וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים גדולות 20: מה צפוי בפסטיבל ברלין שייפתח מחר?

4.2.2015 / 0:17

מאלירז שדה ועד שרלוט גינסבורג, מסרט דוקו על מלחמת ששת הימים ועד קולנוע איראני ופלסטיני, וכמובן - "חמישים גוונים של אפור". על הצפוי במהדורה הקרובה של הפסטיבל הברלינאי היוקרתי

יח"צ - חד פעמי

נביאי הזעם המחכים להתממשות התחזיות על מות הקולנוע יצטרכו לחכות עוד קצת. רק לפני כשבוע ננעלה בארצות הברית מהדורה מוצלחת של פסטיבל סאנדנס, ומחר (חמישי) יהיה זה תורם של הברלינאים להוציא לדרך את החגיגה הקולנועית שלהם, שכיאה לשגשוגה של עיר הבירה הגרמנית, צפויה להציע השנה תקרובת עשירה ואיכותית.

עד לא מזמן, חסה הפסטיבל בצלם של שני הענקים האירופאיים – הפסטיבלים של ונציה ושל קאן. רבים הדירו ממנו את רגליהם, גם מפני שהנוכחות בו חייבה התמודדות עם החורף הברלינאי וגם מפני שנהגו לראות בו כלא יותר מאכסניה מעיקה לקולנוע פוליטי כבד מן העולם השלישי. אך בשנתיים האחרונות, הציע הדב הגרמני הקרנות בכורה אירופאיות או בינלאומית למי שהתגלו בסופו של דבר כסרטים הגדולים של השנה – "התבגרות", "מלון גרנד בודפשט", "אהבה היא מוזרה", "פרנסס הא", "לפני חצות", "מעשה בהרג" ועוד. בקיצור, האירוע צבר מספיק מוניטין ומומנטום כדי שחובבי המסך הגדול ייצאו אל הכפור בעיניים נוצצות מתקווה.

הסרט הראשון שיצפה להם שם, כבר ביום חמישי, הוא "אף אחד לא רוצה את הלילה". מדובר בדרמה בכיכובה של ז'ולייט בינוש, שעל הנייר נראה כיריית פתיחה פושרת למדי. בהמשך יגיעו לא פחות מ-410 כותרים נוספים, שלפחות כמה מהם נראים מסקרנים יותר. קצרה היריעה כמובן מלפטפט על כל אחד ואחד מהם, אך אפשר לנסות לסכם בקצרה אחרי איזה בכורות מרכזיות שווה יהיה לעקוב:

חמישים גוונים של אפור.
לוהט. מתוך "חמישים גוונים של אפור"

הגאלות הנוצצות

אולי הבשורה הגדולה של הפסטיבל תגיע מאמן מריונטות קזחי שעשה הסבה לקולנוע או מבמאית קנייתית שתתגלה כדבר הגדול הבא. אך סביר להניח שתשומת הלב של כלי התקשורת, בעיקר מצד כתבי הבידור והרכילות, תתמקד בצוות "חמישים גוונים של אפור". יוצרי וכוכבי העיבוד המדובר לרב המכר יגיעו לברלין ברביעי הבא, 11.2, כדי לנכוח בהקרנתו רגע לפני שהוא יוצא לאקרנים ברחבי העולם וגם בישראל.

בסוף השבוע השני והאחרון של הפסטיבל, תתקיים בברלין פרמיירה בינלאומית זוהרת נוספת – והפעם של האדפטציה הטרייה ל"סינדרלה", פרי עטו של קנת בראנה ובכיכובם של קייט בלנשט ואחרים. מבין סרטי האוסקר, השם הגדול בטקס הוא "סלמה", שיערוך בגרמניה את הפרמיירה האירופאית שלו. גם הבמאית אמה דובריי וכמה מכוכביו יהיו שם, ובוודאי יישאלו על הדרתם מן המועמדויות לאוסקר ועל הטענות כי זה קרה בשל גזענות חברי האקדמיה האמריקאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התלת-ממדי. מתוך "הכל יהיה בסדר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבמאים הוותיקים

עכברי הסינמטקים שירימו את האף על להיט הסאדו-מאזו ועל אגדת הילדים של דיסני יבכרו להידחף בתור כדי לצפות בסרטיהם החדשים ודוברי האנגלית של שני היוצרים הגרמנים המוערכים מאז מלחמת העולם השנייה: ורנר הרצוג ובן דורו המהולל גם כן, וים ונדרס.

הרצוג יציג את "מלכת המדבר", בכיכובם של ניקול קידמן ודמיאן לואיס מ"הומלנד", שכרגיל אצל הרצוג מציג הרפתקאות מטורפות בטבע פראי. ונדרס, מעודד מהצלחת "פינה", שב ליצור בתלת-ממד, אך הפעם במסגרת עלילתית דרמטית. זה קורה ב"הכל יהיה בסדר", בכיכובם האטרקטיבי והמסקרן של שרלוט גינסבורג, רייצ'ל מקאדמס ג'יימס פרנקו.

אגדה קולנועית נוספת תציג את מרכולתה הטרייה בברלין, אם כי כמנהגה, היא תפסח על מסיבות העיתונאים או על כל חשיפה לתקשורת או למין האנושי. מדובר בטרנס מאליק, שסרטיו בדרך כלל מתקבלים בתערובת של שריקות בוז ומחיאות כפיים. זה צפוי גם להיות גורל "Knight of Cups", סרטו החדש והמופשט והמהורהר כרגיל, הפעם בכיכובם של נטלי פורטמן וכריסטיאן בייל.

במאים ותיקים ומוערכים נוספים, אם כי אולי פחות מוכרים לקהל הרחב, ייהנו מבכורות אירופאיות בפסטיבל. בולטים בהם גאי מאדין עם "החדר האסור", שכבר הוקרן בסאנדנס ופיצל את הצופים בין אלה שיצאו באמצע ואלה שנשארו עד הסוף והריעו לתוצאה, והאל הרטלי עם "נד רייפל", החלק השלישי בטרילוגיה שהתחילה עם "הנרי פול" והמשיכה ב"פיי גרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הביוגרפי. מתוך "לייף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעירים המבטיחים שאולי ימשיכו לקיים

נוסף לכך, יהיה מסקרן לעקוב אחר התפתחות של כמה במאים שפרצו בעשור האחרון. "לא" של פבלו לארין הצ'יליאני היה הסרט הטוב של 2013, ועתה הוא חוזר עם "המועדון", שמציג את סיפורם המסתורי של כמרים בני ארצו. אוליבר הירשבגל, שעשה בזמנו רעש עם "הנפילה" על ימיו האחרונים של היטלר, שב לעסוק בצורר, והפעם עוקב ב"13 דקות" אחר גאורג אלזר, הנגר שכמעט הצליח להתנקש בחייו. אנטון קורביין רכש לעצמו לא מעט מעריצים עם "קונטרול", "האמריקאי" ו"איש מבוקש מאוד" והוא ינסה לרצות אותם גם ב"Life", בכיכובו של רוברט פטינסון, על החברות בין ג'יימס דין לצלם המגזין בשמו נקרא הסרט.

סרטים על מוזיקאים

אם כך, הפופולריות המתעצמת של סרטים היסטוריים המבוססים על דמויות שהיו באמת באה לידי ביטוי גם בפסטיבל זה. נוסף לשמות שכבר הוזכרו לעיל, אפשר יהיה לראות בו עוד כמה ביוגרפיות קולנועיות, בראשן "Love and Mercy" על בריאן ווילסון מהביץ' בויז, שיהיה נוכח בעצמו בהקרנה. בצד זאת, שוחרי המוזיקה ייהנו גם מסרטי דוקו חדשים על קורט קוביין ונינה סימון, והרשימה עוד ארוכה.

מתוך הסרט ?בן זקן? בהשתתפות אלירז שדה.
הישראלי. מתוך "בן זקן"

הנקודה הישראלית

ולסיכום: אל הקהילה הישראלית בעיר הגרמנית תצטרף למשך החגיגה הברלינאית משלחת נכבדת של קולנוענים כחולים-לבנים. אמנם, היא לא תדגדג כמותית את הגדודים שיצאו לפסטיבל קאן האחרון, בו הוקרנו לא פחות משישה סרטים ישראלים באורך מלא, וגם נציג בתחרות הרשמית אין לנו. ועדיין, הנציגות המקומית הפעם תהיה מרשימה בהרבה מאשר במהדורה הקודמת של האירוע הברלינאי, בו לא הוקרן אף סרט ישראלי ארוך. השנה, יהיו בכורות לשלושה כאלה – האחד עלילתי, ושני האחרים דוקומנטריים.

התוצר העלילתי הוא "בן זקן", הסרט הראשון של אפרת כורם, שגם מעניקה לאלירז שדה את תפקידו הקולנועי הגדול הראשון, כאב אשקלוני חד-הורי. הדרמה הזו תוקרן בפורום, מסגרת הצד השנייה בחשיבותה בפסטיבל, שמיועדת בדרך כלל ליצירות יותר ניסיוניות ו/או מחוספסות או מינוריות מאלה שיש במסגרות הנוצצות יותר, וסביר להניח כי נוכחותו של השחקן הראשי תמשוך אליה בארץ תשומת לב תקשורתית גדולה בהרבה מן הרגיל.

סרטי הדוקו הם "שיח לוחמים" של מור לושי, מי שחתומה על "ישראל בע"מ" המצוין, והפעם חושפת את ההקלטות שהיו בסיס למקבץ השיחות עם לוחמי ששת הימים בשמו קרוי הסרט; ו"הוטליין" של סילבינה לנדסמן, שהציגה בעבר בפסטיבל את "בגרות לוחמים", והפעם שבה עם תיעוד פועלו של המוקד לפליטים ולמהגרים בארץ.

כמו כן, יציג הפסטיבל את "למה?" סרט קצר של נדב לפיד ("הגננת"), ובתוכנית מיוחדת של מסגרת הפורום שתוקדש לסרטי דוקו היסטוריים מן העבר, הוא יקרין את "מכיוון היער" של לימור פנחסוב וירון כפתורי מן העשור הקודם וכן את "המכה ה-81" של חיים גורי ואחרים משנות השבעים. גם לעשייה הטלוויזיונית הפורחת תהיה נציגות – פרק של סדרת המתח "שקופים", בכיכובם של ישי גולן, אניה בוקשטיין ועוד, יוצג בברלין יחד עם עוד כמה סדרות חדשות ומסקרנות מרחבי העולם, ובראשם "סמוך על סול", הספין-אוף של "שובר שורות".

עוד באותו נושא

"אני לא נמצאת ב'פריפריה', אני נמצאת במרכז העולם"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפלסטיני. מתוך "אהבה, גניבה ועוד סיבוכים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוסף לקולנוע הכחול-לבן, הפסטיבל חובב היצירה הפוליטית יעניק במה גם לעוד שלל סרטים מן האזור, ובהם "אהבה, גניבה ועוד סיבוכים" הפלסטיני, שגיבורו תושב מחנה הפליטים מתפרנס מגניבת מכוניות ישראליות. ואולי בכלל האירוע הבולט והמרגש של הפסטיבל יהיה הקרנת "טקסי" של הבמאי האיראני ג'אפר פנאהי, שמצליח איכשהו להמשיך לעשות קולנוע אף כי השלטונות במדינתו עושים הכל כדי לעצור אותו.

בין השאר, הרשויות באיראן אסרו עליו כהרגלן לצאת מן המדינה כדי לנכוח בפרמיירה הבינלאומית של סרטו. יש כוכבים וכוכבות שלא יגיעו לברלין כי הם עסוקים בצילומי הפרויקט החדש שלהם או כי חטפו שפעת. פנהאי ייעדר כי החרימו לו את הדרכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully