וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבוק דוב: תחנות התרבות של שלמה יידוב

מאדוארדו פאלו והביטלס, דרך הלהקה הצבאית וצליל מכוון ועד מוני מושונוב ומרסדס סוסה: לקראת הופעה חגיגית ותכנית רדיו חדשה, שלמה יידוב מונה כמה מתחנות התרבות החשובות בחייו

שלמה יידוב. אילן בשור,
גם על הבמה ועכשיו גם ברדיו. יידוב/אילן בשור

אדוארדו פאלו

"כנער שנולד בארגנטינה, ספגתי חזק את המוזיקה של המקום, במיוחד בתחום הפולקלור. אחד מהיוצרים הבולטים שאהבתי מאוד היה אדוארדו פאלו, שהלך לעולמו לפני שנה. גיטריסט ענק ששילב בין נגינה קלאסית למוטיבים ומקצבים עממיים, מלחין וזמר עם קול עמוק וכובש.

"שכן שלי עבד כשוער בתחנת הרדיו בה נהג פאלו להופיע, ויום אחד הוא 'פילח' אותי לאחת מההופעות שלו ואפילו הכיר בינינו (ואני בן 10). פאלו שאל אם אני מנגן וכשעניתי בחיוב, שלף את הגיטרה שלו מתוך הנרתיק המפואר, מרופד בקטיפה אדומה, והגיש לי אותה. האצבעות שלי רעדו ובקושי הצלחתי להוציא צליל אבל פאלו כמובן עודד אותי ואמר 'יפה מאוד'. את הרגע הזה לא אשכח לעולם. באלבום החדש שלי (בספרדית) "אהבה ראשונה / El Primer Amor", אני מבצע שלושה שירים שלו".

הביטלס

"בערך שנתיים לאחר שעליתי לארץ, 'הגל הקל' של קול ישראל וכמובן רדיו רמאללה התחילו להשמיע את השירים הראשונים של הביטלס שאז נקראו 'חיפושיות הקצב'. מיד נכבשתי על-ידי הצליל הקסום שלהם, מהאנרגיות, העיבודים הקוליים והאפקט האדיר ביוניסון של פול וג'ון.

"מאותו הרגע עקבתי בדריכות אחרי כל שיר חדש וחיכיתי בכיליון עיניים לכל תקליט שלהם, והם ידעו תמיד להפתיע מחדש. אני משוכנע שהם הטביעו עלי חותם עמוק, שבא לידי ביטוי בלחנים שכתבתי מאוחר יותר".

להקת גייסות השריון - צוות הווי סיני

"כשהתגייסתי לצה"ל עשיתי טירונות שריון ברפיח ואחר-כך עברתי ללהקה של החיל. המעבד המוזיקלי היה אלברט פיאמנטה שעודד אותי מאוד להלחין בעצמי. בלהקת השריון, ולאחר מכן בצוות הווי סיני, הכרתי את יצחק קלפטר, מוני מושונוב ושלמה גרוניך שהפכו להיות חבריי הקרובים. שלוש השנים האלה סייעו במידה רבה מאוד להשתלבות שלי כעולה חדש וגם להתפתחות שלי כיוצר ומוזיקאי.

"עם גרוניך ושם טוב לוי הקמנו מאוחר יותר את שלישית 'קצת אחרת' ועם קלפטר ושם טוב לוי את 'צליל מכוון'. שיתופי הפעולה איתם נמשכים עד עצם היום הזה, אחרי 45 שנה. אגב, מוני מושונוב יתארח בהופעת ההשקה שנקיים ביום שלישי הקרוב בזאפה הרצליה".

סיימון וגרפונקל

"בשנת 1981 למדתי בניו יורק ובדיוק אז התקיים מופע האיחוד הראשון של סיימון וגרפונקל בסנטרל פארק. לפני כן, בארץ, יצא לי להיות בהופעות של 'דם יזע ודמעות', חוזה פלסיאנו, הטרמולוס ועוד, בכולן נהניתי מאוד. אבל בניו יורק, 'העיר הגדולה', זה היה משהו מיוחד. מצאתי את עצמי בתוך הנחשול האדיר שזרם לכיוון הפארק, התיישבתי על הדשא ושמעתי את הצמד הזה שהיה כל-כך אהוב עליי, בליווי נגנים נפלאים. זאת היתה בשבילי חוויה מכוננת".

מרסדס סוסה

"בסוף שנות השמונים הופעתי במועדון צוותא בתל-אביב בערב שהוקדש ל'נעלמים' בתקופת החונטה (המשטר הצבאי) הארורה בארגנטינה. מרסדס סוסה הייתה שם ועצם נוכחותה ריגש אותי מאוד.

"עליתי לבמה ושרתי את 'ימים לבנים'. לקראת סוף השיר הבחנתי במרסדס בפאתי האולם, כשהיא קמה ומפלסת את דרכה למטה. כשהגעתי לחדר האמנים, מרסדס באה לקראתי בזרועות פתוחות, חיבקה אותי חזק ואמרה לי "ES UNA JOYA" ("זאת פנינה") וביקשה שאתרגם לה את השיר לספרדית. תרגמתי אותו עבורה ועל פי בקשתה מאוחר יותר גם את 'כמו אדם' שכתב נתן זך. כך נוצר עם מרסדס קשר אישי חם והיא נהגה לארח אותי בהופעות שלה בארץ. זה היה בשבילי בית ספר, הנוכחות שלה, הקול האדיר וההתרגשות העצומה שהיא מבצעת את השירים שלי. באלבום החדש סגרתי מעגל והקלטתי את השיר "כמו אדם" מופיע בגרסתו הספרדית "Como Adan"".

צ'ארלי היידן ופט מת'יני

"את שני המוזיקאים הענקיים האלה, הכרתי כל אחד לחוד ופתאום שמעתי את שיתוף הפעולה שלהם באלבום ההופעה 'מיזורי סקיי'. התרגשות עצומה. המינימליזם, השקיפות והצליל הרחב של שני הכלים, הקונטרבס והגיטרה, הקסימו אותי. שמעתי את הדיסק בלופ. זה גם היה הטריגר שהביא אותי להקליט את האלבום האינסטרומנטלי הראשון שלי, 'מתוך השקט', בהרכב זהה עם אלי מגן הנפלא על הקונטרבס. היה לי מאוד עצוב לשמוע בשבוע שעבר שצ'ארלי היידן נפטר".

שלמה יידוב ישיק את אלבומו החדש "אהבה ראשונה El Primer Amor" ביום שלישי הקרוב, 22 ביולי, בזאפה הרצליה ויארח את מוני מושונוב ופבלו רוזנברג.

בנוסף, בימים אלה מגיש יידוב תכנית רדיו חדשה (בהנחייתו ועריכתו) ברדיו 88FM כל יום רביעי בשעה 23:00, אחת לשבועיים.

אהבתם את תחנות התרבות של יידוב? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully