וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצר "זרה": "עשינו הרפתקה מרתקת – זה סוד ההצלחה"

28.1.2015 / 6:25

רון מור, הרוח החיה מאחורי הדרמה התקופתית המושקעת, מספר בריאיון לוואלה! תרבות על תהליך הליהוק המורכב וגם על המהפכה שעוברת הטלוויזיה

יח"צ - חד פעמי
זרה. יח"צ,
עוד להיט ספרותי שמצליח בטלוויזיה/יח"צ

דווקא בעידן של טלוויזיה רב ערוצית, פיתוחים טכנולוגיים וירידה חדה ביכולת הריכוז האנושית, נראה שמעולם לא היה משתלם יותר להיות סופר של סדרת ספרים מצליחה. "דמדומים", "הארי פוטר" ו"משחקי הרעב" עשו את ההצלחה הגדולה על המסך הגדול של הקולנוע, בעוד ש"משחקי הכס" של ג'ורג' ר. מרטין הפכה ללהיט הגדול של המסך הקטן. כעת נראה שדרמה תקופתית המבוססת על סדרת ספרים מצליחה הולכת בעקבותיה וסוחפת אחריה דור חדש של מעריצים נלהבים.

"זרה", סדרת הפנטזיה הרומנטית על פי ספריה של דיאנה גבלדון (המוכרים לקוראים בתור "נוכרייה"), עלתה לשידור בערוץ הכבלים Starz באביב האחרון ולפני כחודשיים נחתה גם אצלנו (ימי שלישי ב- 22:45 בyes Drana HD, זמינה לצפייה גם ב-yes Binge). במרכז העלילה ניצבת קלייר רנדל (קטרינה בלפה), אחות שמתאחדת עם בעלה פרנק בשובה משדה הקרב במלחמת העולם השנייה, ובמהלך טיול לסקוטלנד נשאבת 200 שנים לאחור בזמן. עד מהרה היא מוצאת את עצמה במרכזה של מלחמה בין השבטים הסקוטיים לצבא האנגלי, ונאלצת להינשא לאחד מהלוחמים הסקוטים כדי להגן על עצמה. כך מוצאת את עצמה קלייר נקרעת במקביל בין שני קווי זמן נפרדים, שני בני זוג ושני גלגולי חיים.

המפיק והתסריטאי המוערך רון מור הוא הרוח החיה מאחורי הסדרה, שכבר זכתה לחידוש לעונה שנייה. את דרכו בז'אנר המדע הבדיוני החל מור בסוף שנות ה-80 ככותב בתאגיד "מסע בין כוכבים". בין היתר כתב את התסריטים ל"מסע בין כוכבים: המפגש" ו"מסע בין כוכבים: דורות", לפני שעבר לכתוב ולהפיק את שלל סדרות הטלוויזיה של המותג בשנות ה-90. בתחילת שנות האלפיים יצא לראשונה לדרך עצמאית עם "בטלסטאר גלקטיקה" המופתית, שהפכה אותו לאחד השמות הבולטים בז'אנר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדברת לקהל אוניברסלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה האתגר בלתרגם עלילה ספרותית למסך?

"המלאכה של עיבוד מצולם לסרט כרוכה בחוויות מגוונות של המחזת דיאלוג או מציאת הלוקיישן שיתאים לאווירה שבה נכתבה הסצנה, אבל האתגר האמיתי הוא באופן בו הסיפור מועבר. אם בספר זה באמצעות הדמות שהקורא מלווה אותה במסעותיה וברגשותיה, בדרמה טלוויזיונית לא קיים הלוקסוס הזה. הפרמטרים מגוונים, מבנה הסיפור מחולק על פני אסופה של פרקים והעלילה מתגלגלת בצורה שונה ובקצב מוגדר. הסוד היה ללהק שחקנית שבה נוכל לשים את מבטחנו ושתוכל לשאת את הסדרה על כתפיה. היא היתה מוכרחה להתאים לתפקיד וכזו שתישא חן באופן מוחלט בעיניי הצופים. קטרינה קיבלה את התפקיד בתום חצי שנה של מאמצים למצוא את השחקנית הנכונה".

היה משהו נקודתי בעלילה שמזמנת מסע בזמן שקסם לך?

"אני מגיע מסדרות שעסקו במסעות בזמן כך שזה בא לי באופן טבעי, מדע בדיוני זה אצלי בדנ"א. מבחינתי הקונספט של מסע בזמן הוא רק נקודת המוצא, רציתי לקחת את הסדרה צעד אחד קדימה ולהזכיר לצופה שלא מדובר רק בדמות שכלואה במאה ה-18, אלא שהיא ילידת העת המודרנית ולשם היא מנסה לשוב. לא נגענו באירועים היסטוריים או משהו שיסכן אותנו באפקט הפרפר, זה לא חלק מהסדרה שקיווינו ליצור. נכון שיש אלמנט על טבעי והרבה רומנטיקה, אבל הייתי מגדיר את "זרה" קודם כל כהרפתקאה מרתקת. זו עלילה שעוברת הרבה תהפוכות ואבולוציה ייחודית שמדברת לקהל אוניברסלי, זה סוד ההצלחה".

לצד עבודתו בסדרות "מסע בין כוכבים" ו"בטלסטאר
גלקטיקה", שעל שתיהן היה מועמד לאמי, הוסיף מור לרפרטואר בין השאר גם כתיבה עבור סדרה הדרמה הקרקסית של HBO "קרניבל", סדרת החייזרים "רוזוול" ו"משימה בלתי אפשרית 2" עם טום קרוז. "הקרקע אליה חזרתי בטלוויזיה השתנתה פלאים ב-5-6 שנים האחרונות", הוא אומר, "אני מרגיש שיש הרבה יותר פתיחות לחומרים לא מוגדרים ולז'אנרים אמנותיים יוצאי דופן, מנהלי הפלטפורמות כבר לא ממהרים לשלול על הסף והם מוכנים לפחות להיפגש איתך ולשמוע במה מדובר. בעבר כשהכל היה מצומצם רצו דברים מסוימים, כמו לפני עשור שכולם בהוליווד אמרו 'אתה צריך להמציא גרסה משלך ללהיט כמו "אבודים" או "24" כי אחרת לא יסתכלו עליך'. חוק העדר נעלם לטובת תעוזה וחדשנות. זה זמן מצוין להיות צרכן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקבלים ביטחון מתגובות הקוראים/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך אתה נערך לצילומי העונה השנייה?

"רוב עבודת ההכנה כעת היא הסקת מסקנות ברמה ההפקתית לגבי העונה החדשה, לדעת איך להימנע מבעיות לוגיסטיות בהן נתקלנו בעיקר כי לוקיישן מרוחק בסקוטלנד מסבך את העניינים. הספר השני בסדרה בו אנחנו מטפלים כעת הוא הרבה יותר מורכב כי יש עלילה יותר מסועפת, הרבה פוליטיקה. אבל אנחנו גם כעת מגיעים בתחושת ביטחון אחרי טבילת האש של העונה הראשונה בעיניי הקוראים הותיקים של הספרים".

אתה עוקב אחר הערות המעריצים ברשת?

"מדי פעם, בעיקר אחרי ששודר פרק בארה"ב, אנשים שולחים אלי לינקים של ביקורות ואני מציץ בתגובות. אני בוודאי לא מתעמק בזה יותר מדי ומתייסר. זה בדיוק כמו שהיה לי עם "בטלסטאר" והסדרות האחרות, אם אתה מקנה לזה יותר מדי חשיבות זו הסחת דעה חיובית ושלילית כאחד. החוכמה היא לשמור על סקרנות מרוסנת ולא לאבד את עצמך בתוך השיח האינטרנטי".

  • עוד באותו נושא:
  • זרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully