וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: יונה אליאן לא חוזרת בה מהתפטרותה מתפקידה כשופטת בוועדת פרס ישראל

17.2.2015 / 10:20

סערת פרס ישראל: אליאן לא חוזרת בה מהתפטרותה מתפקידה כשופטת בוועדת פרס ישראל לקולנוע, כך נודע לוואלה תרבות. "גם על הבמה אני לא אוהבת לשחק בפארסות", אמרה. "פרס ישראל שקוע במים עכורים"

פרסום ראשון: השחקנית יונה אליאן לא חוזרת בה מהתפטרותה מתפקידה כשופטת בוועדת הקולנוע של פרס ישראל. לאחר הוראתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לראש הממשלה להפסיק להתערב בפרס ישראל, והודעתו של נתניהו כי הוא מכבד את ההנחיה וחוזר בו מפסילת השופטים, קיבלה אליאן פנייה לחזור בה מהתפטרותה ולשוב לשמש כשופטת בוועדה. לאחר התלבטות והבהרות שביקשה ולא קיבלה, היא מגלה לנו כי החליטה לא לחזור בה מהתפטרותה.

"גם על הבמה אני לא אוהבת לשחק בפארסות", אומרת אליאן לוואלה תרבות. "פרס ישראל יקר מאוד ללבי אבל כשהוא שקוע במים עכורים אני בהחלט לא רוצה לקחת חלק בו. לאחר התפטרותי, נעשתה אליי פניה שאחזור לשמש כשופטת. רציתי לדעת מה הם מתכוונים לעשות, האם הם מתכוונים לגייס שופטים חדשים ומועמדים חדשים, הרי גם חלק מהמועמדים הסירו את מועמדותם. לא קיבלתי את ההבהרות האלה. איך אפשר לקיים בחירה כנה, אמיתית וטהורה במין מצב כזה? זה לא ברור לי. אני לא מסוגלת לתפקד בתוך מים עכורים".

בכך מצטרפת אליאן למפיק חיים שריר שהחליט שלא לחזור לשמש כשופט בוועדת פרס ישראל לקולנוע, ולקולנוען רנן שור שהחליט שאינו חוזר בו מהסרת מועמדותו לפרס ישראל לקולנוע. מנגד, הבמאי והיוצר רם לוי, הסכים לחזור לכהן בוועדה זו ממנה התפטר לאחר הוראתו של היועץ המשפטי. על חזרתו לוועדה לוי כתב בהארץ: " אם אתמיד בסירובי לכהן בוועדה, אשתף פעולה עם בעל המגפיים המסומרות".

seperator

ביום רביעי שעבר (ה-12 בפברואר) אמרה אליאן לוואלה תרבות: "הפרסומים שהגיעו פתאום על התהליכים, על האווירה העכורה וכל מיני החלטות שלא נובעות משיקולים אמנותיים, זה בהחלט נוגד את האמונה שלי. כי כשאני אמרתי שאני באה בשמחה לקחת חלק בועדת הפרס, אני באתי בלב טהור ונקי, ואני לא אוהבת להיכנס למים עכורים. דרך אגב, השם שלי היה אמור להיות חסוי, אבל כבר לפני יומיים צלצלו אליי עיתונאים. זאת אומרת שזה כבר לא היה חסוי. איך אני יכולה למלא את תפקידי במין מצב כזה? זה לא מתאים לי. אני באה מהמקום של האמנות, ממקום של אהבה ולא מתככים ולא מאווירה כזאת. אני לא מסוגלת לתפקד באווירה כזאת. אני לא יודעת מה היו השיקולים לפטר ולמנות. קראתי שחיים שריר מונה ופוטר ומונה שוב. אני לא יודעת. כשדברים מתנהלים ככה אין לי רצון לקחת חלק בזה".

יו"ר ועדת הקולנוע של פרס ישראל, יהורם גאון, לא היה שבע רצון מהחלטתה. גאון אמר לוואלה תרבו ביום חמישי (ה-12 בפברואר): "אני מעריץ את יונה, אני אוהב אותה, היא אשתי ב'סברי מרנן'. לא יודע למה היא התפטרה. אלא אם כן היא אמרה, שיכול להיות שמה שקרה בספרות קרה גם בקולנוע, אבל על 'יכול להיות' לא צריך להתפטר, אלא צריך לברר. היא לא היתה צריכה לפרוש, אלא היתה צריכה לפי דעתי לצלצל אליי, לשאול אותי, מה דעתך, מה קורה. אני מציע לך לצלצל אל יונה ולשאול אותה למה היא פרשה, כי אני לא יודע".

הקולנוען רנן שור החליט כי אינו חוזר בו מהסרת מועמדותו לפרס ישראל לקולנוע. שור ("בלוז לחופש הגדול", "הבודדים") הוא במאי, תסריטאי ומפיק קולנוע, ומנהל מייסד של בית הספר סם שפיגל בירושלים. במכתב ששלח שור לדוד פלבר, הממונה על פרס ישראל במשרד החינוך, כתב בין השאר: "ההתערבות הבוטה וחסרת התקדים של ראש הממשלה בתהליכי המינוי של הועדות בתחומי הקולנוע והספרות היא לא רק פסולה בכל היבט ציבורי, אלא מכתימה רטרואקטיבית מאות מקבלי הפרס וחברי ועדות השיפוט שהורכבו ב-60 השנים האחרונות, כמחציתן תחת שרי החינוך של הליכוד והמחנה הדתי-לאומי (...) פרס ישראל שהיה לסמל המובהק של הרוח הישראלית – סמל חוצה מחנות פוליטיים – התרסק ומשהו עמוק בי נסדק".

לוואלה תרבות נודע כי השחקנית יעל אבקסיס סרבה לשמש כשופטת בוועדת הקולנוע של פרס ישראל ובכך להחליף את אחד השופטים שפרשו. "אני רוצה להאמין שאין פוליטיזציה, רוצה להאמין שהמקומות האלה נקיים מזה, אבל אני ממש לא מעורה בפרטים", אמרה לנו אבקסיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully