וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור מזרחית: מה יש לכוכבים הגדולים לחפש בתכניות ריאליטי?

חגי אוזן

26.6.2013 / 0:25

החיבור בין ריאליטי וכוכבי זמר מזרחי מעולם לא היה חזק יותר, מ"אייל גולן קורא לך" ועד דודו אהרון ב"הרווק" – אבל האם הזמרים משלמים מחיר תדמיתי כבד? טור מוזיקה מזרחית

למרות שזה נוגד לגמרי את התפישה הבסיסית לפיה הצלחה צריכה להגיע מהשטח, זמרי הז'אנר נוהרים לאחרונה לעבר השתתפות בתכניות ריאליטי. אפשר לראות את זה מכל כיוון, מ"אייל גולן קורא לך" ועד כסא המנטורית ב"דה וויס". רשימה חלקית של אלה שעושים את זה, עשו או בדרך לשם תכלול את אייל גולן, שרית חדד, משה פרץ, דודו אהרון, שימי תבורי, לירון רמתי ושני יצהרי. וזה עוד לפני שהכנסנו לרשימה את שתי העונות של "חי בלה לה לנד", שהמשתתפים בה, רובם ככולם, משתייכים לז'אנר המזרחי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על כסא המנטורית. שרית חדד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההשתתפות בתכניות הריאליטי כבר לא סובלת מדעות קדומות, אפילו שהתוצאות על המסך לא ממש באות לידי ביטוי בלוח ההופעות. בתעשייה כבר נפרדים מהמחשבה שטלוויזיה מביאה עבודה על הבמה, באירועים ובמועדונים, אלא שלכל מפיק וזמר היום ברור שהמטרה היא ליצור טאלנט שהוא הרבה מעבר ל"סתם" זמר. השינוי הזה בחשיבה גרם לכך שיותר ויותר מפיקים וזמרים מגלים עניין בתכניות ריאליטי.

התוצאה מורגשת היטב על המסך. אלא שבעוד זמרים כמו אייל גולן, משה פרץ ושרית חדד מוצגים בתכניות הללו בהקשר שמתכתב עם מעמדם האמנותי והמוזיקלי, לא בטוח שבשאר המקרים זה המצב. למעשה, נראה שלתכניות אחרות הזמרים מגיע כדי ליצור טלוויזיה טראשית. הדוגמה הבולטת והראשונה לכך היתה התכנית "התבורי'ס", שבה שימי תבורי וילדיו חיפשו זמרת. מאוחר יותר היה זה זמר אחר שחיפש זמרת – אייל גולן, אלא שגולן, בניגוד לתבורי, כבר הגיע ממקום הרבה יותר מעונב. התבורי'ס צולמו עושים שכונה. "זה הכל שאלה של מטרות", אמר תבורי, השוהה בתאילנד, לוואלה! תרבות. "לי היתה מטרה להוביל את הילדים שלי לכיוון מוזיקלי מסוים ועל הדרך גם להראות שהם יכולים להנחות, להצחיק ולשיר. כל השאר לא עניין אותי. זרמתי עם ההצעה ולאחר מכן כבר השארתי את זה בידיים שלהם".

עד כמה זה עוזר לקריירה?

"יש לי המון שירים שלא זכו להכרה כי לא היתה להם חשיפה. אלבומים שלמים. אם דרך תכנית טלוויזיה אתה מצליח לחשוף את אחד מהם, אפילו במקרה, זה גם טוב".

נכון בעיניך לזמרים מהז'אנר להשתתף בתכניות כאלה?

"לא מעניין אותי השאלות האלה. אני עושה את מה שמתאים באותו רגע".

משה פרץ ואביהו שבת הם דוגמאות מצוינות למסלולי ההשתתפות שונים בריאליטי. פרץ עשה זאת כשופט ב"כוכב נולד" ו"בית ספר למוסיקה" ובקרוב נראה אותו גם ב"אקס פקטור". אביהו שבת, לעומת זאת, השתתף ב"חי בלה לה לנד" ו"רוקדים עם כוכבים". בעוד ההשתתפות של פרץ היתה קשורה ישירות לאמנותו העיקרית, שבת עשה זאת עם תכניות שהמוזיקה תופסת בהן מקום שולי בלבד, אם בכלל. מאוד ייתכן שזאת הסיבה ששבת, שאמור היה להיות סוג של יורש לפרץ, עדיין לא הצליח למצב לעצמו קריירה כזמר נטו. בתווך בין השניים נמצא דודו אהרון, שמזגזג בין הגישות: לצד התכנית "הרווק" בכיכובו, שאין קשר בינה לבין מוזיקה, הוא גם שימש כשופט ב"אייל גולן קורא לך".

מקורביו של אהרון הסבירו שלתחושתם ?בגלל שהזמרים רוצים טלוויזיה ואין תכניות אירוח, אז בלית ברירה הולכים על הריאליטי. עכשיו צריך לשים לב לא ללכת לתכניות שעושות בושות. יש זמרים שמקבלים סכומים יפים מאוד וזה עוזר בהחלטה הסופית?.

בקרוב אמורה לעלות העונה השנייה של "מה שקורה באילת" בהשתתפות סלבס. שניים מהם שייכים לז'אנר המזרחי: לירון רמתי ושני יצהרי. העובדה שבתכנית משתתפות גם ליהיא גרינר ואביבית בר זוהר, פליטות "האח הגדול", מעלה את החשד הסביר שגם "מה שקורה באילת" הולכת לכיוון הטראשי. "הכל שאלה של איך מציגים אותך", אומר רמתי. "לא משנה מי נמצא בתכנית. גם ב'כוכב נולד' יכולים להיות הזויים, אבל אם אתה עצמך שומר על רמה טובה, הקהל יודע להפריד".

לירון רמתי. אביב חופי
הכל תלוי בהקשר. לירון רמתי/אביב חופי

נראה לך שזה יעזור לך בהופעות?

"אני מאמין שכן. עשינו בתכנית כמה דברים מאוד מאוד יפים. היו כמה חפלות טובות וביצועים שבטוח יעשו את העבודה מול הקהל".

יש תכניות שלא מוסיפות כבוד לזמר.

"נכון, יש כמה תכניות שהזמר מוצג שם כלא הכי חכם בעולם. זה לא רק איזה יציאה פה ושם, לפעמים כל התמונה מוציאה את הזמר טמבל. צריך להיזהר מזה".

מה דעתכם - התעשייה הגזימה עם ההשתתפות בריאליטי? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully