וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש וסלסולים: מה הבעיה של רשת ג' עם השיר החדש של אייל גולן?

חגי אוזן

21.10.2013 / 1:14

שירו החדש של אייל גולן, "מבעד לדמעה", נבלם מהשמעות ברשת ג' בשל שגיאה לשונית - היוצרים מפסידים תמלוגים וברשות השידור מתעקשים: "יש בשיר שיבוש קשה של השפה"

אפשר היה לחשוב שמי שמתפקד כשופט בתכנית הריאליטי עתירת הרייטינג "הכוכב הבא" ומוגדר על ידי איש יחסי הציבור שלו בתור "הזמר הלאומי", יזכה לדלת פתוחה וכניסה חלקה לרשימות ההשמעה בתחנות הרדיו. כנראה שכדאי לחשוב שוב. "מבעד לדמעה", הסינגל החדש של אייל גולן שיצא לפני כשבוע, נבלם בשלב זה מהשמעה ברשת ג' מבית קול ישראל, מתחנות הרדיו המשפיעות בארץ.

עד כה קיבל השיר השמעות בודדות בלבד בתחנה (אחת עם צאת השיר ואחת בפינת ביקורת של הח"מ). הסיבה - לטענת אנשי התחנה קיימת בעיה תחבירית במילות השיר כשבפזמון נכתב "ואת איננה". הטעות היא בכך שבלתי אפשרי לפנות בגוף שני ולהמשיך בגוף שלישי. "נכון היה לכתוב 'והיא איננה' או 'ואת אינך', יש כמה אפשרויות", אומר גורם בתחנה, שטוען שלגולן הוצעה האפשרות להקליט את הפזמון מחדש כפי שעשה בעבר הראל מויאל וזמרים אחרים, אך הוא סירב.

"לגבי השאלה למה 'ואת איננה' ולא 'ואת אינך' - זה במודע" אומר לוואלה! תרבות אייל גולן. "השיר הוקלט לאחר התייעצות לשונית. הכוונה היא, את במצב של היותך איננה". מקורבים לגולן אמרו בהקשר זה ש"יש תחושה שמחפשים את אייל בגלל שהוא אייל ודרכו אפשר יהיה להראות שגם לו אין הנחות. יש לא מעט דוגמאות של שירים שהושמעו בתחנה למרות שהיו בהם טעויות לשוניות. בשיר 'מבעד לדמעה' זה גם בעייתי לשנות את המילים כי זה ישפיע על הלחן והמשקל של המילים".

את השיר כתבה עינת הולנדר, שלמרבה האירוניה, משמשת בין היתר כיועצת לשונית ומציעה את שירותיה גם כמגיהה לשירים של יוצרים אחרים. "צירוף המילים 'ואת איננה' אמנם לא עולה בקנה אחד עם כללי האקדמיה, אך מהווה משפט הלקוח מלשון סלנג ששולב בטקסט ברוח הדברים של השיר. כפי שמופיע, אגב, גם בשירים ידועים אחרים", אומרת הולנדר, שמוסיפה שהדבר נעשה "מתוך מודעות מלאה של כל המעורבים בעשייה ולאחר דיון מקדים עם יועצים לשוניים שנתנו את ברכת הדרך".

אופיר כהן, התקשה להסתיר את אכזבתו, כך לפי מקורביו – שכן, גם אם השיר יהפוך ללהיט, יוצריו ייפגעו מאי ההשמעות ברשת ג' ויפסידו את התמלוגים הפוטנציאליים. לאור הבעייתיות שהתגלתה במילות השיר, ייתכן שגם בתחנה הצבאית גלי צה"ל עשויים לבחון את הנושא, זאת לפי תגובת רשות השידור המובאת מטה.

"ברשות השידור מקפידים ככל האפשר על עברית תקנית בקרב המגישים, המנחים, העורכים והכתבים, וכן על לשון הפרסומת המשודרת", אומרת לינדה בר, דוברת רשות השידור. "מובן שקשה לדרוש את אותה הקפדה בלשון השירים, שהרי צריך להתחשב ב'חופש המשוררים', שיש בו לעתים גם סטיות מכוונות מן הלשון התקנית. בשיר המדובר ניכרת הקפדה יתרה על תקניות הלשון, אך יש שיבוש קשה הנשמע 12 פעמים: 'את איננה' במקום 'את אינך'. בר הוסיפה ש"רות אלמגור-רמון, יועצת הלשון של רשות השידור, ביקשה להקליט את השיר בגרסה מתוקנת. היא אף יידעה בעניין זה את גלי צה"ל באמצעות אבשלום קור. נזכיר שיועצי הלשון של רשות השידור והמזכירים המדעיים באקדמיה ללשון העברית עומדים לרשות היוצרים בהתנדבות כדי לייעץ בענייני לשון לפני ההקלטה, ואף לעבור מראש על מילות השירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סינגלים

ג'ולייטה - "כזאת תמימה"

בלי להשתולל בהגזמה, בלי סלסולים מיותרים, כשהיא מהודקת ומאופקת, מגישה ג'ולייטה את השיר הטוב ביותר שלה. את "כזאת תמימה" כתב והלחין ירון כהן, היוצר המעולה שאחראי בין היתר ל"צליל מיתר". גם אם לא מדובר בשיר מאותה ליגה, עדיין הוא נכון מאוד לג'ולייטה. סוף סוף היא שרה ולא מקשקשת.

נתי לוי - "אהבה או כסף"

עם עבודה נכונה, כמו שעשה בתחילת הקריירה, נתי לוי יכול לחזור למרכז העניינים. "הבעיה" של נתי לוי שהוא יותר מדי מוכשר והיצירה שלו זקוקה להכוונה. יש צורך בניהול אמנותי קפדני, מישהו שיידע לנתב אותו. ממש בדומה לאחיו ישי, שיודע תמיד להשאיר את העמדה הזאת בידיים אחרות. הסינגל החדש שהוציא "אהבה או כסף" הוא לא השיר הנכון לצורך כך. החתימה המסתמנת על הפקה בחברת "מירו את עדן" של יפרח מתנה, כבר נותנת פתח של תקווה. החברה שמפיקה את ישי לוי בהחלט יכולה לקחת את נתי לוי לאותם שיאים שרשם האח.

רון שובל וטום קשטי - "בואי נעשה חיים"

רוח שטות גרמה לרון שובל להקליט שיר סתמי עם טום קשטי. שני החברים מהריאליטי "גולללסטאר" יכלו למצוא שיר שיותר מאפיין אותם, עם טקסט יותר חריף ולחן מגניב באמת. ב"בואי נעשה חיים" אין שום דבר שתופס את האוזן והבעיה החמורה היא שטום קשטי מנסה בכוח להוכיח שהוא זמר. הבעיה היותר גדולה היא שמעבר לכשלון של קשטי, הוא גם גורר אחריו את שובל - שהשיר הזה ממש קטן עליו.

יהודה מימרן - "נופל וקם"

באווירת החורף שכבר מורגש באוויר, מוציא הזמר יהודה מימרן את "נופל וקם" שמוציא אותו לא רע בכלל. למימרן קול חם ובוגר והשיר עשוי היטב. למרות זאת, השיר דורש סבלנות ואת זה אין לקהל כלפי זמרים חדשים. השיר לא נכון לשלב הזה של הקריירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully