted 2 (1996
(Monolake - Cyan (1996
(Speedy J - Ginger (1993
(Plastikman - Disconnect (2003
(Cristian Vogel - Machine (1994
(Andreas Tilliander ‎– Back To The USA (2004
(Justin Berkovi - Chord Modelling (1999
(Jeff Mills - Entrance To Metropolis (2000
(Mark Hawkins - X-Stress (2001
(DJ Koze - Happy Hip-Hop (1998
(Surgeon - Transparent Radiation (2012

תרגיע 04:

Title Music From Clockwork Orange
Bruno Nicolai - Matilde
Isao Tomita - Arabesque No.1
Tony Bennett - The Good Life
B.E.F - Ident
Velvet Underground - After Hours
Kraftwerk - Kometenmelodie 2
ORM - Kouzelny Let
Mad Professor - People Of Yoruba
Broadcast - Chord Simple
Unknown
Nick Drake - One of these things first
Simon And Garfunkel - April She comes will
Tangerine Dream - 3 AM At The Border Of The Marsh From Okefenokee
Satsuki Shibano - Ce Que Dit La Petite Princesse Des Tulipes (Menus Propos Enfantiins)
Eden Abhez - The Wanderer
Current 93 - Patripassian
Isao Tomita - Introduction (Firebird Suite)
Velvet Underground - All Tommorow's Parties
The Kinks - I Go to sleep (Demo Version)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully