וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 45: אלבומי הקיץ שמתחת לרדאר

27.6.2013 / 0:33

עזבו אתכם מדאפט פאנק, שכחו מקנייה ווסט – הקאסט האלקטרוני של רוני פיאלקוב מגיש לכם סט של כל המוזיקה שלא תשמעו במצעדים, אבל תעשה לכם את הקיץ שמח באמת

תעשיית המוזיקה, על אף שהשתנתה כמעט לבלי היכר בעשור ומשהו האחרונים, עדיין שומרת על לא מעט מנהגים קבועים וכללים לא מוצהרים אך ברורים. אחד מהם הוא המחזור השנתי של הוצאת אלבומים חדשים לשוק. המחזור הזה מתנקז לשני שיאים – אחד בתחילת החורף, עת הפעמונים מצטלצלים, הכל מושלג וקסום, והקופות הרושמות עובדות שעות נוספות לכבוד חג המולד; השיא השני הוא עכשיו, בצד השני של הסקאלה, כשהקיץ מגיע, ההורמונים מבעבעים, חם ומזיע והכל נוטף סקס וכולם מחפשים את האלבום הרדוד המושלם לחגוג איתו בבריכה.

התותחים הכבדים, מכל הז'אנרים, כבר התחילו להפציץ – דאפט פאנק עם ההייפ שאכל את האלבום שמאחוריו, קנייה ווסט עם יצירה נועזת ומעניינת אותה הוא מחריב ביסודיות עם הראפ והאגו שלו, דיסקלוז'ר עם אלבום בכורה בניחוח ממוסחר קלות, הנשיונל, קלי רולנד, וגם טריקי ובלק סבאת' שמפתיעים ומצטרפים לחגיגה. ביולי מתווספים עוד שחקנים רציניים כמו ג'יי זי שכבר מכר מיליון עותקים של האלבום החדש תוך 24 שעות מרגע שהוכרז, פט שופ בויז שנראה שמצליחים שוב להישאר במשחק בכבוד, מריה קארי ואפילו הבקסטריט בויז, שמקיימים את ההבטחה המצמררת שלהם, שכל עוד יש מוזיקה They'll be coming back again.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההייפ אכל את האלבום. דאפט פאנק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל אצלנו בפופ לוק, הפתעה הפתעה, לא נעסוק באף אחד מכל אלו. לנו יש כמובן כמה אלבומים אזוטריים ונהדרים לספר לכם עליהם, אנטיתזה ליצירות המככבות במצעד, הדברים הנכונים באמת להקשיב להם בשביל קיץ לא צ'יזי, ועם קצת יותר תוכן ועומק מאחורי התווים. ונתחיל עם מי שמספקים גם את הקטע הפותח וגם את הקטע הסוגר של הקאסט – Blludd Relations. מדובר בצמד המורכב מ-Elmore Judd, יוצר וותיק ומוכשר אך לא פורה במיוחד, ו-Bullion, מי שעשה לעצמו שם כיוצר ביטים ואלקטרוניקה, אך למעשה מתרוצץ על גבי שלל פרויקטים, ומתנסה במוזיקה בכל מיני גוונים, עם נטייה לאקספרימנטליזם, פופ אוונגארדי ומה לא. אחרי ששיתפו פעולה באי.פי בשנה שעברה מגיע אלבום מלא, מהמיוחדים והמעניינים שתשמעו. גם לאחר לא מעט האזנות עדיין קשה למדי להגיד מה יש שם בעצם. גרוב, אלקטרוניקה, נגיעות אינדי ואולי אפילו פולק, נטייה למוזרות וצביעה מחוץ לקווים אבל גם הכרה בחשיבות של מסגרות – הכל מתערבב באלבום הזה למשהו שונה ומאוד מגובש בקול שלו, אלבום שכיף ומעניין להקשיב לו, ומנפק כמה שירים מרגשים באמת.

עוד אלבום מופלא שנחרש במערכת בחודש האחרון הוא אלבומו החדש של סטיב מייסון, מהחברים המייסדים של הבטא בנד, ההרכב הנהדר שבולט בחסרונו כבר כמעט עשור. אחרי כמה פרויקטים תחת שמות אחרים מגיע אלבום הסולו השני של מייסון הסקוטי תחת שמו שלו, ומדובר באחד השיאים בקריירה של יוצר מהמיוחדים של ימינו. למייסון יש קול חם, פשוט ונפלא ויכולת לכתוב שירים שעוטפים לך את הבפנוכו של הלב. כמו במקרה של Bullion גם לו לא ממש משנה המדיום בהם הוא מוציא את יצירותיו לפועל. בין אם זה היפ הופ, אלקטרוניקה פשוטה, קטעים אינסטרומנטליים או מה שבא לו באותו הרגע, הגן של מייסון הוא דומיננטי, והתוצאה תמיד (וזה כולל בעצם גם את ימי הבטא בנד) תצא מאוד הוא, ומאוד מאוד יפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד משכנע. סטיב מייסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בלי להזכיר אלבומים מוצלחים שלא נכנסו למיקס כמו החדשים של אליס ראסל, AM & Shawn Lee, Ritornell וגולד פנדה עדיין קצרה היריעה מלהרחיב כאן על האלבומים המשובחים הנוספים שכן שלחו ייצוג לקאסט. לדוגמא, Thundercat, איש החבורה של פליינג לוטוס שחוזר באלבום שני וייחודי ושוב מדגים שגיטרה בס אחת בכל שיר זה ממש ממש לא מספיק; אלבום הביטים המופתי "The Mesektet" של fLako שיוצא בהוצאה מחודשת עם קטעי בונוס; או אלבום הבכורה של Mano Le Tough שלמרות שהפציץ ברימיקסים וקטעים לרחבה בשנה האחרונה מתגלה כיוצר עדין בעל רבדים נוספים ועומק ששווה לקפוץ לתוכו.

אבל כן, אם אפשר, נגיד כמה מילים אחרונות על Yosi Horikawa (היפני היחידי שקוראים לו יוסי?), שכבר זמן מה אנחנו מזכירים אותו כאן עם התראת כשרון נדיר גדולה מהבהבת מעל הטקסט, ועומד להוציא בקרוב את אלבום הבכורה המרתק שלו. הוריקאווה מביא את עולם עיצוב הסאונד לתוך היצירה המוזיקלית, כשסימפולים מהשטח של רקיעות רגליים, רוח, מים, ילדים צוחקים, צפרדעים ומה לא משתלבים בתוך הקטעים, או בעצם מהווים את רוב הבשר של הקטעים עצמם כשהם גם בולטים במיקס מעל כל שאר הכלים. אל כל זה מתווספות יכולות נדירות ליצור מלודיות מרגשות עם טעם לוואי יפני בהחלט ואלקטרוניקה עדינה. מדובר במשהו שלא יצא לכם לשמוע, וזאת בעצמה הצהרה שכבר לא יוצא לשמוע.

00:00 - Blludd Relations - Where Do the Words Come From // Deek
04:00 - Tall Black Guy - Bang 'em // Bandcamp
08:00 - Paper Tiger - The Sting feat. Homeboy Sandman (And Then I Bounced Remix) // Wah Wah 45's
12:00 - fLako - Transition (Reissue Exclusive) // Project:Mooncircle
14:00 - Steve Mason - Safe Population // Double Six
16:00 - Casbah 73 - If You're Leaving Part 1 & 2 // Lovemonk
21:00 - Yosi Horikawa - Maki // First Word
26:00 - Mano Le Tough - Nothing Good Gets Away // Permanent Vacation
32:00 - Jacques Greene - Faithful // Lucky Me
38:00 - Maribou State - Larks Rise // Southern Fried
42:30 - Lone - Airglow fires // R&S
47:30 - Thundercat - Oh Sheit It's X // Brainfeeder
51:30 - Blludd Relations - Anything but the Fingers // Deek

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully