וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 32: תוכן ששווה את הכסף שלנו

הילית וולברג

28.5.2013 / 0:01

יוטיוב תגבה תשלום על חלק מהתכנים וזה עשוי להיות לא נעים, אבל הגיע הזמן להפנים שיש לנו אחריות כלפי המוצרים שאנחנו אוהבים לצרוך - בטח אם הם מעולים

החודש הציגו הרשתות הגדולות בארצות הברית את התכנון שלהן ללוח השידורים של הסתיו באירוע ה-Upfronts המסורתי, שמטרתו למשוך את המפרסמים להמשיך ולממן את התוכן שנראה בטלוויזיה שלנו. באותו הזמן, במדיום הזה שאמור היה להרוג את הטלוויזיה, האינטרנט, מאות תכנים איכותיים יותר ופחות צצים להם ברשת מדי יום. כל השפע הזה - סדרות, מוזיקה, סרטוני הדרכה ומשחקים - בעלות הפסד. המיליונרים של יוטיוב, אלו שחצו את קו מיליון הצפיות ומביאים לנו מדי שבוע תוכן מקורי ומושקע, רחוקים מלהיות מיליונרים במציאות. הפרסומות באתר מצליחות אמנם להעניק תמריץ ליוצרים לפעול ברשת, אבל לא מחזירות את הוצאות ההפקה של תוכן איכותי, מתוסרט ומופק היטב.

זאת הסיבה, ככל הנראה, שיוטיוב הציגה את תכנית הערוצים בתשלום, אליהם ניתן להירשם תמורת סכום חודשי, החל מ-99 סנט (כרגע רק לגולשים בארצות הברית), לתקופת נסיון של שבועיים. התכנית, שעוד לא זמינה בסמארטפונים או בטאבלטים, אמורה להבטיח הכנסה נוספת עבור יצרני תוכן איכותי ביוטיוב. בין הערוצים המוצעים בתשלום במסגרת הפיילוט אפשר למצוא תוכן לילדים ולקהילות ממוקדות יותר כמו Gay Direct, קהילת קרבות ההיפ הופ וקהילות לטיניות שונות.

התקופה שכונתה תור הזהב של התוכן אמנם מצדיקה את עצמה עם אפשרויות בלתי מוגבלות, אבל חסמי הכניסה הפשוטים לעולם ייצור התוכן (מצלמה וחיבור לאינטרנט) פוצצו את כוכב הלכת שהוא גופי השידור המסורתיים למיליוני רסיסים קטנים של יוצרים עצמאיים שנאבקים על מימון והכרה ומכוונים את התוכן שלהם לקהילות קטנות וממוקדות. בפרק "Who's Gonna Pay For This Stuff?" של תכנית הרדיו "On the Media" המשודרת ב-WNYC וב-NPR (וזמינה להאזנה כאן ובפודקאסט) תהה צמד המגישים האם מדובר בסופרנובה כזו שרסיסיה דועכים עד שאין להם זכות קיום משל עצמם, או האם עידן התוכן המסועף והמפוצל יוליד כוכבים חדשים ומתוקנים.

"אם הגעת למיליון צפיות ביוטיוב ואתה מקבל 2.50$ CPM, כלומר לכל 1000 צפיות, תקבל 2500 דולר ברווחים מפרסום", מספר פיטר קפקא, עורך בכיר ב-All Things Digital, בראיון לתכנית. "ומיליון צפיות ביוטיוב זה די טוב והחבר'ה האלה מגרדים את הראש וחושבים 'איך אני יכול ליצור תוכן במחיר שבו אני יכול להרוויח?', אנחנו צריכים לחשוב על דרך לעשות את זה".

הצורך הזה שקפקא מדבר עליו הביא את יוטיוב, חלק לא רווחי מדי מהענקית גוגל (הרווחית למדי), לעשות את הצעד הלא-תמיד-פופולרי ולדרוש דמי מנוי, לא כתחליף לפרסומות, אלא כאלמנט מימון נוסף. הצעד הזה של יוטיוב מצטרף לשורה של צעדים שמטרתם להגביר את הכדאיות עבור היוצרים, כמו למשל החיבור לרכישת המוצרים בעמוד הווידאו שהוחל לאחרונה בערוץ הרשמי של יצרנית מוצרי שיער ויצירה מתמדת של כלי פרסום שיעשו למפרסמים שמח, ליוצרים כסף וליוזרים רעש באזניים במידה נסבלת.

אלא שהמידה הזאת לא תמיד נסבלת, חייבים להודות, והעולם נחלק בצורה ברורה בין אלה שמוכנים לשלם על התוכן שלהם ובין אלה שלא יחשבו לשלם גם אם כל מה שיישאר להם זה כלבים ששרים שירים של אדל ותינוקות ששרים שירים של גדולים במושב האחורי באוטו (שני הסרטונים חמודים בלי קשר לכלום).

אלא שבסופו של דבר, עם ההבנה שהמפרסמים עדיין מעדיפים את הטלוויזיה על פני האינטרנט למרות היתרונות ההמוניים והפוטנציאל הפילוחי, אנחנו כגולשים חייבים לגלות אחריות ולהפנים שאם אנחנו רוצים להמשיך ולראות תוכן איכותי על המסך שלנו, מסך המחשב והטלוויזיה גם יחד, אנחנו חייבים לשלם מחיר כלשהו בשבילו. באינטרנט לפחות, שלא כמו במקרה האגרה במדינת ישראל, הבחירה היא שלנו וכדי להתחיל לעשות את הבחירה הנכונה. הנה חמישה ערוצים יוטיוביים חינמיים ששווה לשלם עליהם בכל רגע נתון. לעת עתה, כל מה שתצטרכו לעשות בשבילם הוא לצפות בפרסומת.

Bad Lip Reading

האנונימי הצנוע שעומד מאחורי הערוץ הנפלא הזה צריך לקבל תשלום על עבודת הקודש שהוא עושה עבורנו. כל סרטון שתבחרו יקרע אתכם מצחוק.

1A4 Studio

הפורמט המוכר של סרט קאלט ב-60 שניות מקבל גרסת רישום מואצת.

Kicking Dan Out

הקומיקאי דן סן ג'רמיין חיפש דרך מקורית לתעל את זכרונות השותפות שלו בדירות עם חברים לכדי סדרת אינטרנט שתוכל לשמש לו כמקפצה לפרקים נוספים או לסדרת טלוויזיה (עדרך נוספת לעשות כסף מהאינטרנט). "Kicking Dan Out" של My Damn Channel היא סדרה בת 5 פרקים עם הומור מטונף וקליל להרגשה טובה. (לצפייה לחצו על הקישור בשם).

VSauce

למקרה שעוד לא ידעתם שהעולם שלנו נפלא, תנו למייקל סטיבנס להסביר לכם את זה בערוץ שמוקדש להבנה מדעית ופילוסופית של תהליכים בעולם. זה נשמע משעמם, אבל זה סופר מעניין.

CinemaSins

אוהבים קולנוע ושונאים חורים בעלילה ועריכה מרושלת? חטאי הקולנוע הוא ערוץ שמנוהל על ידי כריס אטקינסון וג'רמי סקוט שמרכזים בטרוליות חביבה את על הפאשלות של סרט כזה או אחר תחת סרטון זריז אחד. צפו בזה על "ג'נגו ללא מעצורים" כדי להבין במה מדובר. זהירות, ספוילרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully