וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אמנים במכתב זועם לשרת התרבות: "את אמורה לייצג את האמנים ולא את בעלי ההון שמרוויחים על גבם"

3.12.2014 / 15:31

על רקע עיכוב ההצבעה על הצעת החוק להגנה על המוזיקאים, עשרות אמנים שלחו מכתב זועם לשרה לבנת: "המשרד ואת אמורים לייצג את האינטרסים של האמנים, ולא של בעלי ההון שמרוויחים על גבם". השרה לבנת: "מצרה מאוד על שיש מי שמנסה להטעות את ציבור שלם"

יח"צ - חד פעמי

הבוקר (רביעי) היתה אמורה להתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת ההצבעה על הצעת החוק להגנה על אמנים במוזיקה, אולם היא נדחתה למועד לא ידוע. על רקע עיכוב זה שלחו היום עשרות אמנים מכתב זועם לשרת התרבות לבנת, ובו כתבו "המשרד ואת אמורים לייצג את האינטרסים של התרבות הישראלית ואמני ישראל, ולא של בעלי ההון שמרוויחים על גבם".

בין עשרות החותמים על המכתב: קרולינה, ג'ולייטה, גבע אלון, גורי אלפי, ירדנה ארזי, מאיה בוסקילה, דנה ברגר, שלומי ברכה, אריק ברמן, שי גבסו, אורי גוטליב, אפרת גוש, ארקדי דוכין, עלמה זהר, שרון חזיז, זאב טנא, הילי ילון, עידן יניב, גלעד כהנא, מאור כהן, עדי כהן, איה כורם, עמיר לב, תמיר מוסקט, ערן מיטלמן, זאב נחמה, יהלי סובול, דני סנדרסון, דניאלה ספקטור, אבי סינגולדה, דנה עדיני, אלון עדר, איתי פרל, ירמי קפלן, פיטר רוט, נועם רותם, יוני רכטר, אפרים שמיר, שלומי שבן, אוהד שרגאי ודן תורן (רשימה חלקית).

דיון ועדת החינוך חוק זכויות יוצרים. נועם מושקוביץ
איה כורם וג'ולייטה בדיון בועדת החינוך של הכנסת בסוף החודש הקודם/נועם מושקוביץ

"כפי שאת יודעת", פנו האמנים לשרת התרבות, "מטרתו של חוק הגנת האמנים היא למנוע את כריתתם של חוזי צמיתות בין אמנים לבין מפיקים, חברות תקליטים ושאר עוסקים בתעשיית המוזיקה שיכולים כיום לשעבד אמנים למשך שנים ארוכות באין מפריע. מפרסומים שונים בתקשורת בימים האחרונים עולה כי משרדך מתפתל ומסרב להביע תמיכה חד משמעית בחוק הזה, שאינו רטרואקטיבי. להצעת החוק אין משמעות תקציבית כלשהי ואין בו פגיעה באיש פרט לאלה שרוצים לשמר את האופציה לעשוק ולשעבד אמנים גם בעתיד – דבר שהמוסר אינו יכול לסבול, וכך אמר גם בית המשפט העליון. העובדה שקולך לא נשמע עדיין, ושהדרגים המקצועיים במשרד התרבות מצוטטים כמי שאומרים שהם לא בטוחים שיש לתמוך בחוק כביכול כדי להרחיב אותו והלכה למעשה כדי לעכב את החקיקה מפתיעה אותנו מאוד. זהו משרד התרבות, ואת שרת התרבות, גבירתי – המשרד ואת אמורים לייצג את האינטרסים של התרבות הישראלית, ולא של אלה שעיקר עשייתם הוא בגריפת הרווחים ממנה. המשרד ואת אמורים לייצג את האינטרסים של האמנים, ולא של בעלי ההון שמרוויחים על גבם".

"אנו, אמניות ואמנים", נכתב במכתב לשרת התרבות, "קוראים לך לומר בקול רם את מה שבית המשפט, חברי הכנסת, ההסתדרות הכללית, אקו"ם, איגוד המוזיקאים ואיגוד אמנים ישראל כבר אמרו – יש לתמוך בהצעת חוק הגנת האמנים ומשרד התרבות תומך בה. מיותר לציין שבלוח הזמנים הפוליטי שנוצר, כל עיכוב באישור החוק והכנסתו לספר החוקים יביא למותו של החוק הלכה למעשה, וימשיך את עצימת העיניים של הממשלה אל מול משטר חוזי הצמיתות של אמני ישראל. מדובר בחוק שהקונצנזוס לגביו חוצה סיעות ומפלגות ועל כן יש לאשר אותו כבר בכנסת הנוכחית. זוהי שעת רצון שבה ניתן לשחרר את עובדי המגזר האחרון שבו הצמיתות והעבדות המודרנית עדיין קיימות כנורמה. תהיה זו טרגדיה אם דווקא המשרד שתפקידו לשמור על האומנות לא יהיה חלק מהמהלך ההיסטורי הזה".

איה כורם אמרה היום לוואלה! תרבות: "לפני כמעט שנה, באנו - נציגי האמנים וח"כים - אל נציגי משרד התרבות ואמרנו להם: יש את בעיית החוזים הדרקוניים, ולנו יש את ההצעה משלנו לפתרון שלה. אתם המשרד הממונה, ויש כאן ניצול מחפיר של בני אדם שהם במקרה גם אמנים, שאין לו אח ורע באף שוק אחר בארץ. חוזים שיכולים להגיע ל-25 שנה שאי אפשר להשתחרר מהם. מרחו אותנו ועיכבו אותנו בכל דרך אפשרית. נציגי משרד התרבות אמרו לנו שיעשו מחקרים ובדיקות והם לא עשו אותם. לא התייחסו אלינו ברמה הכי בסיסית ואנושית. מתייחסים אלינו כאל חשודים במשהו. כאילו אנחנו צריכים להתנצל על משהו. אנחנו אמנים שאכלו אותה כל כך חזק".

"הבוקר", אמרה לנו כורם, "היתה אמורה להתקיים הצבעה על הצעת החוק בועדת החינוך לקראת קריאה ראשונה. המשמעות של ההצבעה היא קריטית, כי אם ההצעה לא עוברת קריאה ראשונה והכנסת מתפזרת, החוק מת, וההצעה לא תעבור לכנסת הבאה. השרה לבנת גייסה חברי כנסת מהימן שהתנגדו להצעה הזאת בשביל שהיא לא תגיע לקריאה הראשונה. השרה לבנת עיכבה את ההצבעה עד לכ-2 דקות לפני שהמליאה אמורה להתכנס, ובכך בעצם גרמה לכך שלא תהיה הצבעה, כי אסור לקיים הצבעות בזמן כינוס המליאה. אחרי שההצבעה המתוכננת לא קרתה, נציגים שלנו הגיעו לנוסח מוסכם עם הפדרציה, לאחר שחברי הכנסת תיווכו בין הצדדים. אבל השרה לבנת, בלי שום סיבה עניינית או הגיונית, ממשיכה להתנגד. לימור לבנת ומשרד התרבות יספרו סיפורים שהם לא מתנגדים להצעת חוק, כשבפועל הם הגורם היחידי בהפלתה. אני לא מבינה למה המשרד שאמור להגן על התרבות הישראלית מסרב לעשות כן. למה משרד התרבות מפקיר את האמנים?"

עוד באותו נושא

"האמנים לא ביצעו רצח ושמים אותם במאסר עולם"

לכתבה המלאה
שרת הספורט לימור לבנת. קובי אליהו
"מצרה מאוד שיש מי שמנסה להטעות ציבור שלם". שרת התרבות לימור לבנת/קובי אליהו

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "שרת התרבות לימור לבנת, שהיא בעצמה בת של אמנית וזמרת, מודעת זה מכבר לחשיבות הרבה שבהגנה על זכויות היוצרים והאמנים. רק אמש עברה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שנועדה להסדיר את פעילות תל"י בתמיכתה המלאה. השרה לבנת מצרה מאוד על שיש מי שמנסה להטעות ציבור שלם של אמנים ויוצרים תוך יצירת תמונה מעוותת וחסרת כל בסיס בעניין עמדתה ועמדת משרד התרבות ביחס להצעת החוק האמורה. יובהר בזאת כי שרת התרבות, לימור לבנת, הצביעה הן בועדת שרים לחקיקה והן בקריאה טרומית בכנסת בעד הצעת החוק להגנת זכויות האמנים והיוצרים נוכח החשיבות שהיא רואה בעניין, וזאת בתיאום עם שרת המשפטים ותוך הסכמה של מציעיו ובראשם יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע כי הנוסח הסופי שיובא לוועדת החינוך יהיה מתואם ומוסכם עם משרד המשפטים והלשכה המשפטית של משרד התרבות. אלמלא התגייסותה של השרה לבנת להעביר את הצעת החוק הן בוועדת שרים לחקיקה והן בקריאה טרומית בכנסת, הרי שהיא לא הייתה מגיעה עד הלום. כל הטוען אחרת פשוט מטעה את הציבור באופן מזיד ומכוון".

"יודגש בזאת, ולא בפעם הראשונה, כי משרד התרבות תומך באופן עקרוני בכל חקיקה שמטרתה הגנה על זכויות היוצרים והאמנים", נמסר בתגובה ממשרד התרבות, "לא זאת ועוד, משרד התרבות אף סבור, שאם במסגרת החוקית הקיימת כיום ישנם כשלים שיוצרים עיוות בהתקשרויות עם אמנים ויוצרים, הרי שיש לפעול להרחבת החקיקה כך שתכלול בתוכה גם התקשרויות והסכמים של אמנים מתחומי יצירה נוספים ולא רק מתחום המוסיקה. ביום ראשון הקרוב אמורה היתה להתקיים בדיוק בעניין זה פגישה של נציגי משרד המשפטים והלשכה המשפטית של משרד התרבות, שמטרתה גיבוש נוסח מוסכם של הצעת חוק להסדרת זכויות האמנים והיוצרים, וזאת לקראת דיון שעתיד היה להתקיים ביום שלישי הבא. מי שטוען כאילו שרת התרבות היתה מעורבת היום בסיכול הצעת החוק, טוען טענה חמורה ומופרכת לכל דבר ועניין. להלן העובדות: עד לרגע זה לא הוצג הן בפני הלשכה המשפטית של משרד התרבות, או בפני משרד המשפטים וככל שאנחנו יודעים גם לא בפני חברי ועדת החינוך, שום נוסח משפטי מוסכם של הצעת החוק שעליו ניתן להצביע באופן מסודר כפי שנהוג בהליך חקיקה. ולכן, ברור שהסיבה לכך שהצעת החוק לא הבשילה היא שהצדדים לא הגיעו לנוסח מוסכם מול משרד המשפטים, ואין לכך שום קשר לעמדתה של שרת התרבות. שרת התרבות ומשרד התרבות מציעים לאמנים וליוצרים שלא להאמין לניסיונות ההטעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully