וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקו"ם: רשות השידור הפסיקה להעביר לנו תמלוגים

19.4.2015 / 11:09

אקו"ם הודיעה לאלפי חבריה כי רשות השידור הנמצאת בהליכי פירוק הפסיקה להעביר תמלוגים לאקו"ם, ולכן הם לא יקבלו תשלום המגיע להם עבור השימוש ביצירותיהם ברשות במחצית השנייה של שנת 2014. יוסי גיספן: "רשות השידור מתנהלת כמו רדיו פיראטי"

יוסי גיספן. ניב אהרונסון
יוסי גיספן/ניב אהרונסון

"כמו הרבה חברי אקו"ם, גם אני הופתעתי לקבל סמס מהארגון שמודיע שבחלוקת התמלוגים הקרובה לא נקבל תשלום עבור השימושים ביצירות שהיו ברשות השידור בחצי השני של 2014", אומר בכעס יוסי גיספן, אחד היוצרים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי, לוואלה תרבות. "זאת פגיעה בהכנסות של היוצרים, וגם תמוה בעיני הנימוק שאני שמעתי, שהרשות טוענת שהיא בפירוק. אותה רשות שנמצאת בפירוק, ממשיכה לגבות את האגרה מהציבור, ומצד שני עושה שימושים ביצירות ולא מוכנה לשלם עבורם, וזה טיפה מזכיר לי התנהלות של רדיו פיראטי. כל מי שעושה שימושים ביצירות מוזיקליות מוגנות חייב לשלם עבור השימושים. זו פת הלחם שלנו, היוצרים".

בשבוע שעבר הופתעו אלפי יוצרים לקבל הודעה מאקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, ומחברים ומו"לים) לפיה רשות השידור החליטה להפסיק לשלם תמלוגים לאגודה, באופן חד-צדדי, דבר שפוגע מאוד בפרנסת היוצרים. רשות השידור מהווה משקל משמעותי בהכנסת היוצרים. בסמס שקיבלו אלפי היוצרים נכתב: "לתשומת לבך, רשות השידור הנמצאת בהליכי פירוק הפסיקה להעביר תמלוגים לאקו"ם וממשיכה לשדר כרגיל. על כן, לצערנו, רשות השידור לא תיכלל בחלוקת מאי הקרובה. אנו מנהלים מאבק משפטי מולם לגביית מלו התמלוגים ונדאג לעדכנך בהמשך, אקו"ם".

מאקו"ם נמסר לוואלה תרבות כי מחודש יוני הפסיקה רשות השידור באופן חד-צדדי להעביר תמלוגים, וכי הפסקת התשלומים נעשתה "למרות שההסכם עם רשות השידור עדיין בתוקף, בטענה כי התמלוג שאקו"ם גובה מהרשות הינו תמלוג מופרז וכי קופת הפירוק נמצאת בגירעון. מצדם, הם מציעים לשלם תמלוג הנמוך באופן קיצוני מהתמלוג הנוכחי וטוענים כי גם מחצית מסך התמלוגים ששולמו עד כה לאקו"ם הינם מופרזים. אקו"ם פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה דחופה להורות לרשות השידור לקיים את ההסכם עם אקו"ם ולשלם לה את מלוא סכום התמלוגים הקבוע בהסכם".

- יוסי גיספן, באקו"ם אומרים כי הרשות הפסיקה להעביר את הכספים בטענה כי התמלוג שאקו"ם גובה מהרשות הינו תמלוג מופרז וכי קופת הפירוק נמצאת בגירעון.

"אני לא מכיר את המספרים שאקו"ם דורשת מרשות השידור. אני מכיר את המספרים שאני מקבל, ואני אחד היוצרים היותר מנוגנים ברדיו. ואני יכול להבטיח לכם ששנה של השמעות ברשות השידור הם בערך כמו משכורת אחת של פקיד ברשות השידור".

עוד נמסר מאקו"ם: "במהלך הדיונים בהצעת החוק הצהירו אנשי משרד האוצר וחברי הוועדה, כי המדינה מחוייבת להזרים את המימון הדרוש לתשלום מלוא חובותיה של הרשות. הדבר בא לידי ביטוי גם בהוראות החוק הקובעות כי הרשות מחוייבת לשלם את כל חובותיה לנושים. גם המפרק שמונה לרשות, הצהיר בפני בית המשפט כי לא כלכלי ולא ראוי לעצור תשלומים שוטפים להם התחייבה רשות השידור! לצערנו, רשות השידור והמפרק מתעלמים בגסות מההבטחות שניתנו, עושים דין לעצמם ולא משלמים תמלוגים בעבור השימוש ביצירות מוגנות של חברי אקו"ם. החל מיוני 2014 הרשות לא העבירה ליוצרים ולו שקל אחד בגין שידורים בלתי פוסקים של יצירותיהם. אקו"ם מצרה על כך שגוף ציבורי, הממומן מכספי המדינה בוחר להפר ברגל גסה זכויות יוצרים תוך הפרת הסכמים עם אקו"ם ובכך פוגע קשות בפרנסתם של אלפי יוצרים חברי אקו"ם. בנובמבר 2014 חילקנו ליוצרים את התמלוגים שהתקבלו עבור המחצית הראשונה של שנת 2014. מאחר שרשות השידור לא שילמה את התמלוגים להם היא מחויבת על פי ההסכם, אין בידנו את התמלוגים עבור המחצית השנייה של 2014. אי לכך, תמלוגים אלה, לא יחולקו בחלוקת מאי 2015 על כך נשלחה הודעת סמס ליוצרים העלולים להיפגע משמעותית ממהלך זה".

"מהרגע בו רשות השידור הפסיקה לשלם תמלוגים תוך שהיא ממשיכה לשדר שירים כרגיל, אקו"ם פעלה רבות לגביית החוב ונמצאת כיום בהליך משפטי מול הרשות ועושה את כל המאמצים כדי להבטיח שהיוצרים יקבלו את התמלוגים המגיעים להם! לצערנו הרב, כונס הנכסים הרשמי המנהל כרגע את רשות השידור יחד עם יונה ויזנטל שמונה על ידו לנהל את הרשות בפועל, פועלים בכוחנות ביריונית ואינם חוסכים כל מאמץ לסרבל את ההליכים המשפטיים כדי למשוך זמן בניסיון נואל להתחמק מתשלום החוב ומההליך המשפטי".

מפרק רשות השידור, פרופ' דוד האן, מסר בתגובה: "מפרק רשות השידור קבע את סכום התמלוגים השנתי עבור שנת 2015 על סך 9,278,030 באופן זהה לסכום ששולם עבור שנת 2014. סכום זה ישולם לאקו"ם במהלך 2015 באופן יחסי לתקופת הפירוק. יצוין כי רשות השידור הודיעה לאקו"ם עוד בדצמבר 2013 כי היקף התמלוגים המועברים לאקו"ם מזה מספר שנים גבוה מדי וביקשה להיכנס עם אקו"ם למשא ומתן על סכום התמלוגים. הצדדים לא הספיקו לנהל מו"מ על גובה התמלוגים לפני תחילת הפירוק ותשלום התמלוגים הופסק עוד בטרם החל הפירוק של רשות השידור".

"לאחר שנכנס לתפקידו, בדק מפרק רשות השידור את סכום התמלוגים ששילמה רשות השידור לאקו"ם עבור שנת 2013 (שהסתכם לסך כולל של כ- 23 מליון ש"ח) בהתייחס לפרמטרים שונים. בדיקת המפרק העלתה כי התמלוגים ששולמו במשך שנים לאקו"ם על ידי רשות השידור, בשיעור של 2.75% מתקציב הרשות, היו גבוהים מדי, בלתי סבירים ובלתי הוגנים ביחס להיקף וסוג השימושים ביצירות על ידי רשות השידור. עוד העלתה הבדיקה כי המודל לקביעת תמלוגים על פי תקציב רשות השידור נקבע לפני כ-20 שנה ולא עבר התאמות כלשהן במהלך השנים. בנוסף, התברר כי שיעור התמלוגים שמשלמת רשות השידור, שהיא גוף ציבורי, גבוה יותר מן התשלומים שגובה אקו"ם מגופי שידור מסחריים".

"כאמור", הוסיף המפרק, "טרם הפסקת התשלומים שבמחלוקת לאקו"ם, לפני תחילת הפירוק, שילמה רשות השידור במחצית הראשונה של שנת 2014 סך של 9,278,030 ש"ח עבור שנת 2014. למרות שלדעת המפרק סכום התמלוגים השנתי הסביר היה צריך להיות נמוך מן הסכום האמור ששולם לאקו"ם טרם הפירוק, החליט המפרק כאמור לקבוע את סכום התמלוגים השנתי עבור שנת 2015 על סכום זהה, קרי: על סך 9,278,030 ש"ח. סכום זה ישולם לאקו"ם במהלך 2015 באופן יחסי ועד לסוף הליך הפירוק. בהודעתו הציע המפרק לאקו"ם לבוא בדברים עימו על סך התמלוגים הראוי. המפרק הדגיש כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמה ביניהם על תשלום תמלוגים ששולם עד כה וכל הצעת פשרה שהוצעה לא יחייבו את רשות השידור בכל הליך משפטי והרשות תהא רשאית לתבוע השבה של חלק מן התמלוגים ששולמו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully