וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליסיה בארץ הפלאות: הכוכבת הגדולה הבאה של הוליווד

11.6.2015 / 0:36

היא רק בת 26, עם קריירה של שלוש שנים בלבד בקולנוע, אבל אליסיה ויקנדר הופכת בהדרגה לשם הכי חם בתעשייה. עם שמונה סרטים עתידיים ומעמד של אייקון אופנה בינלאומי, אתם עוד תשמעו עליה הרבה

alicia vikander, אליסיה ויקנדר. AP
פורצת בסערה. אליסיה ויקנדר/AP

את השורות הבאות צריך לומר בזהירות, כמעט בלחש, מומלץ אפילו לנקוש על עץ. כל כך הרבה פעמים בעבר התבדינו, אבל 2015 מסתמנת עד כה בתור שנה קולנועית מבטיחה מאוד לנשים. זה התחיל עם ההופעה הנפלאה של שרליז ת'רון והטון הפמיניסטי המרענן של "מקס הזועם", המשיך עם ההצלחה הגדולה של "Carol" בפסטיבל קאן (בייחוד רוני מארה שזכתה בפרס השחקנית ומסומנת כעת להיות שחקנית מובילה גם במירוץ לאוסקר) ויגיע בקרוב אפילו לפיקסאר עם "הקול בראש" - סרט שמציג את הרגשות והתחושות במוחה של ילדה צעירה. ועם זאת, הבשורה הגדולה ביותר שאמורה 2015 להביא איתה היא כוכבת חדשה ומבטיחה, כזאת שעולם הקולנוע משווע כל כך לבואה.

שמה של אליסיה ויקנדר נישא כעת בפי כל: מבקרים, צופים ואנשי תעשייה כאחד. הדיבור הזה רק צפוי ללכת ולהתגבר ככל שנתקדם לעבר חודשי החורף, מאחר והשחקנית השבדית היפיפייה מיועדת לשחק השנה בלא פחות מאשר שמונה סרטים. רובם מסתמנים לפחות כעת ככאלה שצפויים להתמודד על הפרסים הגדולים ביותר של השנה. חובבי הדרמות התקופתיות כבר הספיקו לחזות בהופעת הבכורה ההוליוודית הנהדרת שלה ב"אנה קרנינה" (תפקיד שהעניק לה את פרס השחקנית פורצת הדרך בטקס הבאפטא הבריטי), אבל בימים אלה היא עושה את פריצת הדרך הגדולה אל המיינסטרים עם תפקיד בלתי נשכח כרובוטית תמימה בשם אווה בסרט המד"ב "אקס מכינה" (Ex Machina). מבין כל התפקידים שעוד צפויים לה במהלך השנה הקרובה, זה התפקיד שהפך את ויקנדר משם אלמוני לכוכבת שכל במאי וכל מפיק חולמים להשיג.

ויקנדר (26) מנציחה בימים אלה את קלישאת ה"איט גירל" הלעוסה עד איבוד טעם של מגזיני האופנה, אלא שבמקרה שלה כנראה שאין אפשרות להגדרה אחרת. היא נבחרה לשמש לאחרונה כפרזונטרית החדשה של לואי ויטון, מעצבי אופנה התחרו על האפשרות להלביש אותה לערב הגאלה המפואר בפסטיבל קאן, ולאחר שהפכה לסנסציה על השטיח האדום החלו מומחי טיפוח ואתרי אופנה לחשוף אילו תכשירים וקרמים מומלץ להשיג כדי להגיע לגוון עורה הזהוב של השבדית השיקית. "היא פשוט כוכבת", מסביר בפשטות ליונל וויגרם, המפיק והתסריטאי של דרמת האקשן "The Man From U.N.C.L.E" בהשתתפותה של ויקנדר. "אי אפשר להוריד ממנה את העיניים, בין אם זה על המסך הגדול ובין אם בפגישה פנים אל פנים". ואכן, בסדרה הארוכה של ריאיונות למגזינים ועיתונים מובילים שמעניקה ויקנדר בחודשים האחרונים, חוזרים הכתבים שוב ושוב לתאר את יופייה ונוכחותה המהפנטת של הכוכבת הצעירה. בעיקר מזכירים שם את עיניה הגדולות שמשדרות את כל הרגש ששחקנית גדולה יודעת להעביר, מבלי לומר ולו מילה אחת מיותרת.

היא נולדה בגטבורג, בת לאם שחקנית ולאב פסיכיאטר. בני הזוג נפרדו כשאליסיה הקטנה היתה רק בת חמישה חודשים, אבל היא דווקא מתארת את החוויה כחיובית. ההורים נותרו חברים טובים, וכשאביה נישא בשנית זכתה בחמישה אחים חורגים. "לגדול כילדה יחידה לאם חד-הורית ואז להיות מוקפת במשפחה ענקית פעם בשבועיים, זה היה כיף גדול", היא מספרת בריאיון ל"ניו יורק טיימס". בגיל 7 שכנעה את אמה לאפשר לה להיבחן למחזמר בבימוים של יוצרי "מאמה מיה". אחרי שזכתה בתפקיד והתרגלה לעמוד בפני קהל של 1,300 איש פעמיים בשבוע, חשבה ויקנדר שמצאה את ייעודה בחיים, אלא שאז נולדה אהבה חדשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלישיה ויקנדר. GettyImages
עם כוכבי "אנה קרנינה", סרט הפריצה שלה/GettyImages

בגיל 15 עזבה ויקנדר את הבית לאחר שהתקבלה לבית הספר המלכותי השבדי לבלט, המוסד היוקרתי ביותר בתחום ברחבי המדינה. פציעות חוזרות ונשנות הקשו עליה להתמיד, כמו גם סירובם של ראשי בית הספר לאפשר לה לצאת לאודישנים לסדרות טלוויזיה בזמנה הפנוי. לבסוף החליטה לעזוב ולבחור בקריירת המשחק, ואם חששתם לרגע, היא לא מצטערת. "אני עדיין מתרגשת מבלט ובכל פעם כשאני במופע והמסך עולה אני חושבת לעצמי 'מה היה קורה אם?' ונסחפת חזרה לעולם הזה", העידה בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "אבל כשהמסך יורד אני מזכירה לעצמי שלא הייתי עומדת בזה למשך שארית חיי. כשצילמנו את 'צוואת נעורים' עבדנו שעות על גבי שעות, בקושי ישנו חודשיים. ועדיין, אני לא חושבת שיהיה לי קשה אי פעם כמו שהיה בבית הספר לבלט"

ההוכחה שהבחירה הזאת היתה נכונה הגיעה כבר בגיל 19. ויקנדר השיגה את תפקיד הבכורה שלה בסרט באורך מלא, כשגילמה את קטרינה, נערה עם עבר בעייתי שמגלה אפשרות לגאולה באמצעות המוזיקה. הסרט "Pure" זיכה אותה בפרס Guldbagge (המקביל השבדי לאוסקר) לשחקנית הטובה ביותר, ובקיץ של אותה השנה היא כבר היתה בדרך ללונדון, במטרה להשתלב בתעשיית הקולנוע הבריטית. אחרי "אנה קרנינה" ב-2012, הסקרנות ההוליוודית כבר הגיעה אליה לבד.

אליסיה ויקנדר. AP
זה ייגמר באוסקר. ויקנדר עם אדי רדמיין, שמככב לצידה ב"Danish Girl"/AP

בתוך פרק זמן של שנה וחצי הספיקה ויקנדר להשלים קילומטראז' קולנועי שנראה על גבול הבלתי אפשרי. בשנה שעברה כיכבה לצדו של קיט הרינגטון (ג'ון שלג, "משחקי הכס") ב"צוואת נעורים" דרמה תקופתית על צעירה שיוצאת בעקבות אהובה שמגויס לצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה, ומשמשת כאחות קרבית. הסרט זיכה אותה במועמדות לפרס השחקנית הטובה ביותר בטקס פרסי הקולנוע הבריטי העצמאי. בהמשך השנה היא צפויה לככב ב"קדחת הצבעונים" לצד קארה דלווין וכריסטוף וולץ, שם תגלם את מושא אהבתו של אמן בהולנד של המאה ה-17; ב"Danish Girl" (שמסתמן כמועמד מוביל לקראת טקס האוסקר הקרוב) המתעד את סיפורו של הגבר הראשון שעבר ניתוח לשינוי מין (אדי רדמיין), תיכנס ויקנדר לנעליה של אשתו. בנוסף תככב בדרמת הפעולה של גאי ריצ'י "The Man From U.N.C.L.E" על מבצע סודי משותף של סוכן CIA וסוכנת ק.ג.ב, וכן ב"אדם ג'ונס", לצדם של בראדלי קופר וג'יימי דורנן בקומדיה על הניסיון של קבוצת שפים להקים את המסעדה הטובה בעולם.

את היבול המרשים הזה צפויה ויקנדר לחתום בדרמה "The Light Between Oceans" של דרק סיאנפרנס ("בלו ולנטיין") העוסק בבני זוג שמנסים לגדל תינוק שהצילו מסירה תועה בלב ים. הסרט הזה הכניס את ויקנדר גם למדורי הרכילות ברחבי העולם, לאחר שהחלה לצאת בחשאי עם בן זוגה בסרט, מייקל פסבנדר. השניים מטפחים את מערכת היחסים שלהם הרחק מהמצלמות, כשויקנדר מסרבת בתוקף לאשר או להתייחס אליה, אבל תמונות הפפראצי שתיעדו אותם מוכיחות שאכן יש אמת בשמועות. אם חשבתם שעכשיו הלוח שלה עמוס, נראה ש-2016 עומדת להיות אינטנסיבית עוד יותר. היא כבר מיועדת לככב בעיבוד למשחק המחשב "Assassin's Creed", במותחן הבדיוני "The Circle" לצדו של טום הנקס ובסרט החדש בסדרת ג'ייסון בורן. "אני מרגישה בת מזל שקיבלתי את ההזדמנות להעמיק בקריירה שלי ולעבוד עם אנשים שראיתי על המסך והערצתי", סיפרה בריאיון ל"טלגרף" הבריטי, "אני בטוחה שיש דרכים להמשיך וליהנות מהמקצוע. אנשים אומרים לי שדברים ישתנו. אני לא מבינה למה זה צריך לקרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המבקרים מתמוגגים. ויקנדר מהפנטת ב"אקס מכינה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל הרפרטואר הזה עומד, כאמור, בצל של "אקס מכינה", סרט מד"ב דל תקציב יחסית (15 מיליון דולר) של אולפן קטן ובמאי בסרט הבכורה שלו (אלכס גרלנד, שכתב גם את התסריט), שהפך לאחד מהלהיטים הגדולים של השנה. על אף שהופץ מסחרית במספר מוגבל של אולמות בארה"ב, גרף הסרט 33 מיליון דולר בקופות. באתר הביקורות Rotten Tomatoes הוא עומד על 92 אחוזים של ביקורות חיוביות (מתוך 177 ביקורות שנכתבו עד כה) וזוכה לשבחים רבים. העלילה מתמקדת בסיפורו של קיילב, מתכנת בתאגיד חיפוש אינטרנטי ענק, שנקרא לאחוזתו העצומה של נתן, הבעלים העשיר והמיזנטרופ של החברה. כשהוא מגיע נשלח קיילב לנהל סדרה של מפגשים עם אנדרואידית יפיפייה בשם אווה, אותה יצר נתן, על מנת לקבוע האם היא עוברת את מבחן טיורינג (היכולת של מחשב לפתח בינה מלאכותית). ויקנדר טוענת שמדובר בתסריט הטוב ביותר שקראה מימיה: "זה היה כמו ספר מתח שפשוט אי אפשר היה לעזוב. הייתי חייבת לדעת איך זה נגמר", סיפרה בריאיון להוליווד ריפורטר. מעבר לעיצוב העתידני והצילום הנהדר, גרלנד אכן בונה את ההתרחשות כמותחן מורט עצבים שרק הולך ומתגבר לקראת שיאו.

"מה שאליסיה הביאה לסרט הזה מעבר לכישרון המשחק - ויש לה חתיכת כישרון - אלה האימונים כבלרינה", מספר גרלנד בריאיון ל"טלגרף". "התפקיד הזה דורש יכולות פיזיות מורכבות למדי, מכיוון שהיא אמורה לשחק רובוטית שמנסה להסתיר את היותה רובוטית. יש פה עדינות ודיוק בתנועה, שלא יכולים להיות גסים מדי ועם זאת גם לא טבעיים לגמרי. את זה בדיוק רקדניות לומדות לבצע". ויקנדר מעידה על עצמה שהתחברה לדמות באופן טוטאלי. "אני אוהבת את אווה. לפעמים אני אפילו לא ממש רוצה לדבר עליה, עד כדי כך היא יקרה לי. היא הכל מלבד רובוטית ולכן לא רציתי שההתנהלות שלה תיראה מכנית. כל מה שאנושי הוא פגום והחלום הגדול שלה הוא להפוך לכזאת". אווה של ויקנדר היא קצת מהכל: תמימה, פתיינית, סקרנית, מרוחקת אבל מייצרת אמפתיה. תפקיד שבלעדיו שני שותפיה המעולים לסרט (אוסקר אייזק ודומנל גליסון) לא היו יכולים להוציא מעצמם את המיטב. "החום והאצילות שהיא מכניסה לדמות הזאת, גורמת לנו לשכוח שמדובר ברובוט, אפילו שהחלקים שלה נראים לעיני כל", טוען אייזק.

אליסיה ויקנדר. AP
הוא עדיין לא יודע כלום. ויקנדר עם קית הרינגטון, שמככב לצדה ב"צוואת נעורים"/AP

אל תתנו לממדי גופה של ויקנדר והעובדה שהיא מככבת היום על שערי מגזינים מובילים להטעות אתכם. הפריצה הגדולה שלה, כך נדמה, רק מגבירה את מוסר העבודה הגבוהה שלה. "אליסיה נראית קטנה ושברירית, אבל היא הכי קשוחה שיש", מסכם גרלנד. רק קשיחות כזאת יכולה לאפשר לשחקנית צעירה לעבוד בצורה כל כך אינטנסיבית. "אנשים מדברים עכשיו על כמות הסרטים שלי שעומדת לצאת, אבל הם לא ראו את כל האודישנים שבהם זה לא הצליח", מספרת ויקנדר. "במשך כל חיי כל מה שרציתי היה להיות שחקנית. עכשיו אני מסתובבת עם רשימה לתקופה שבה יהיו לי חודשיים-שלושה חופשיים, כדי שאדע מה לעשות עם עצמי". בקצב ההצלחה הזה, נראה שהזמן הפנוי הזה יצטרך להמתין לא מעט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully