וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אהבה לא צפויה" הוא דוקו לא שיפוטי על סיפור אהבה משונה במיוחד

לילך וולך

28.5.2014 / 0:00

"אהבה לא צפויה" מצליח לנטרל את האנטגוניזם של הצופה באשר לסיפור של אנסטסיה ודורון. בין השניים עומדות 19 שנים הפרש גילים, ותלונה על תקיפה מינית שהובילה לכלא. ובכל זאת הם יחד

יח"צ - חד פעמי

בסרט התיעודי המרתק "קאטפיש", מסביר אחד המתועדים מהו אדם שהוא קאטפיש (שפמנון) – כאשר היו מעבירים משלוח גדול של דגה, גילו שהדגים הצפופים היו מגיעים רכרוכיים מחוסר תנועה. עד שלמישהו היתה ההברקה להכניס אל המשלוח גם שפמנון, אשר גרם לדגים לשחות בעצבנות. ישנם אנשים שהם קאטפיש, הוא אומר – שומרים אותך דרוך ועירני.

גם אנסטסיה, גיבורת הדוקו "אהבה לא צפויה" שישודר הערב ב-yes דוקו, היא קאטפיש אנושי שכזה – ג'ינג'ית סוערת, פיקחית, יפהפיה ומלאת חיים. כשהיתה כבת 10 החלה משוטטת חסרת השגחה בשכונה אליה היגרה יחד עם אמה החד הורית, עד שנדדה אל תוך המספרה הביתית של דורון בוכניק. בוכניק, ספר מופנם וקטן קומה בן 30, הניח לילדה לבוא וללכת כאוות נפשה. כשהיתה בת 12, לאחר שדובבה על ידי חוקרת נוער, התלוננה אנסטסיה על דורון שהטריד אותה, ובוכניק נשלח לשלוש שנים בכלא. גם גורלה שלה לא שפר עליה במיוחד, וכפי שהיא מתארת התייחסו אליה כאל עבריינית, והיא הפכה לנערה זועמת ותלושה שלא שורדת בשום מסגרת.

כמה שנים לאחר מכן, אזרה אנסטסיה אומץ וניגשה לביתו להתנצל על שהעלילה עליו וטפלה עליו אשמת שווא. ההתנצלות שהתקבלה הפכה לקשר, הקשר התחזק, והשניים הפכו לזוג. תגובות הסביבה המזועזעות מצד משפחות השניים שהתקשו לקבל כל אחת מצדה את הקשר, לא הפריעו להם, והזוג המוזר מיסד את הקשר, נישא, חזר בתשובה והקים משפחה. אנסטסיה היא עדיין הוריקן של רגשות, ומלל וטמפרמנט, ונדמה שכל מי שמסביבה לא יכול שלא להגיב אליה, ועוד יותר מהם – דורון בוכניק, הספר המסתגר והשקט, שמחלה פגעה בצמיחה שלו, שלא מאמין עדיין שהחיים שלו נפרשו באופן שנפרשו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "אהבה בלתי צפויה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיפור העקמומי והמשונה הזה שסופו באהבה גדולה שהיא גם בקשת סליחה ומחילה אפיות באופיין, מזכיר סרט תיעודי אחר שבאופן סביר נקרא "אהבה מטורפת". שם השתלשלות העניינים שונה, אבל יש גרעין דומה ששואב מאותו מקור כאוטי במיינד האנושי. "אהבה מטורפת" מגולל את סיפור האהבה החולני בין ברט ולינדה פוגאש – זוג מבוגר אשר הכיר כאשר ניהלו רומן אסור בצעירותם, ובהתקף קנאה הוא שפך חומצה על פניה היפות, עיוור וצילק אותה לנצח. בשילוב של אובססיה, סליחה, ייאוש ושיגעון-בשניים, הם מוצאים במהלך השנים את דרכם בחזרה זה אל זו. גם במקרה הזה מתבונן מן הצד לא יכול להבין עד הסוף את פשר החיבור בין אנסטסיה ודורון, אבל כנראה שזה קצת כמו שמחברים בכוח סיר ומכסה שלא נועדו זה לזה, ובלתי אפשרי להפריד אותם לאחר מכן.

הדבר היפה ביותר שעושה יוצרת הסרט "אהבה לא צפויה" פז שוורץ, הוא שבשום רגע היא אינה שיפוטית או כופה נראטיב מארגן לסיפור המשונה הזה. הדרמה שמובלעת ממילא בסיפורה של הילדה הוורבאלית, המבריקה והצמאה לתשומת לב, ובין מי שהיה סוג של שק חבטות אילם עבורה, ומי יודע בכלל מלבד שניהם מה קרה שם. ואז ההיפוך הכפול בין תוקף לקורבן, ובין הפוגעת למבקשת המחילה. יש בסיפור הזה שכבות על גבי שכבות של מורכבויות, שריטות ופגיעות וגם איזה סוג של נחמה והחלמה. בתוך כל זה מצליח הסרט דרך הבימוי והעריכה הרגישים, לייצר גם אצל הצופה את אותה חמלה ונדיבות כלפי האופן שבו החיים לפעמים מופרכים ולא צפויים יותר מכל מה שאפשר לדמיין.

"אהבה בלתי צפויה" ישודר הערב ב- yes דוקו 21:00


האם תצפו בסרט? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully