וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשת המחול יהודית ארנון הלכה לעולמה

17.8.2013 / 19:56

כלת פרס ישראל ומייסדת להקת המחול הקיבוצית הלכה לעולמה בסוף השבוע בגיל 87. "הייתה מדור הנפילים, שהטביע את חותמו על התרבות הישראלית", אמרה שרת התרבות לימור לבנת

הרקדנית, הכוריאוגרפית, כלת פרס ישראל ומייסדת להקת המחול הקיבוצית יהודית ארנון הלכה לעולמה בגיל 87. ארנון הותירה אחריה בעל, שלוש בנות, נכדים ונינים, והיא תובא למנוחות מחר (ראשון) בשעה 18:00 בקיבוץ געתון, שהיתה ממייסדיו ובו הקימה את להקת המחול הקיבוצית

ארנון, ילידת צ'כוסלובקיה, נשלחה לאושוויץ כשהיתה בת 18. ארנון נדרה נדר שאם תשרוד את מחנה ההשמדה, תקים להקת מחול בארץ ישראל – וכך אכן היה. כשעלתה לישראל ייסדה ביחד עם חבריה מקבוצת "השומר הצעיר" את קיבוץ געתון שבגליל המערבי, ובשנת 1956 ייסדה את הסטודיו למחול בגעתון והניחה את היסודות להקמת להקת המחול הקיבוצית – שהוקמה רשמית בשנת 1970 ונוהלה על ידה עד 1996, אז העבירה את הניהול האמנותי לתלמידה רמי באר.

ב-1995 נמנתה על מדליקי המשואות בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, ב-1997 זכתה בפרס החברה הבינלאומית לאמנויות הבמה ISPA, וב-1998 הוענק לה פרס ישראל למחול. גם בשנותיה האחרונות המשיכה ארנון להיות מעורבת פעילות הלהקה, ואף הקימה בקיבוץ געתון את כפר המחול אליו נוהרים אלפי רקדנים מישראל והעולם על מנת להתמקצע עם רקדני הלהקה.

"היא היתה אדם יוצא דופן, אשה עם כוחות אדירים שלא דומה לאף אחד אחר", אמר באר. "היתה בינינו מערכת יחסים מאד מיוחדת ועמוקה. מערכת יחסים שמעבר למילים. הדיאלוג שלנו היה מאוד משמעותי לשנינו והיא היתה השפעה אדירה על חיי ויצירתי. היא לימדה אותי תנועה מגיל שלוש וליוותה אותי חיים שלמים. כתלמיד בחוג הריתמיקה בגן הייתי מחכה לשיעורים שלה, שהיה בהם קסם. היא הוציאה אותנו למסעות בעולמות אחרים. היא היתה זו שאמרה שברצונה שאקח את הניהול אחריה. הבטחתי לה שכל צעד שנעשה יעשה ברצונה ולאורך כל השנים היא ליוותה אותנו. זוהי זכות גדולה להמשיך את דרכה ולפתח את הזרעים שזרעה".

"כוחם של התנועה והמחול היו בשבילה מקור חיים", הוסיף באר. "היא מקור השראה לא רק בעבורי אלא בעבור דורות של רקדנים, יוצרים, מורים, אנשי מחול ואנשים בכלל. היתה בה אהבת אמת לעולם המחול, לריקוד, לרקדנים וליוצרים. זה היה משהו בסיסי בקיום שלה. היא היתה קשה ותובענית אבל בו בזמן רכה ומחבקת. היא היתה טוטאלית ועם רצון ברזל, אבל בו זמנית גמישה וותרנית. היא מעולם לא ויתרה על החלום".

שרת התרבות, לימור לבנת, אמרה הערב: ?כלת פרס ישראל, יהודית ארנון, הייתה מדור הנפילים, שהטביע את חותמו על התרבות הישראלית. כישרונה הרב, צניעותה ומסירותה הפכו לשם דבר ותחת שרביטה גדלו במהלך השנים רקדנים וכוראוגרפים, שהלכו בדרכה בהערצה. ההכרה והפרסים בהם זכתה מוכיחים את השפעתה האדירה על המחול הישראלי ועל התפתחותו וטביעת כף רגלה תיוותר בו עוד שנים ארוכות. ההבטחה שלה לעצמה כנערה באושוויץ להקדיש את חייה למחול הפכה לתרומה מכרעת לפסיפס התרבותי הישראלי בכלל ולמחול הישראלי בפרט?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully