וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 40: ילדיסקו

28.3.2013 / 10:29

הקאסט האלקטרוני של רוני פיאלקוב מצדיע לדי.ג'יי ומפיק הספייס דיסקו Todd Terje, שיגיע לתקלט הערב בבלוק. רק שאלה אחת נותרת פתוחה – איך מבטאים את השם שלו בעברית

משהו טרי בממלכת נורבגיה. כבר עשור שסאונד מאוד ספציפי ונהדר יוצא מאוסלו וסביבתה, צליל שמח, שטוף שמש, מסונתז ומנצנץ, כיף מזוקק ומדויק, פאן טהור. אפשר להבין איך זה שמדינה אירופאית צפונית, קרה, עשירה ומיושבת בדעתה הופכת לאימפריית בלאק מטאל - האיפוק ברחובות והקור בחוץ ממש דוחפים לחיפוש מוצא לזעם ולרצון לצעוק - אבל ספייס דיסקו? איך זה מתיישב עם התמונה הכללית?

ובכל זאת, עם עובדות אי אפשר להתווכח. השילוש הקדוש לינדסטרום, פרינס תומאס וטוד טרייה, בנוסף ל-Rune Lindbæk, Diskjokke ועוד, מובילים ביחד ולחוד סצינה מהבולטות בעולם הדיסקו החדש, שאולי אינה ענפה וגדולה במיוחד, אבל מנפקת פניני רחבות ברמה הגבוהה ביותר. אחרי פרינס תומאס, שהגיע רק לפני שבועיים לבקר בארץ בפעם השנייה בפרק זמן קצר ונתן סט משובח, מגיעה היום (חמישי) לבלוק צלע נוספת מהטריו, אחד היוצרים והקולות המובהקים ביותר של הז'אנר, הלא הוא Todd Terje – וזו סיבה מספקת ביותר להקדיש לו הפעם את הקאסט כולו.

לא קשה למלא סט שלם רק ביצירות של Terje. האיש שאף אחד לא יודע להגות נכון את שמו (כי הוא נורבגי ומוזר, אבל Terr-Yeah זה ההסבר הכי קרוב), למרות שאינו שופע בהפקות מקוריות משלו, אחראי לגוף יצירה המונה עשרות רבות של רימיקסים ואדיטים למגוון רחב של יוצרים ולהקות מכל הזמנים, המערבב את שלל השפעותיו ונשאר מצד אחד מגוון ומצד שני מאד אחיד וקוהרנטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משהו טרי בממלכת נורבגיה. Todd Terje/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרייה שיחק על הגבול שבין מפיק לדי.ג'יי מתחילת דרכו. בגיל 13 יצר את הקטע הראשון שלו בתוכנת ארבעה ערוצים על PC ישן עם מגה אחד של זכרון, ותוך זמן לא רב כבר היו הוא וחברו Dølle Jølle משתלטים על העמדה בנשף בבית הספר, בשביל לנגן קטעים גרועים שלהם על קסטות. מאוחר יותר, ב-2004, היווה הסינגל "Eurodans" את יריית הפתיחה לקריירה של Terje, קטע מעולה שבצורה מפתיעה שלף רובי וויליאמס בשנה שעברה, וברשות Terje הפך אותו לשיר המחורבן שלו "Candy". הסאונד שיצר טרייה באותו הקטע הגדיר את הסגנון שלו משם והלאה בצורה ברורה ביותר: ספייס דיסקו, קוסמיק דיסקו או חס ושלום נו-דיסקו – איך שלא תקראו לזה, קשה מאד לתחום את התוצר של Terje, שמשלב עומקים של דאב, אווירה של האוס, מקצבי בוסה נובה, נינוחות באלרית וקליטו?ת פופית, נגיעות מאסיד וטכנו ואופוריה של קלאב טראנס צ'יזי. בכל מקרה, זה תמיד חם, מתקתק ועשיר, טריפי לעיתים, מלודי ואנלוגי, עם דגש כבד על שימוש בסינתיסייזרים ישנים מפוצצים ב-Flavour ובכלי הקשה שמעשירים את הגרוב.

הפקות מקוריות, כאמור, הן הצד הפחות בולט של Terje, כנראה כיוון שמדובר באודיופיל ופרפקציוניסט לא קטן שיכול לשבת על הפרטים המיניאטורים בקטע שהוא עובד עליו במשך חודשים ולעשות להם טוויקינג אינסופי. הוא גם ניהל, למשך זמן קצר מדי אמנם, את הבלוג Let's Nerd בו קיים ראיונות חפירה אינטנסיביים עם אנשים כמו ג'יימס מרפי ומורגן גייסט על נושאים כמו אילו סוגי שמיכות לתלות על הקיר כשמקליטים תופים בחדר מעץ. אבל כפי שהוא עצמו מעיד, כשזה מגיע לאדיטים של קטעים קיימים, זה הרבה יותר פשוט וזורם, ויכול בקלות להפוך לפס ייצור. פס ייצור זה בהחלט מה ש-Terje הפך להיות. לא בוחל באף ז'אנר, תחת שמו ושמות נוספים כמו Tangoterje ו-Wade Nichols יצאו אדיטים ל"Horse With No Name" של אמריקה, "Walk Like An Egyptian" של הבנאגלז, בוני אם, אלישיה קיז, צ'אקה קאן, קומון וקרטיס מייפילד, אם למנות כמה שמות בולטים (ואנחנו רק באות C). לפעמים מדובר בקטע כמעט נאמן למקור, עם שיפורים והתאמות לרחבה, אבל בדרך כלל אלו עריכות מתוחכמות ומושקעות, יצירות בפני עצמן, שסימני ההיכר של Terje מורגשים לאורכן ולרוחבן.

אלישיה קיז. GettyImages
גם היא זכתה לטיפול. אלישיה קיז/GettyImages

ב-2010 יצא אלבום המיקס המושלם "Remaster Of The Universe" שאיגד מבחר מהקטעים האלו, וסימן סוף של תקופה ומעבר להתמקדות בהפקות מקור. המהלך השתלם, ולמרות שעדיין מדובר במפיק רדום ביותר ביחס לקצב בו יצורים מסוימים משריצים קטעים בימינו, התוצרים שכן הגיעו היו מהקטעים הטובים ביותר של השנים האחרונות. ב-2011 זה קרה עם הקטע "Ragysh" הורס הרחבות ובשנה שעברה עם "Inspector Norse", שניהם זכו לתשבוחות מכל הכיוונים ויכלו לצוץ כמעט בכל סט מכל ז'אנר בידין של כל די.ג'יי. למרות שהדחף לספק את צרכי הרחבה חזק ממנו, טרייה שואף תמיד לשלב אלמנטים יותר מורכבים ביצירתו, ולאחרונה גם מתחבר יותר ויותר לצד שלו שאוהב להתעמק בכלי הקשה שבטיים, לצלול איתם עמוק ובצורה מדיטטיבית; במקביל, הוא נותן את מבטחו יותר ויותר בסינתיסייזרים שלו, כמו באי.פי "It's The Arps" אותו עשה כולו על ה-ARP2600, סינתי משנות ה-70 בו השתמשו בין השאר כדי ליצור את קולו של R2D2. בנוסף, פתח לייבל משלו ממש השנה – אולסן רקורדס (שמו המלא הוא טריי אולסן, הטוד סתם הצטרף בדרך), בו כבר הספיק להוציא ריליס נהדר עם Lindstrom.

Terje מגיע אלינו בשיאו, בדיוק כשהעולם כולו מתחיל להבין מה יש לו בידיים, ואנחנו מאד ממליצים שתלכו לבדוק אותו הלילה בבלוק. זה גם הזמן לציין את העובדה הברורה מאליה, שפופ לוק תומך במועדון הבלוק ובמאבקו למען הדרישה המובנת מאליה להמשיך ולקיים כאן סצינת מוזיקת דאנס אמיתית, תרבותית, בטוחה וידידותית. נפלאות דרכי העולם, ועוד יותר מופלא המאבק דווקא במועדון השפוי ביותר בג'ונגל של חיי הלילה שנקרא תל אביב. אנו מאד מקווים שהמסיבה אכן תתקיים כמתוכנן ובבלוק, אך במידה ולא, לפחות יצא קאסט שמוקדש לאחד היוצרים המרתקים של הרגע, יוצר גדול וחשוב נוסף שמגיע לארץ בזכות המועדון הזה, ואולי נתרום גם אנחנו, ולו במעט, למערכה.

הטראקליסט המלא:

00:00 - Reverso 68 - Piece Together (Todd Terje Spinning Star MIx) // Eskimo
07:00 - Bangles - Dub Like An Egyptian (Todd Terje Edit)
11:30 - Simon Baker - Plastik (Todd Terje Tuerkatech Remix) // Permanent Vacation
21:00 - Chaz Jenkel - Glad To Know You (Todd Terje Re-Edit) // Tirk
26:30 - Shit Robot - Simple Things (Todd Terje Version) // Permanent Vacation
33:00 - Lindstrom & Todd Terje - Lanzarote // Olsen
41:00 - Todd Terje - Ragysh // Running Back
47:00 - Todd Terje - Eurodans // Hed Kandi
52:00 - Bjorn Torske - Langt Fra Afrika (Todd Terje's Enda Lengre Miks Fra Afrika Altsa) // Smalltown Supersound
60:00 - Todd Terje - Inspector Norse // Smalltown Supersound
1:06:00 - Paul Simon - Diamonds Dub (Tangoterje Edit) // Supreme Records
01:13:00 - Dolle Jolle - Balearic Incarnation (Todd Terje's Extra Doll Mix) // Permanent Vacation

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully