וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: יהורם גאון, יו"ר ועדת פרס ישראל בתחום הקולנוע: "אין בוועדה פוליטיזציה"

12.2.2015 / 13:20

"השופטים בוועדת הקולנוע לא היו צריכים לפרוש, אינני יודע למה פרשו. לא היו שום לחצים", מגיב לראשונה יהורם גאון, יו"ר ועדת פרס ישראל בתחום הקולנוע

יהורם גאון. ראובן קסטרו
יהורם גאון/ראובן קסטרו

"השופטים בוועדת הקולנוע של פרס ישראל, בה אני משמש כיושב ראש, לא היו צריכים לפרוש, אינני יודע למה הם פרשו ואני מצר על כך", אומר יהורם גאון לוואלה תרבות בתגובה לפרישת שופטי פרס ישראל. שלושה מהשופטים שפרשו היו חברים בוועדת הקולנוע שגאון הוא יושב הראש שלה - יונה אליאן, חיים שריר ורם לוי. זאת כחלק מגל ההתפטרויות של שופטי ועדת פרס ישראל בעקבות חשיפת "הארץ" על ההתערבות החיצונית של משרד ראש הממשלה בעבודת וועדת הספרות. עד כה פרשו שבעה שופטים מכלל וועדות פרס ישראל, ונשמעו טענות על פוליטיזציה, שיקולים זרים ולחצים מצד משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו. גאון טוען כי בוועדת הקולנוע אין שום פוליטיזציה, שיקולים זרים או התערבות מצד ראש הממשלה. "כל אחד עושה מה שבראש שלו. אני מכבד את רצונו וכבודו של כל אחד. היום אינני יודע מי הוועדה. אני מחכה לרשימה של ועדה אחרת עם אנשים ראויים. אני רוצה להאמין שבסופו של דבר תקום ועדה ראויה שתבחר אנשים ראויים.

"היה לי עצוב מעזיבת השופטים בוועדת הקולנוע, כי כשהוצע לעמוד בראשה של וועדה כזאת היה לי הכבוד לעשות זאת עם אנשים כאלה נכבדים", אומר לנו גאון. "רם לוי זה מר קולנוע. לגביי, אין גדול ממנו וגבוה ממנו מהבחינה הזאת של לבחור מישהו ראוי. בוודאי שאני מצר על כך, ללא ספק. הוא צלצל אליי, ואמר לי שהוא רוצה להתפטר. ניסיתי בכל מאודי לשכנע אותו לא להתפטר, כי הוועדה עם רם או בלעדיו זה שתי ועדות שונות. הוא אוטוריטה, הוא מאסטר. אבל רצונו של אדם כבודו. אין לי מושג למה כל אחד החליט מה שהוא החליט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהורם גאון ויונה אליאן בדמות זוג נשויי בסדרה "סברי מרנן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פרישתה של יונה אליאן הגיב גאון באמירה "אני מעריץ את יונה, אני אוהב אותה, היא אשתי ב'סברי מרנן'. לא יודע למה היא התפטרה. אלא אם כן היא אמרה, שיכול להיות שמה שקרה בספרות קרה גם בקולנוע, אבל על 'יכול להיות' לא צריך להתפטר, אלא צריך לברר. היא לא היתה צריכה לפרוש, אלא היתה צריכה לפי דעתי לצלצל אליי, לשאול אותי, מה דעתך, מה קורה. אני מציע לך לצלצל אל יונה ולשאול אותה למה היא פרשה, כי אני לא יודע".

אני מעדכן את יהורם גאון שכבר שוחחתי עם יונה אליאן אמש, וכך היא אמרה לוואלה תרבות: "הפרסומים שהגיעו פתאום על התהליכים, על האווירה העכורה וכל מיני החלטות שלא נובעות משיקולים אמנותיים, זה בהחלט נוגד את האמונה שלי. כי כשאני אמרתי שאני באה בשמחה לקחת חלק בועדת הפרס, אני באתי בלב טהור ונקי, ואני לא אוהבת להיכנס למים עכורים. דרך אגב, השם שלי היה אמור להיות חסוי, אבל כבר לפני יומיים צלצלו אליי עיתונאים. זאת אומרת שזה כבר לא היה חסוי. איך אני יכולה למלא את תפקידי במין מצב כזה? זה לא מתאים לי. אני באה מהמקום של האמנות, ממקום של אהבה ולא מתככים ולא מאווירה כזאת. אני לא מסוגלת לתפקד באווירה כזאת. אני לא יודעת מה היו השיקולים לפטר ולמנות. קראתי שחיים שריר מונה ופוטר ומונה שוב. אני לא יודעת. כשדברים מתנהלים ככה אין לי רצון לקחת חלק בזה".

"אני רוצה שיונה תספר מה היה מעוות, מוטה או מוכתם בתחום הקולנוע", אומר גאון. על עזיבתו של חיים שריר מוועדתו אמר גאון: "למה חיים שריר עזב? אין לי מושג".

- שריר אמר ל"הארץ": "אני לא מאמין שלמישהו בלשכת ראש הממשלה היה אכפת אם אהיה בוועדת השופטים. הסבר אפשרי אחר הוא שניסו לארגן את הבחירה במועמד מסוים, ואולי אני הפרעתי. בכל מקרה, החלטתי שאני לא משתף פעולה".

"איך זה קרה? מישהו דיבר איתו על מועמד? יש רשימה נכבדת של מועמדים, שאין יתרון לאף אחד על פני האחר. חיכיתי כיושב ראש לסיעור מוחות כדי לשבת שם ולדון ולדבר ולראות מי הכי נכון לבחור בו. אני שואל אותך – איזה סיבה יכולה להיות לא לאשר את שריר. מפיק סרטי טלוויזיה, גם בכיר בענף הטלוויזיה. אני בפירוש לא יודע. לפי דעתי שריר טעה כשעזב. זה נראה על פניו שכל מה שקרה בתחום הספרות, שאינני יודע במה מדבור, כאילו השליך על עניין הקולנוע. למרות שאין לזה זיקה לעניין הקולנוע. אין ולא ברמז משהו של פוליטיזציה בתחום הקולנוע. זה סערה לא בכוס מים, אלא בכוסית קטנה של טיפות עיניים".

עוד באותו נושא

נתניהו: שופטי פרס ישראל הם "קיצוניים ואנטי ציוניים"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיים שריר/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אין לי מושג על שום לחצים. לא היו שום לחצים משום צורה ואופן"

- זו לחלוטין לא סערה בכוסית של טיפות עיניים. כששלושה שופטים נכבדים פורשים מוועדת הקולנוע זה אומר דרשני ומעלה סימני שאלה גדולים. האם היו שיקולים זרים, התערבות או לחצים מצד לשכת ראש הממשלה לגבי הרכב וועדת פרס ישראל או שמות הזוכים בתחום הקולנוע?

"אין לי מושג מה קורה בתחום הספרות, זו ועדה אחרת ואנשים אחרים. אשר לקולנוע, מה ששייך אליי, אין לי מושג על שום לחצים. לא היו שום לחצים משום צורה ואופן, קבל את זה על דברתי, בשיא הכנות. איש לא התערב, איש לא דיבר. אלא אם כן קרו דברים שלא ערבו אותי בהם. בשטח הספרות אתה יכול לומר, אלה התבטאו ככה, נגד או בעד, סרבנות או לא סרבנות, אבל בקולנוע? מי? מה? איפה זה קיים בכלל? איפה זה מתחבר לפוליטיקה".

- האם קיים חשש שפרס הקולנוע יבוטל?

"אני לא יודע. אבל אני מנסה בכל מאודי למצוא פוליטיקה בעניין ולא מוצא. איפה יש פה פוליטיקה בקולנוע?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שותה קפה בישיבת הממשלה, 2010. AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו/AP

- אומרים שגם איש הקולנוע משה מזרחי סירב להצעה להתמנות כשופט בוועדת הקולנוע.

"משה מזרחי אמר לי דבר שלא שייך לפוליטיקה. הוא אמר לי 'שמע, אני מתעסק עם שחקנים והדבר האחרון שהייתי רוצה זה לגרום לאיזשהו שחקן מרירות מכיוון שלא בחרתי בו. אז למה אני צריך להשתתף במשחק הזה?'"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully