וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש וסלסולים: מי העתיק ממי את הלהיט של הקיץ

חגי אוזן

6.8.2013 / 0:09

מחרוזת "אבבאי" של מאור אדרי הפכה ללהיט המדבק של קיץ 2013, אבל מי עומד מאחוריה – אדרי עצמו, שי שלום, איציק קלה או הזמר הערבי מלחם ברכאת? טור מוזיקה ים תיכונית

אחרי כל הניסיונות של תותחי התעשייה להפגיז עם להיט קצבי לאחרונה, מי שעשה את זה בסופו של דבר הוא מאור אדרי עם מחרוזת "אבביי" שלו: רצועה שעם צאת האלבום "הגבר שכבש" נשמעה מוזרה מאוד, ולמרות זאת זמן קצר לאחר מכן הפכה את רחבות הענטוזים. הצלחת המחרוזת, שנכנסה לפלייליסט הקבוע של אירועים משפחתיים, מועדונים וחפלות, נמצאת במרכזו של ויכוח בין זמרים בז'אנר באשר לשאלת זהות האיש שהמציא אותה. ברמת הקרדיט על השיר עצמו, החתום הוא דוד זיגמן, אולם מכיוון שהשיר מחשב כמה וכמה מהלכים מוזיקליים, נוצרה מעין מלחמת גרסאות סביב גולת הכורת של מחרוזת ה"אבביי".

משונה ככל שזה ישמע, כמה זמרים טוענים שהם עצמם המציאו את המחרוזת, כשאחד מהם הוא איציק קלה הוותיק והמוערך. לאחרונה הוציא קלה אלבום מחרוזות הכולל בין היתר את "אבבאי", אולי מתוך כוונה להזכיר לקהל שהוא היה הראשון. "כל המחרוזת הזאת התחילה סביב שיר אחד, 'בי נשבעתי', שאני שר אותו כבר יותר מ-20 שנה במועדונים", אומר קלה. "זה להיט ענק שהקהל מכיר היטב. מי שכתב את השיר הוא דוד זיגמן, שהגיע אלי זמן קצר אחרי שהחלטתי להקליט את הלחן הטורקי הזה. זיגמן היה בחור אנונימי והוא ביקש ממני להקשיב למילים שלו. זה היה בחורף והוא כתב 'בלילה קר עזבת פתאום... כשאמרת לי, בוא אלי, כל גופי בער'. התחברתי למילים למרות שלא היה מדובר באותו זמן במישהו מוכר עם שם של תמלילן גדול. עם השנים הייתי שר את השיר בהופעות שלי ועל הדרך הייתי מאלתר על הבמה כל מיני מהלכים מוזיקליים, בין היתר של הזמר הערבי המפורסם מלחם ברכאת. מאוחר יותר הוספתי עוד מהלכים. זמרים ומוזיקאים אחרים שהיו איתי לאורך השנים נדלקו על הרעיון – בין היתר שי שלום ואחרים. כנראה משם זה התגלגל למאור אדרי".

כואב לך שלא קיבלת על זה קרדיט?

"למען האמת זה די חורה לי. לצערי לא פנו אלי להגיד שהולכים להקליט את זה. לשמחתי יש קהל גדול מאוד שיודע שזה שיר שלי שהייתי שר בהופעות, ומה שמפריע לי זה שהביצוע לא ממש מדויק מבחינה מוזיקלית. המקאם לא מנוגן נכון. אם מאור אדרי היה פונה אלי לפני שהוא מקליט, הייתי שמח להיות איתו באולפן ולהסביר לו. באהבה גדולה. בסך הכל הוא בחור מוכשר וזה לא מפריע לי שכביכול הקהל מזהה את הקטע הזה איתו, ממש לא. רק הייתי רוצה שזה ייצא נכון".

באלבום המחרוזות שהוצאת לאחרונה, הקלטת את הקטע הזה כדי לחדד לקהל שזה שלך?

"רציתי להוציא משהו מושקע, כמו שצריך, עם כל המהלכים המוזיקליים הנכונים. אם כבר עושים אז שיהיה נכון ומכובד".

לזמר שי שלום, לעומת זאת, יש גרסה קצת אחרת. לדברי שלום, המחרוזת הלוהטת עברה שינויים תחת ידיו לפני שהגיעה למאור אדרי. השינויים האלה, לטענתו, היו מכריעים. "הקטע שאני הייתי עושה הוא קצת אחר מזה של מאיציק קלה", אומר שלום. "בעצם אני המשכתי את הרעיון של איציק קלה ומשכתי אותו לכיוונים אחרים".

במה זה שונה?

"קודם כל איציק קלה שר 'הלילי לאי' ולא 'אבבאי'. זה משמעותי כי זה מכניס יותר לקצב ולדרייב את השיר. דבר שני, בהמשך המחרוזת יש את הקטע של 'אנא או אינטה' שזה לגמרי תוספת שלי. יש הקלטות מלפני שנתיים שבהן שומעים אותי שר את זה בחפלות, ומאור אדרי לידי. אני הכנסתי את זה לאוזן של מאור אדרי".

הרצועה עצמה הוקלטה ממש בסמוך לסיום העבודה על האלבום "הגבר שכבש". מי שהיה עד להתנהלות של ההפקה הוא השדרן אליקו כהן, שזוכר את ההופעה בה הוא נחשף למחרוזת. "הופענו באילת באיזה הפקה שאני הנחיתי", מספר כהן. "כשמאור אדרי עלה לבמה הוא סיים את החלק שלו במחרוזת הזאת של 'אבבאי' והתגובות היו היסטריות. אני זוכר שכשהגענו חזרה למרכז כל הזמן קיבלנו בקשות להשמיע בתכנית את 'אבבאי' של מאור אדרי. ההחלטה להקליט את זה היתה מתבקשת, ממש לפי דרישת הקהל. העבודה על האלבום די הסתיימה, עובדה שהרצועה הזאת היא האחרונה ובסוף זה נהיה להיט ענק. למעשה, זאת המחרוזת הכי חזקה שיצאה כאן בשנים האחרונות. שומעים את זה בכל אירוע, בכל מקום. באותו סדר גודל של המחרוזת 'כוכבי מרום' שעשה אבי סינוואני".

מה לגבי הטענות של איציק קלה ושי שלום שהם היו הראשונים שעשו את המחרוזת הזאת?

"להצלחה יש הרבה אבות. מה שנחשב זה מי שהקליט ראשון, מי שהוציא את זה החוצה. זאת מחרוזת שמזוהה עם מאור אדרי לגמרי והוא גם עשה את זה מתוך תמימות. ככה זה נולד".

מאור אדרי עצמו מאשר שהוא שמע את המחרוזת לראשונה משי שלום, ויחד עם זאת, לא מכחיש שגם איציק קלה מאוד השפיע עליו. "מי שהכיר לי את זה באמת היה שי שלום, כך אדרי. "זה היה בחפלות שהיינו עושים בבית שלי ובמקומות אחרים. כמובן שגם אני מאוד אוהב את איציק קלה והוא השפיע עלי וגם על שי שלום. אני גם מציין את זה בהופעות. זה לא שאני מסתיר את זה מהקהל, להיפך. בכל הזדמנות שיש לי אני מזכיר את שי שלום".

נשמעות גם ביקורות על המחרוזת הזאת שהיא רדודה.

"שיבואו בטענות לזמר מלחם ברכאת, לא אלי. אלה קטעים שלו בכלל".

ואם כבר ביקורות, אולי כדאי לזכור שגם בניגונים היהודיים החסידיים הקלסיים נעשה שימוש חוזר ב"אבבאי". בעבר אמר היוצר אביהו מדינה שיש דמיון בין הסלסול החסידי האשכנזי לסלסול הים תיכוני. מה שבטוח הוא שבשני המקרים, המטרה הושגה – לעשות שמח.

ממשרד חסי הציבור של מאוד אדרי נמסר בתגובה: "מאור אדרי מאד מכבד את איציק קלה ואף אמר במספר כתבות שזה הזמר האהוב עליו , מי ששר את המחרוזת, בנוסף לזמרים שציינתם, הוא גם יניב בן משיח הפנומן.

אך למרות זאת אנו יכול להגיד בלב שלם שמי שהפך את מחרוזת העם הידועה כקטע מעבר והפגנת יכולת בעבור זמרים רבים ללהיט שמנוגן בכל בית בישראל ומוכר לא רק לחובבי הז'אנר אלא לכל ילוד רך הוא ללא ספק מאור אדרי. בנוסף אנו מאחלים המון הצלחה לשי שלום ומוסרים את אהבתנו לאיציק קלה".

אז מי לדעתכם האבא של "אבבאי"? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully