וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחמן מברסלב הפך להיות ממוחשב

1.9.2014 / 9:00

כשרבי נחמן מברסלב החל ללמד את תורותיו בעזרת משלים וסיפורים הידועים בשם "סיפורי מעשיות", הוא לא תאר לעצמו ש-200 שנה אח"כ, סטודנט במכללת סמינר הקיבוצים יהפוך אותם לסרטוני אנימציה ואפליקציית משחק

יח"צ - חד פעמי

על זה רבי נחמן מברסלב כנראה לא חלם. סיפורי המעשיות מלאי העומק וחכמת החיים שכתב לפני למעלה ממאתיים שנה, מעובדים בימים אלו למסע חדשני ומרתק דרך סרטוני אנימציה ואפליקציית משחק שתשלב את עצותיו בכל שלב במשחק. "רבי נחמן זה סיפור אהבה שהחל עוד בימי הצבא", מספר אביתר שלמה, שעומל על הרעיון בימים אלו. "חבר ילדות, שחזר בתשובה באותה תקופה, הכיר לי את הספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן. ספר כיס עבה, עם איור צבעוני מושך על הכריכה ואני זוכר שאותו חבר אמר לי: "הספר הזה מלא בסודות התורה ומאז השתנו חיי".

שלמה חי את הקונפליקט היומיומי והמתמשך בין החיים המודרניים והעולם הדתי בו הוא חס בצילו מאז שחזר בתשובה לפני כעשור. ההתקרבות והחיבור אל אלוהים התעצמו כשהכיר את תורותיו של רבי נחמן וכיום, למרות שלא שינה את לבושו, הוא מגדיר את עצמו כחסיד ברסלב מובהק. "היה לי חשוב שאהיה שלם עם מה שאני עושה, לכן העדפתי להיות כביכול צעד אחד אחורה, ולא שתי צעדים קדימה ולא להרגיש שם בנוח".

סיפורי המעשיות של רבי נחמן מעובדים לסרטוני אנימציה ואפליקציית משחק. סמינר הקיבוצים,
"הספר הזה מלא בסודות התורה ומאז השתנו חיי"/סמינר הקיבוצים
סיפורי המעשיות של רבי נחמן מעובדים לסרטוני אנימציה ואפליקציית משחק. סמינר הקיבוצים,
אפליקציית משחק שתשלב את עצותיו בכל שלב במשחק/סמינר הקיבוצים

רבי נחמן מברסלב – נינו של הבעל שם טוב - הביא את תורת החסידות להמונים. הדרשות הכבדות והמורכבות שנהגו הרבנים והאדמו"רים לשאת עד לתקופתו, הוחלפו על ידו בסיפורים בסגנון אגדות עם כדי לאפשר גם לפשוטי העם חיבור ליהדות. כך גם בא לידי ביטוי הרוח האמנותית והיצירתית שפיעמה בו. חסידיו כתבו את הסיפורים שסיפר על בת המלך שאבדה, על בן המלך שהיה מאבנים טובות, על החיגר ועוד רבים. בשל הפשטות אך לא פחות מכך – העומק, אליו מאפשרים הסיפורים להגיע, הם נלמדים ומסופרים בהתוועדויות החסידים, באוניברסיטאות, בישיבות וגם לילדים לפני השינה.

את אביתר זה תפס. במהלך לימודיו במכללת "סמינר הקיבוצים", במגמת עיצוב והוראה, הוא התבקש להכין פרויקט גמר בנושא האורבניות המתחדשת. "חצי שנה התבשלתי עם הפרויקט: 'מעשה מחיגר', המבוסס על ספר המעשיות. בתחילה חששתי", הוא מגלה. "בכל זאת הנושא היה אורבניות מתחדשת וזה לא היה מובן מאליו שאצליח להכניס את רבי נחמן. חששתי שלא יקבלו את זה".

סיפורי המעשיות של רבי נחמן מעובדים לסרטוני אנימציה ואפליקציית משחק. סמינר הקיבוצים,
"חצי שנה התבשלתי עם הפרויקט"/סמינר הקיבוצים

"מעשה בחכם אחד קדם מותו קרא את בניו ומשפחתו וצווה אותם להשקות אילנות. גם יש לכם רשות לעסק בשאר פרנסות אבל בזה תשתדלו, להשקות אילנות. אחר כך נפטר החכם, והניח בנים. והיה לו בן אחד שלא היה יכול לילך.

"והיה יכול לעמוד, רק שלא היה יכול לילך. והיו אחיו נותנים לו סיפוק די פרנסתו והיו מספיקים אותו כל כך עד שנשאר לו. והיה אותו הבן, מקבץ על יד ממה שנשאר לו מפרנסתו עד שקבץ סך מסיים וישב עצמו: למה לי לקבל אספקה מהם; טוב שאתחיל לעשות איזה משא ומתן. ואף שאינו יכול לילך, יעץ בדעתו לשכור לו עגלה ונאמן ובעל עגלה וייסע עמהם ללייפציג (עיר מפורסמת בגרמניה) ויוכל לעשות המשא ומתן אף שאינו יכול לילך".


(מתוך "מעשה מחיגר")

עבודתו "חיגר", הוצגה בתערוכת הבוגרים של ביה"ס לעיצוב ואמנות של מכללת סמינר הקיבוצים במרכז עמיעד – שוק הפשפשים ביפו. משחקו מורכב ממספר סרטוני אנימציה מעוצבים לשימוש באייפד, משולבים ברקעים מקאנווס, עשויים משפכטל ומכחולים ובנוי קונספטואלית על בסיס הסיפור. בכל שלב במשחק, מתקיימת הדמיה של אינטראקציה ויזואלית באנימציה, במהלכה השחקן עובר אתגר ובסופו זוכה לעצה לחיים טובים יותר על פי משנתו והווייתו של רבי נחמן מברסלב: מהי ההתבודדות? כיצד למחות, מהי למידה נכונה ועל כוחה של תפילה. "יש הרבה עצות מעשיות שאני משתמש בהן בחיים שלי ורציתי לשלב אותן במשחק כפרס והשחקן אוסף בעצם ארגז כלים שילוו אותו בחייו האמיתיים", מדגיש שלמה.

לדבריו, שילוב האנימציה הגיע בשלב מאוחר יותר ולאחר סיום הפרויקט, לאחר שלמד בברלין ליצור באנימציה. "מה שעניין אותי זה לקחת את כל העצות של רבי נחמן, ולהנגיש אותן לאוכלוסייה שהיא חילונית ולא קרובה לדת. להציג אותן בצורה אחרת".

סיפורי המעשיות של רבי נחמן מעובדים לסרטוני אנימציה ואפליקציית משחק. סמינר הקיבוצים,
חי את הקונפליקט היומיומי והמתמשך בין החיים המודרניים והעולם הדתי. אביתר שלמה/סמינר הקיבוצים

תן לי תובנה על רבי נחמן מברסלב?

"אני חושב שעניין ההתבודדות הוא החלק הכי חזק אצלו", אומר שלמה. "התבודדות מאפשרת לאדם יישוב הדעת. רבי נחמן גילה שניתן לצאת ולהתנתק מכל הטרדות שיש לנו על הראש ביומיום ולמסור אותן הלאה. זה הדבר הכי פשוט והכי יפה, אם שואלים אותי מה זה רבי נחמן אני אומר שזה התבודדות".

שלמה מסביר, כי מבחינתו יש בהתבודדות כוח גדול שמחבר את התפילות ואת הפעולות כולן. "רבינו אומר ההתבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכול. ההתבודדות מעלה את כל מה שאתה עושה. היא מעלה את הדברים בדרגה. אני יכול להגיד לך שאפילו בעיצוב למרות שזה יישמע לא קשור, שמתי לב שכשאני מתבודד אני הופך להיות מעצב טוב יותר".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully