וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגה עילית 10: הקאמבק המופלא של "הישרדות"

אביעד "צפניה" קדרון

23.5.2014 / 0:00

"הישרדות 28" היא נס טלוויזיוני, לא פחות. דמיינו לעצמכם, לרענן מותג לאחר 27 עונות. איך בכלל ניגשים לזה? טור הטלוויזיה של צפניה

הטקסט הזה נכתב עוד לפני שגמר "הישרדות 28" שודר. פשוט כי אין סיבה לחכות שגמר "הישרדות 28" ישודר כדי לכתוב את הטקסט הזה. העונה ה-28 במספר של "הישרדות" הצליחה לעשות את הבלתי ייאמן ולהחיות את מותג הריאליטי הוותיק בכל החזיתות החשובות: "הישרדות" רמסה את "אמריקן איידול" ברייטינג, ליהקה מתמודדים מעניינים ואולי, יותר חשוב מהכל, החזירה את אמון מעריצי הפורמט. לא משנה כמה נחשוב על זה, "הישרדות 28" היא נס טלוויזיוני, לא פחות. דמיינו לעצמכם, לרענן מותג לאחר 27 עונות. איך בכלל ניגשים לזה? אפשר לגשת לזה? "הישרדות 28" הוכיחה שאפשר.

מה הפך את "הישרדות 28" למוצר ריאליטי משובח? הרבה דברים. אבל כדי להבין מדוע ההווה מוצלח, צריך לחזור לעבר. על מנת להתמודד עם השחיקה במותג ועם עייפות הצופים, החליטו ב"הישרדות" לנצל את חיבת הצופים למתמודדי עבר ובחרו להחזיר, כמעט בכל עונה, מתמודדים שהשתתפו בתכנית. לכאורה, פתרון מופלא. בפועל, דרך נוספת לעייף את הצופים שכן רוב המתמודדים שהוחזרו כלל לא היו אהובים וגזלו את זמן המסך מהמתמודדים החדשים. "הישרדות" עדיין לא קרסה אבל המותג נפגע.

וכשמתמודדי העבר לא עשו את העבודה, הגיעו השינויים בפורמט. פה אי גאולה, שם אלילי חסינות עם כוחות מיוחדים. לכאורה, דרך נוספת לרענן את הפורמט. בפועל, כישלון יצירתי שפגע, שוב, במותג. חצי הכוס המלא של הפגיעה במותג היה הנמכת ציפיות כללית. אף אחד כבר לא ציפה ש"הישרדות" תחזור לימיה הזוהרים. ואז הגיעה "הישרדות 28".

מתמודדים מעניינים ועריכה נהדרת הפכו את "הישרדות 28" לפלא ריאליטי. למעלה מעשור אחרי שז'אנר הריאליטי פרץ לחיינו והיה נדמה שסף הריגוש הגיע לשיאים חדשים, "הישרדות 28" חזרה למקורות והדהימה את כולם. אמנם לא מדובר בשני שבטים בני שמונה אנשים כל אחד ("הישרדות 28" אירחה שלושה שבטים המחולקים לפי נושאים – יופי, כוח ושכל) אבל איכשהו, לא ברור איך, "הישרדות 28" הרגישה כאילו היא שייכת לעונות הראשונות של המותג.

כל מתמודד זכה לזמן מסך נאה, כל עלילה התחילה והסתיימה, כל צילום היה מוקפד. התקתוק היה מסונכרן ומושלם. מזמן כבר לא נראה כזה ריאליטי במחוזותינו. אבל עזבו את הצילום ואת העלילה, המתמודדים הם האקס פקטור של "הישרדות 28". אולי כי הם מגלמים את הדור השלישי של מתמודדי הריאליטי. אם מתמודדי הדור השני היו אלה שמודעים לפורמטים על כל יתרונותיהם וחסרונותיהם, מתמודדי הדור השלישי הם מתמודדים שמודעים לפורמטים אך מודעים גם למודעותם ולכן מאפשרים לעצמם להיות הרבה יותר משוחררים וללעוג, הן לעצמם והן לפורמטים. עולם בתוך עולם בתוך עולם.

בכך מושלם מעגל החיים של הריאליטי, נכון לעכשיו. פורמטי ריאליטי שונים כבר הרשו לעצמם ללעוג לעצמם בשנים האחרונות אבל זה היה הרבה יותר מונולוג מאשר דיאלוג. מתמודדי הריאליטי לקחו את עצמם ברצינות וסירבו לשתף פעולה. אפשר לקוות ש"הישרדות 28" תעשה לעולם הריאליטי את מה ש"הישרדות 1" עשתה – מהפכה.

מסכימים עם צפניה? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • הישרדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully