וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל הפסנתר 2014 יתקיים בנובמבר במוזיאון תל אביב

8.9.2014 / 16:01

אתניקס בפיוס היסטורי עם משינה, צביקה פיק נגמל מהרקדניות, אריאל הורוביץ מתכתב עם שירי אמו נעמי שמר, ויהודית רביץ חוזרת לאלבומיה הראשונים. זאת ועוד בפסטיבל הפסנתר ה-16

משתתפי פסטיבל הפסנתר 2014. ניב אהרונסון
חלק ממשתתפי פסטיבל הפסנתר 2014/ניב אהרונסון

פסטיבל הפסנתר של תל-אביב יתקיים זו השנה ה-16, ב-5 עד ה-8 בנובמבר 2014, במשכנו החדש – מוזיאון תל אביב לאמנות. המופע יכלול מעל ל-40 מופעים ובהשתתפות מעל ל- 180 אמנים, נגנים ומוזיקאים.

יהודית רביץ תעלה את המופע "ר?יח? ד??ב?ק ו?א?ר?ן", עליו חתום אסף אמדורסקי כמפיק מוזיקלי ומנהל אמנותי. ביחד הם ייצאו למסע מוזיקלי של אלבומיה הראשונים, עם נבחרת המוזיקאים שהשתתפו בהקלטות.: אבנר קנר, אלון הלל, ז'אן פול זימבריס, מיקי שביב ושמוליק בודגוב.

- אסף אמדורסקי, מילה על המופע?

"רק מילה טובה".

- או שתיים.

"לא יותר מזה".

- מפתה לעצור את השיחה כאן.

"אני מעריץ וותיק של יהודית, כשאני אומר וותיק אני מתכוון לאיזה שלושה עשורים וחצי לפחות. ראיתי את כל ההופעות שלה משנות השמונים, אבל את ההופעות של שנות השבעים לא הספקתי. החלום שלי היה לראות את הדבר הזה. והיא הסכימה. רשימת השירים כוללת בעיקר את ראשית הדרך שלה כיוצרת. זה לאו דווקא הלהיטים הראשונים שלה, זה יותר תחילת הכתיבה שלה. יש שם לחנים מופתיים כמו שרק היא יודעת לכתוב. הבאנו את הנגנים של פעם, אלה שניגנו איתה באלבומים הראשונים, וזו נבחרת חלומית. כל מה שאני אצטרך לעשות שם זה להגיד להם 'וואו, זה היה טייק ממש טוב!'".

יהודית רביץ ואסף אמדורסקי. ניב אהרונסון
יהודית רביץ ואסף אמדורסקי/ניב אהרונסון

- אתה עדיין הדבר הכי מעודכן, ויחד עם זאת עובד עם וותיקי הזמר העברי. בנוסף למופע הזה של יהודית ולמופע שלך עם ישראל גוריון, גם חידשת עם נתנאלה את "שיר היונה" שנכנס לפלייליסט של גלגלצ.

"באתי לאיזה עבודה עם זמרת ששמעתי שהיתה זמרת טובה פעם, וגיליתי מוזיקאית שלא מפסיקה להיות סקרנית ולהתפתח. היא ניחנה בטעם משובח, היא מנגנת ושרה מדהים ומלחינה נהדר. יפה ש'שיר היונה' יצא אחרי המלחמה".

זאב נחמה, סולן להקת אתניקס, מגלה כי מאחורי החזות הקוליות שלו מסתתר סיפור כואב. טוב, בערך. "אני משחק אותה כאילו הכל בסדר, כי אני במסיבת עתונאים לפסטיבל", אומר נחמה, "אבל האמת היא שכואב לי הגוף. אתמול גזמתי עץ בגינה ונפלתי מסולם". סיפור נוגע ללב, אבל לא רלוונטי לנו, אני אומר לנחמה. אז הוא ממציא לסיפור המשך: "בעצם נפלתי ישר על הפסנתר, ופה יצא המופע חבל על הזמן". מכה אמיתית ורצינית יותר שספגה אתניקס נבעה ממבצע צוק איתן. "לא סיפרתי לאף אחד, שהיינו באמצע מסע להוצאת אלבום חדש לקראת הקיץ. המלחמה הרסה לנו את כל התכנית השנתית, כי היו מין חודשיים של גאפ, וזה תקע את האלבום שהיינו אמורים להוציא. אחרי שעבדנו על האלבום כמעט שנתיים הוא לא ייצא השנה. זה כמו לתכנן להביא ילד לעולם וברגע האמת הוא לא יוצא. התכניות עברו לשנה הבאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אתניקס.
אתניקס

אתניקס, שתחגוג בשנה הבאה 30 שנות פעילות מוזיקלית, תעלה בפסטיבל הפסנתר את המופע "הטוב קורה", ובו תבצע את להיטיה הגדולים ותארח את אבנר חודורוב מלהקת משינה. זאת לאחר שבעבר נחשבו שתי הלהקות ליריבות. "כלפי חוץ חושבים תמיד שרבים, אבל אלה יריבויות שנוצרו כי זה טוב לתקשורת, אבל מעולם לא היו מתחים או מריבות בין שתי הלהקות, נהפוכו. בפסטיבל אנחנו מנסים להציג סוג אחר של אתניקס. מעולם לא ארחנו אנשים כמו אבנר חודורוב כפסנתרן אורח, שמכבד אותנו. הגענו לגיל שבו שתי הלהקות כל כך גדולות וכבר עשו הכל, שעכשיו אנחנו מתחילים באמת ליהנות. ואולי נעשה גם דברים ביחד, לא יודע".

- אייל גולן לא חזר למעמדו שהיה לו טרם פרשת הקטינות. האם תחלצו לעזרתו והדיבורים שהיו על מופע משותף עם גולן יתממשו?

"הציעו לנו הרבה מאוד כסף, נכון להיום אני אישית לא מוצא שום סיבה, לא מוצא צידוק מוזיקלי ללכת לעשות את זה כשאני בכלל במקום אחר עם הלהקה שלי".

צביקה פיק. ניב אהרונסון
צביקה פיק/ניב אהרונסון

צביקה פיק חוזר לפסטיבל הפסנתר אחרי שנים רבות שלא השתתף בו. מדוע נעדרת ממנו, אני שואל את פיק? "אתה יודע, יש הרבה אירועים, פעם מופיעים בזה, פעם מופיעים בזה. זה לא אומר שצריך לעשות את זה כל שנה", אומר לנו פיק. "במתכונת של הפסטיבל השנה אני שמח להשתתף. הפעם זה לא יהיה עם נגנים, זמרות ורקדניות, אלא עם פסנתר כנף ו-8 כלי מיתר של סימפונט רעננה. יהיה מופע יותר קלאסי ואישי, שבו השירים נשמעים כמו שהם נכתבו בבית. מופעים כאלה אני עושה לעתים מאוד רחוקות".

פיק הוסיף כי לקראת 2015 הוא מתכנן בין השאר לקיים סיבוב הופעות גדול בארצות הברית וקנדה לקהילות הישראליות והיהודיות ולהוציא אלבום דואטים משיריו בביצועים חדשים. פיק: "ואני גם אמשיך בשנת 2015 לגדל את התינוק החדש". לא נגענו.

יובל בנאי. ניב אהרונסון
יובל בנאי/ניב אהרונסון

יובל בנאי יעלה את המופע החד פעמי "לילה בעיר" עם אמנית הקלידים אלונה טוראל, המייצר מפגש בין דורי בין הרוק של בנאי לבלוז של טוראל. המופע יכלול להיטים של בנאי מ"משינה" ומאלבומי הסולו שלו, לצד שירים חדשים שחלקם יבוצעו מול קהל בפעם הראשונה, וביצוע ראשון ומיוחד של יובל בנאי ל"אהבה בת 20", במחווה לאביו יוסי בנאי. "אלונה", אומר לנו בנאי, "היא פסנתרנית וקלידנית מהדור מעליי, שניגנה בין השאר עם אריק איינשטיין, שלום חנוך והפלטינה. אלונה פסנתרנית אדירה מהגדולות שהיו אי פעם בישראל, גם בבלוז, גם ברוק וגם בג'אז, וגם בנאדם מקסים. בשבילי לנגן עם אלונה זה עניין, זה כיף. אני עם גיטרה אקוסטית, אלונה פסנתר. נושי פז מפיק לנו מוזיקלית את האירוע הזה, נראה לי שהוא יצטרף אלינו לכמה שירים בתוך העסק. אלונה ניגנה גם עם אבא שלי (יוסי בנאי – ש.ב.) בסיבוב ההופעות האחרון שהוא עשה בחייו, ולכן בטוח נעשה שיר של יוסי, וזה יהיה מעניין".

ריף כהן. ניב אהרונסון
ריף כהן/ניב אהרונסון

ריף כהן תקיים מופע מיוחד לפסטיבל בו תציג שירים חדשים לקראת האלבום החדש ותארח את פטריסיה כהן. "אני מאוד מתרגשת לקראת המופע הזה, כי סופסוף תהיה לי הזדמנות לראות קצת את הצד הפסנתרני שלי", אומרת כהן. "למעשה רוב השירים שלי מבוססים על פסנתר. למרות שהאלבום האחרון שיצא מבוסס על מקצבים, יש לי גם צד הרמוני מאוד חזק שאני מאוד אוהבת, הוא קצת חבוי ועכשיו אני הולכת לחשוף אותו".

במלאת עשור למותה של היוצרת נעמי שמר, בנה אריאל הורוביץ יעלה מופע מיוחד לפסטיבל, "דיוקן אימי" שמו, בו הוא יבצע משיריה המתכתבים עם שיריו. "זו בעצם פעם ראשונה מאז מותה שאני מבצע שירים של אמי על במה, בצורה של דיאלוג בין שירים שלה לשירים שלי. למשל, יש את השיר '20 אלף איש' שהוצאתי לזכר החייל הבודד שון כרמלי, הוא יהיה בן זוג של השיר 'בכל שנה בסתיו גיורא' של אמא. זה יהיה כמו דיאלוג כזה של זוגות של שירים, כשאני מתבסס על הדרך שבה אני מנגן את השירים שלה, שהיא שונה מהדרך שרגילים לשמוע. עוד בתור ילד היה לנו תריס בבית שבעצם הפריד בין הסלון, איפה שהא היתה מנגנת, לבין החדרים. מדי פעם היא היתה עובדת על שיר, אני הייתי שומע את זה דרך התריס והולך לחדר שלי שבו היה אורגן ימאהה והייתי מנגן את זה בדרך שלי, שזה היה מעורבב עם הלהקות שהייתי שומע. זה הבסיס, רק שאני עושה את זה בצורה של מוזיקאי בוגר. המנגינות האלה זה משהו שאני משחק איתם כבר 30 שנה".

קרן פלס. ניב אהרונסון
קרן פלס/ניב אהרונסון
ערן צור. ניב אהרונסון
ערן צור/ניב אהרונסון
שלומי שבן. ניב אהרונסון
שלומי שבן/ניב אהרונסון
דנה ברגר. ניב אהרונסון
דנה ברגר/ניב אהרונסון
משתתפי פסטיבל הפסנתר 2014. ניב אהרונסון
חלק ממשתתפי פסטיבל הפסנתר 2014/ניב אהרונסון

עוד בפסטיבל: בין הפקות המקור המיוחדות לפסטיבל יעלה המופע של שולי רנד שיחשוף שירים חדשים שלו; קרן אן עם הפסנתרן הצרפתי מארק צ'וריאן; החצר האחורית בעיבוד מיוחד לרביעיית מייתרים; "כנסיית השכל מתפשטת" - מופע אקוסטי; ואירית דקל ואלדד ציטרין במופע אקוסטי.

בין ההפקות שיועלו בפעם הראשונה בפסטיבל הפסנתר: יהורם גאון במופע "אלף נשיקות" הכולל את שיריו הגדולים; בלקן ביט בוקס במופע "MINIMAL"; רותם כהן; בין מופעי הבכורה וההשקות בפסטיבל: שלומי שבן עם "תרגיל בהתעוררות / גרסת החלום"; דנה ברגר עם "מתנות של זמן"; תמר אייזנמן עם "לימבו", מופע מיוחד לקראת אלבום בכורה בעברית; יעל דקלבאום עם "אנוש", מופע חדש לקראת אלבום סולו שלישי; הדס קליינמן ואביב בכר עם המופע "מעט פשטות"; "המשקפיים של נויפלד" בהופעת השקה חגיגית ומיוחדת.

בנוסף יתקיימו הופעות עם שיתופי פעולה או אירוחים מיוחדים, בהם קרן פלס שתארח את רמי קליינשטיין, שלמה גרוניך עם דני רובס, ערן צור יארח עברי לידר, איגי וקסמן ואבנר חודורוב, רן עפרון יארח את גידי גוב, תמי ענבר עם רונן שפירא, ומתי כספי שר סשה ארגוב במלאת 100 להולדתו, עם גבי ארגוב, איתמר ונעה ארגוב.

במופע הפסנתר גם ישירו שירי משוררים, ובהם המופע של עדי רנרט וקובי מידן, "דואט לשירה ופסנתר" בו תתארח רונה קינן; מופעה של חני דינור ופועלי האושר בו היא תארח את רוני סומק, דרור קרן ורמי הראל; תמר גלעדי במופע "הדרך הביתה" בו תתארח דורית רביניאן; ורז שמואלי עם אלישע בנאי בשירי יונה וולך.

תחת הקטיגוריה אמני אינדי ואמנים צעירים בפסטיבל, יופיעו בין השאר האמן המבטיח טל רמון במופע "מול המראה", רות דולורס וייס, מיקה הרי, עוזי נבון, רוני פרי ועוד.

"פסטיבל הפסנתר של תל אביב - יפו" מופק על ידי המחלקה למופעים בעיריית תל אביב- יפו, בשיתוף "המון ווליום" ו"זאפה". מנהל הפסטיבל הוא שאבי מזרחי, מנהלת אמנותית: אתי אנטה-שגב, ויועצו האמנותי הוא דרור נחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully