וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בלופ 49: קוראים לזה אסיד

22.8.2013 / 0:04

בסט נוסטלגי במיוחד אך שמח כתמיד, הקאסט האלקטרוני של יותם אבני מציין יום הולדת 30 למכשיר האנלוגי הקטן והמצחיק שאחראי באופן כמעט בלעדי לצליל האסיד המכונן של שיקגו

מוזיקה אלקטרונית, כשמה כן היא: ז'אנר תלוי טכנולוגיה ועל כן משתנה תכופות. כלים אנלוגיים ודיגיטליים לצד חומרת מחשב, הינם אחראים ישירים על שינויים וטרנדים מוזיקליים/הפקתיים חדשים מדי שנה. במקרים רבים נדמה כי מעצב תוכנה, או חברה העומדת מאחורי פיתוח טכנולוגי חדש, הם גורם משפיע על התעשייה לא פחות מהמוזיקאים עצמם. ה-TB-303 של חברת רולאנד למשל, הוא דוגמה לכלי נגינה ששינה ללא היכר את פני המוזיקה – אבל גם המפתחים שלו לא העזו לדמיין אותו מגיע לכזה מעמד. מה שנועד להיות סינתיסייזר פשוט וזול המנסה לדמות צליל של גיטרת בס, הפך שלא במכוון לאחד מכלי הנגינה המשפיעים בתולדות המוזיקה. הקאסט דל השבוע מציין 30 שנה מאז הפציע לחיינו ה-TB-303, בפרק מיוחד.

כשמרשל ג'פרסון נכנס לחנות מוזיקה בשיקגו בתחילת שנות ה-80, הוא התכוון לקנות גיטרה חשמלית. חלום חייו היה להיות ג'ימי הנדריקס, כל זאת למרות שלא ידע לנגן. המוכר בחנות שכנע אותו כי מכשיר יפני חדש וזול, המדמה צליל גיטרה, הוא הפתרון הטכנולוגי החדש בדיוק עבור אנשים כמותו. מרשל נפל בפח. ה-TB-303 רחוק מלהישמע כמו גיטרה, וחמור מכך, חוברת ההוראות להפעלת המכשיר כתובה ביפנית בלבד. ג'פרסון לא נעשה גיטריסט ועד היום לא יודע לפרוט על כלי מיתר, אבל הוא הפך לנביא של סגנון ההאוס, ובין היתר גם לאחראי הישיר על הולדתו של צליל האסיד הידוע לשמצה. צליל האסיד מהפכני לא רק בזכות המרקם הצורמני שלו. הייחוד העיקרי שלו הוא בעובדה כי אין הוא מדויק הרמונית. ה-TB נוטה לזיופים שאין עליהם שליטה: חסידיו של המכשיר רואים בהם סגולות "אנושיות", בעוד שהמתנגדים בזים לו בשל כך. במובנים רבים, ה-TB הינו מכשיר אידיאלי למחוסרים השכלה מוזיקלית, ולכן כנראה גם נועד כמו משמיים למוזיקת מועדונים. עוד לפני שמרשל ג'פרסון, בתיווכם של ג'סי סאנדרס, פרנקי נאקלז ואחרים משיקאגו, הוליד את ההאוס, ה-TB שימש ליצירת אלקטרו, היפ-הופ מוקדם, ו-Fאנק. אבל היה זה רק בסוף שנות ה-80, כשדי.ג'יי פייר (פיוצ'ר) החליט שדווקא האוקטבה הגבוהה של המכשיר היא שמוציאה ממנו את מירב הפוטנציאל.

"Acid Tracks" הוא ללא ספק מהיצירות המוזיקליות החשובות בתחום. הוא מהווה סטנדרט נצחי להאוס, טכנו, טראנס וכל זרם מוזיקלי עפוף אלקטרוניקה אחר שעשה לימים שימוש בגל הקול הצעקני של ה-TB. בימים אלה הוא מופיע מחדש, לצד עוד כ-60 רצועות נוספות, באוסף הרטרוספקטיבה הגדול ביותר שנעשה עד כה לצליל האסיד. מדובר במיזם מבורך של חברת התקליטים המשובחת Harmless, לייבל אנגלי שידוע באוספי הקונספט המדוקדקים ביותר בעולם. "Acid Rain" הינו מארז תקליטורים מחומש, המציע מדריך מקיף ומעמיק לרגעי המפתח של צליל האסיד האוס של שיקגו והטכנו של דטרויט. לצד רוב החשודים המיידים, בדמות אדוניס ("No Way Back") או לארי הארד ("Can You Feel It"), ניתן למצוא במארז גם לא מעט חומרים שטרם הופיעו על גבי דיסק או תקליט מאז. על העריכה וכתיבת חוברת טקסט בת 60 עמודים אחראי טרי פארלי, וחתיכת ציון לשבח מגיע לו על העבודה.

"אסיד הוא הרבה מעבר לסגנון מוזיקה, או תרבות הדאנס. בבריטניה, השפעתו של קיץ האהבה ניכרת בכל תחומי החיים. ממוזיקה, קולנוע, ספרות, אמנות, עד עיצוב ושעות פתיחה של מקומות בילוי. תרבות הרייב שינתה את בריטניה באופן מוחלט", כותב פארלי בחוברת. "יש קסם שאי אפשר לשחזר באותם תקליטים מוקדמים משיקגו. היכולת והתעוזה שלהם להעניק למאזין ערך מוסף הסובב סביב מסרים הדוניסטיים ופוליטיים כאחד, הם אבן דרך שאבדה לתרבות שלנו. תקליטים כמו "Your Only Friend" של די.ג'יי פייר המדבר על נזקי התמכרות לקוקאין, או סיפור האימה הטורדני שב"Where's Your Child" של כריס ווסטברוק הם דוגמאות טובות לכך. שירי הנשמה של פרנקי נאקלס וג'יימי פרינספל היו מקור מפגש מאחד להטרוסקסואלים וגייז. איש מהבליינים לא תיאר בליבו שמאחורי המוזיקה הזאת, קיים רוב של יוצרים שחורים. איש לא התעסק בלאום, או בפנים שמאחורי המוזיקה. וזה הכוח הגדול ביותר של אסיד. הלחן האינסטרומנטלי-לולאתי שלו מדיטטיבי. מוזיקלית ותודעתית הוא מעניק ניתוק. אין לו בית ואין פזמון, מימד הזמן והייעוד היחידי שלו הוא נצח".

רבים יכולים לשאול את עצמם, מה לאוסף תקליטים בני 30 שנה ולימינו אנו, ובצדק. אבל כאמור, צליל האסיד לא הפסיק ללוות את היצירה האלקטרונית מאז ועד היום. יתרה מזאת, בשנים האחרונות קיים רנסאנס אדיר מאין כמותו המתחקה אחר הציוד והצליל האנלוגי-פרימיטיבי שהיו אחראים לו החלוצים של אז. את ה-TB, לצד מכונות תופים בני התקופה דוגמת ה-TR-606 וה-TR-707, אפשר לפגוש כיום מחדש ביצירתם שלOmar-S, Tin Man, Simonchino, Motor City Drum Ensamble, Tevo Howard ועוד אינספור יוצרי האוס וטכנו מהעת הנוכחית. מסיבה זאת ורבות אחרות, תקליטי האוס נשכחים משיקגו של תחילת שנות הש-80 נשמעים מודרניים להפליא בעשור השני של המילניום השלישי, ולכבודם התכנסו הפעם. הסט שרקחנו לכבודכם מורכב מקמצוץ מהפלא המוזיקלי המזהיר שמעניק אותו מארז מסחרר. צליל האסיד של שיקאגו. מוזיקה שטנית, הומו-אירוטית, מבושמת סם. עם פוליטיקה ואסתטיקה של Pאנק וחירות מוזיקלית של ג'אז. כיום ברור, יותר מאי פעם, מדוע מדובר בפרק המוזיקלי המכונן והמעצב ביותר לתרבות הדאנס מאז ועד עולם. תבלו יפה וזכרו: מוזיקה חדשה מתיישנת מהר. מוזיקה חדשנית נשארת לעד.

הטראקליסט המלא:

William S. - Ill Never Let You Go
M.E - School Hall (Original 12" Mix)
Mario Diaz Feat. Mr Lee - Can You Feel It
Virgo Foue - R U Hot Enough
Jungle Wonz - The Jungle (Edit) (Original 12" Club Mix)
Cool McCool - World Turns Round (Original Album Version)
Phuture - Your Only Friend (Cocaine) (Original 12" Club Mix)
Jack Frost & The Circle Jerks - Shout (Original Album Version)
Master C&J Feat. Liz Torres - Face It (Original 12' Dub Mix)
Bam Bam - Where's Your Child (Original 12'' Club Mix)
Armando - Don't Take It (Thomo's 2007 12" Edit)
Model 500 - The Chace (Original Mayday 12" Club Mix)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully